Mi nőtt még az utasszámnál is nagyobb mértékben tavaly a Ferihegyen?

1 037: ennyin múlott, hogy a ferihegyi repülőtér nem 10,3 millió utast szolgált ki 2015-ben, Nem nagy különbség, Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazatója szerint ez az év végi Lufthansa-sztrájk hozománya. De ennek híján is fennállásának legnagyobb utasszámát könyvelhette tavaly a repülőtér. A jövő pedig egészen fényesnek tűnik - tudtuk meg a vezérigazgatótól péntek reggel, a SkyCourt-ban szervezett sajtóreggelin.

A ködös péntek reggelen viszonylag eseménytelennek tűnő forgalmi előtér látványából kár lenne messzemenő következtetéseket levonni, különösen a számok ismeretében; a kora reggeli járatok tucatjai már rég elmentek, egyikük másikuk már a visszautat repüli a jellemzően európai, point-to-point desztinációkról. Ezek utasainak száma nagyot nőtt tavaly, jelentősen hozzájárulva a 2014-hez képest 1,2 millióval több utashoz. A Budapest Airport 12,5%-os növekedésével maga mögé utasította Bécset (1,5%), Varsót (6,1%) és Prágát (7,4%). Ennyi desztináció (95) ennyi légitársasággal (44) még nem volt elérhető a BUD szerint.

Móló és VIP-váró

A fejlődés itt nem ér véget. Ha az A és B terminálok elérik 15 millió utasnyi kapacitáshatárukat, elkerülhetetlenné válik az utasforgalmi épület bővítése - mondta Lammers. Ez vélhetően egy 2018-nál távolabbi időpont, amikorra 12 millió utasra számít a BUD. A tervek szerint eddigre már áll a 2B terminál és a SkyCourt találkozásánál nyúlik az előtér betonjára nyúló móló. A nem-schengeni utasokat kiszolgáló épületrész egyfelől kiváltaná a fapados „bódéváros” ide eső részét, másfelől állóhelyül szolgálna a széles törzsű gépek számára, akár az A380-asnak is - ismertette Jost Lammers. A móló építésének 2016-ra tervezett megkezdéséhez zöld utat jelent, hogy a 2012-ben megszerzett építési engedély folyamatosan megújíttatta a repülőtér. Az eredetileg a 2A és a SkyCourt közé tervezett kettes számú mólóra azonban még várni kell, ezen a fertályon maradnak a fapadosok külső kapui. Ugyanakkor még idén kialakítanak egy VIP-várót a 2A terminálon a nagyon igényes, a repülőtérre utolsó pillanatban érkezni szerető és az igényüket finanszírozni is képes utasok számára. „Naponta 15 ilyen utasunk van” - mondta Lammers. A saját biztonsági ellenőrzéssel rendelkező várónak már kijelölték a helyét. Ezzel párhuzamosan marad az 1-es terminálnál a magán gépeket fogadó GAT is, mivel a 2A-n nyíló várót a menetrend szerinti utasoknak szánják.

Felívelőben a hagyományosok

Vélhetően a prémium utasok számottevő része a hagyományos légitársaságok valamelyikén utazik, melyek 2015-ben szintén jelentősen bővíttették kapacitásaikat. Példaként az Emirates Boeing 777-esre váltását vagy az Air Transat megjelenését idéznénk. Idén a számos diszkont légitársasági járatnyitás mellett a British Airways, LOT, Qatar Airways, airberlin növeli járatai számát, típust vált a Swiss (A319 helyett az Embraer CSeries jár). A széles törzsűek kínálatát az Air Canada Rouge növeli június 10-én induló torontói járatával. Még tavaly decemberben látotta napvilágot az Ex-Yu Aviation portálon, hogy a szlovén Adria Airways egy gépét Budapesten állomásoztatná, mellyel nyugat-balkáni járatokat repülne. Jost Lammers szerint ez egy továbbra is ellátatlan piac, ahova a fapadosok gépei túl nagyok, de az Adria kisebb gépei ideálisak lennének egy Tirana, Pristina, Ljubljana útvonalra. Az ügyben döntés még nem született.

Nem csak a módosabb utasok költik a pénzüket a SkyCourt üzleteiben - derült ki abból, az utasforgalom növekedési mértékét is meghaladó kereskedelmi forgalombővülésből. 20% növekedéssel 110 millió eurós forgalmat bonyolítottak. Idén további üzletek nyitását tervezik. Szintén fejlesztik a biztonsági ellenőrzést. A néhány hónapos próbaidőre érkezett testszkenner mellé további 5-6 berendezés beszerzését tervezi 2016-ban a repülőtér.

Egy szálloda, ezernyi parkolóhely

„Soha nem voltunk ilyen közel hozzá” - válaszolta Lammers a repülőtéri szálloda építését firtató kérédsünkre. Ágazati pletykák szerint az Ibis üzemeltetné a tervek szerint 2017-ben nyíló három csillag pluszos, 140 szobás szállodát. Értesülésünket Jost Lammers nem kívánta sem megerősíteni, sem cáfolni. Azt azonban elárulta, hogy a szálloda moduláris szerkezetű lesz, bővíthető, amennyiben a kereslet nagyobb kapacitást kíván majd. A konferenciatermekkel is felszerelt hotel a mostani taxiparkoló helyén állna, melyet áthelyeznének. Nem ez az egyetlen változás a repülőtéri parkolás rendjében. Idén és 2017-ben újabb ezer férőhely létesülne. (Erről lásd keretes írásunkat!) Hogy miből telik majd a sok-sok fejlesztésre? „15-20 millió euróval tudunk a fejlesztésekhez hozzájárulni” - közölte Lammers.

A Kartago Tours szaksajtó számára nyilvános, január 7-i katalógusbemutatóján ismertették a BUD illetékesei a repülőtéri parkolás idei és 2017-ben tervezett változásait. Ezek szerint a termináltól legtávolabb fekvő Holiday Parkoló 250 aszfaltozott férőhellyel bővül. közvetlen mellette létesül egy murvás parkoló 600 hellyel olcsóbban mint a burkolt terület. A parkolóból a terminálig vezető út elő tetőt kap. A parkoló területén csomagkulik állomásoznak majd. Az egy osztállyal magasabb kategóriájú és a terminálhoz pár méterrel közelebb fekvő Holiday Plus parkolóban 160 új hely létesül és szintén fedett sétány köti majd össze az utasforgalmi épülettel.

A 2017-re felépíteni tervezett a repülőtéri szálloda azon a placcon áll, ahol ma a Főtaxi autói várnak. A reptérrel szerződött taxiknak külön parkoló épül a terminálhoz bejövő út Vecsés felőli oldalán. E mellett lesz a rendelt taxik várakozó helye. Nagyjából itt terül majd el a  repülőtéren csoport felvevő vagy lebillentő különjárati buszok parkolója is. A mai taxis parkoló mögötti zöld területet aszfaltozzák le és adják át Central Parking néven. A részben a szállodát szolgáló parkolóban 250 hely létesül. A Business parkolók életében nem várható változás.


Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.