A ködös péntek reggelen viszonylag eseménytelennek tűnő forgalmi előtér látványából kár lenne messzemenő következtetéseket levonni, különösen a számok ismeretében; a kora reggeli járatok tucatjai már rég elmentek, egyikük másikuk már a visszautat repüli a jellemzően európai, point-to-point desztinációkról. Ezek utasainak száma nagyot nőtt tavaly, jelentősen hozzájárulva a 2014-hez képest 1,2 millióval több utashoz. A Budapest Airport 12,5%-os növekedésével maga mögé utasította Bécset (1,5%), Varsót (6,1%) és Prágát (7,4%). Ennyi desztináció (95) ennyi légitársasággal (44) még nem volt elérhető a BUD szerint.
Móló és VIP-váró
A fejlődés itt nem ér véget. Ha az A és B terminálok elérik 15 millió utasnyi kapacitáshatárukat, elkerülhetetlenné válik az utasforgalmi épület bővítése - mondta Lammers. Ez vélhetően egy 2018-nál távolabbi időpont, amikorra 12 millió utasra számít a BUD. A tervek szerint eddigre már áll a 2B terminál és a SkyCourt találkozásánál nyúlik az előtér betonjára nyúló móló. A nem-schengeni utasokat kiszolgáló épületrész egyfelől kiváltaná a fapados „bódéváros” ide eső részét, másfelől állóhelyül szolgálna a széles törzsű gépek számára, akár az A380-asnak is - ismertette Jost Lammers. A móló építésének 2016-ra tervezett megkezdéséhez zöld utat jelent, hogy a 2012-ben megszerzett építési engedély folyamatosan megújíttatta a repülőtér. Az eredetileg a 2A és a SkyCourt közé tervezett kettes számú mólóra azonban még várni kell, ezen a fertályon maradnak a fapadosok külső kapui. Ugyanakkor még idén kialakítanak egy VIP-várót a 2A terminálon a nagyon igényes, a repülőtérre utolsó pillanatban érkezni szerető és az igényüket finanszírozni is képes utasok számára. „Naponta 15 ilyen utasunk van” - mondta Lammers. A saját biztonsági ellenőrzéssel rendelkező várónak már kijelölték a helyét. Ezzel párhuzamosan marad az 1-es terminálnál a magán gépeket fogadó GAT is, mivel a 2A-n nyíló várót a menetrend szerinti utasoknak szánják.
Felívelőben a hagyományosok
Vélhetően a prémium utasok számottevő része a hagyományos légitársaságok valamelyikén utazik, melyek 2015-ben szintén jelentősen bővíttették kapacitásaikat. Példaként az Emirates Boeing 777-esre váltását vagy az Air Transat megjelenését idéznénk. Idén a számos diszkont légitársasági járatnyitás mellett a British Airways, LOT, Qatar Airways, airberlin növeli járatai számát, típust vált a Swiss (A319 helyett az Embraer CSeries jár). A széles törzsűek kínálatát az Air Canada Rouge növeli június 10-én induló torontói járatával. Még tavaly decemberben látotta napvilágot az Ex-Yu Aviation portálon, hogy a szlovén Adria Airways egy gépét Budapesten állomásoztatná, mellyel nyugat-balkáni járatokat repülne. Jost Lammers szerint ez egy továbbra is ellátatlan piac, ahova a fapadosok gépei túl nagyok, de az Adria kisebb gépei ideálisak lennének egy Tirana, Pristina, Ljubljana útvonalra. Az ügyben döntés még nem született.
Nem csak a módosabb utasok költik a pénzüket a SkyCourt üzleteiben - derült ki abból, az utasforgalom növekedési mértékét is meghaladó kereskedelmi forgalombővülésből. 20% növekedéssel 110 millió eurós forgalmat bonyolítottak. Idén további üzletek nyitását tervezik. Szintén fejlesztik a biztonsági ellenőrzést. A néhány hónapos próbaidőre érkezett testszkenner mellé további 5-6 berendezés beszerzését tervezi 2016-ban a repülőtér.
Egy szálloda, ezernyi parkolóhely
„Soha nem voltunk ilyen közel hozzá” - válaszolta Lammers a repülőtéri szálloda építését firtató kérédsünkre. Ágazati pletykák szerint az Ibis üzemeltetné a tervek szerint 2017-ben nyíló három csillag pluszos, 140 szobás szállodát. Értesülésünket Jost Lammers nem kívánta sem megerősíteni, sem cáfolni. Azt azonban elárulta, hogy a szálloda moduláris szerkezetű lesz, bővíthető, amennyiben a kereslet nagyobb kapacitást kíván majd. A konferenciatermekkel is felszerelt hotel a mostani taxiparkoló helyén állna, melyet áthelyeznének. Nem ez az egyetlen változás a repülőtéri parkolás rendjében. Idén és 2017-ben újabb ezer férőhely létesülne. (Erről lásd keretes írásunkat!) Hogy miből telik majd a sok-sok fejlesztésre? „15-20 millió euróval tudunk a fejlesztésekhez hozzájárulni” - közölte Lammers.
A Kartago Tours szaksajtó számára nyilvános, január 7-i katalógusbemutatóján ismertették a BUD illetékesei a repülőtéri parkolás idei és 2017-ben tervezett változásait. Ezek szerint a termináltól legtávolabb fekvő Holiday Parkoló 250 aszfaltozott férőhellyel bővül. közvetlen mellette létesül egy murvás parkoló 600 hellyel olcsóbban mint a burkolt terület. A parkolóból a terminálig vezető út elő tetőt kap. A parkoló területén csomagkulik állomásoznak majd. Az egy osztállyal magasabb kategóriájú és a terminálhoz pár méterrel közelebb fekvő Holiday Plus parkolóban 160 új hely létesül és szintén fedett sétány köti majd össze az utasforgalmi épülettel.
|