A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz számos fogyasztói panaszbejelentés érkezett, melyben szervezett utazáson részt vevő utasok azt kifogásolták, hogy egyes utazási irodákban kötelező jelleggel köttetnek velük baleset-, betegség-, poggyász-, illetve útlemondási biztosításokat. Az NFH szakmai egyeztetést folytatott a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségével és közleményben adott ki állásfoglalást, miszerint az utas jogszerűen semmilyen indokkal nem kötelezhető biztosítás kötésére.
Az utazási iroda nem hivatkozhat arra sem, hogy a biztosítások az utazási csomag részét képezik, tekintettel arra, hogy a vonatkozó jogszabály rendelkezése szerint utazási csomagban turisztikai szolgáltatások értékesíthetők. Az utasnak tehát lehetősége van az utazási iroda közvetítésével biztosítást kötni, ugyanakkor választása szerint jogosult az utazási iroda közvetítése nélkül is erre.
Fontos azonban felhívni a figyelmet arra, hogy amennyiben az utas rendelkezik biztosítással, jelentősen mérsékelhetők az utas és az utazási iroda utazással kapcsolatos kockázatai.