A CAA bejelentése szerint mostantól a légitársaságok felelősségi körébe tartozik a vulkáni hamu jelentette kockázatok megítélése. A hatóság a légtérnyitásról szóló közleményében leszögezte: a légitársaságoknak minden repülés előtt és után "intenzív" átvizsgálásnak kell alávetniük a repülőgépeket a vulkáni hamu okozta esetleges károk feltárására, és a hamuval kapcsolatos bármilyen incidenst jelenteniük kell a CAA-nek.
A légtérzárlat feloldásával szinte egy időben megérkezett az első járat a legnagyobb brit repülőtérre, a londoni Heathrow-ra. A British Airways Boeing 747-ese a kanadai Vancouverben szállt fel, és az utasok az érkezés után a BBC-nek elmondták: egészen az út végéig nem volt biztos, hogy hol szállnak le. Az eredeti célállomás az írországi Shannon lett volna, de végül a pilóta közölte, hogy megkapta a leszállási engedélyt Heathrow-n. Ez volt az utolsó olyan járat, amely a légtérzár elrendelése előtt, múlt csütörtökön elindult London felé, ám két órával a felszállás után visszatért Vancouverbe, és azóta ott vesztegelt.
A Heathrow-ról a British Airways naponta három járatot közlekedtet Budapestre. A repülőtér járatinformációja szerda hajnalban még csak annyit írt ki a szerdai budapesti járatok mellé, hogy az utasok érdeklődjenek a légitársaságnál.
A legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető cég, a Heathrow-t is birtokló BAA szerda hajnalban maga is nyomatékosan arra hívta fel az utazók figyelmét, hogy a zárlat feloldása ellenére sem fog azonnal minden járat elindulni, és az utasoknak továbbra is légitársaságuknál kell érdeklődniük.
A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A brit utasforgalom felét a két legnagyobb londoni repülőtér, Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg.
Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója kedd este kijelentette: hetekbe is beletelhet, mire a légi forgalom normalizálódik. Walsh hozzátette: véleménye szerint már napokkal ezelőtt meg lehetett volna nyitni a brit repülőtereket. A CAA szerint azonban a légi járatok újraindítása előtt a fő akadály az volt, hogy ki kellett deríteni a repülőgépek "hamutűrő" képességének mértékét. A légügyi hatóság a világ vezető légi ipari mérnökeinek és szakértőinek véleményét kérte ki. A szakértői elemzések és a kiterjedt adatgyűjtés - köztük a próbarepülésekből származó új adatok értékelése - új szabvány kidolgozását és európai szintű bevezetését tette lehetővé - állt a légtérnyitást indokló közleményben. A CAA szerint mindezek alapján a hajtóműgyártó cégek megnövelt tűréshatárokat fogadtak el az alacsony hamusűrűségű térségekre. (MTI)