Nincsen rózsa tövis nélkül

Az üdülési csekkrendszert sikertörténetként tartják számon a hazai turizmusban. A kiadott utalványok száma évről évre rohamosan növekszik, az elfogadóhelyek köre is folyamatosan bővül, és a rendszerhez csatlakozó szolgáltatóknál nő az utalványból származó forgalom aránya. A beváltóhelyek, elsősorban szállodák és utazási irodák főként a magas jutalékdíjakat és a hosszú átfutási időt említik a rendszer hátrányaként.

'

Szabó István,

az abádszalóki Füzes kemping és panzió tulajdonos-vezetője:

– Panziónk forgalmában meghatározó jellegű az üdülési csekk az idén, a belföldi forgalom 65-70 százaléka realizálódik ebben. A kemping számára az üdülési csekkes forgalom pedig biztos vendégeket jelent. Tavalyhoz képest 35- 40 százalékkal több a csekkes vendég. Az üdülési utalvány készpénz helyettesítő eszközként működik, előnye, hogy nemcsak szállásra, hanem a szálláshoz kapcsolódó más szolgáltatásra, így étkezésre, sportrendezvény látogatására is igénybe vehető, programcsomag fizetésére is alkalmas, és kompletté teszi ajánlatunkat. Speciális, hároméjszakás programcsomagokat állítottunk össze, amelyek a Magyar Turizmus Rt. Nagy Tavak kiadványában jelentek meg, ezek árát üdülési csekkel is fizethetik az érdeklődők. A szállást, ellátást, programokat és strandbelépőt tartalmazó csomag iránt óriási volt az érdeklődés. Meggyőződésem, hogy idén azért erősödött meg jelentős mértékben az üdülési csekkes forgalmunk, mert a magyar belföldi utazni vágyók végre kezdik használni tudni a csekket. Az is jó, hogy már nemcsak szállásra, hanem közlekedésre is igénybe vehető. A csekkek beváltását végző Opti-Card Kft. 6 százalék + áfát von le a bevételből, ez a költség természetesen csökkenti a nyereségünket. Az előszezonban likviditási gondot is okozhat, amikor a vállalkozás finanszírozza a felkészülést a szezonra. Ugyanis 3 hét az átfutási ideje, hogy pénzéhez jusson a csekkelfogadó. A csekk beváltása után jön az adminisztráció, a postára adás, majd a Budapestre érkezést követő 14. napon utalják át az ellenértékét. Egy másik lehetséges probléma, hogy ha előlegként elfogadjuk a csekket, akkor lemondás esetén nem adhatjuk vissza. Évente 10 ilyen esetünk van. Az utalványok óriási előnye viszont az állami garancia. Abádszalókon hatalmas az érdeklődés a csekkes forgalom iránt. Jelenleg 29 szálláshely fogad el utalványt a vendégektől, ezek közül négy a kereskedelmi, a többi magánszállás. Településünkön egy környékbeli utazási irodán keresztül még azokat a magánszállásokat is sikerült bevonnunk a csekkelfogadásba, amelyek nem szerződtek a szolgáltatóval.

Molnár Attila,

a Carpathia Travel belföldi üzletág igazgatója:

– 2004-ben az előző évhez képest cégünknél megtízszereződött az üdülési csekkel bonyolított forgalom, amely saját reklámkampányunk mellett annak is köszönhető, hogy hirdetésünk harmadik éve szerepel a kuponfüzet belső borítóján. Tavaly teljes belföldi forgalmunk 21 százaléka realizálódott üdülési csekkekből. Ezt is figyelembe véve rendkívül fontosnak tartjuk a csekkek értékesítésének piaci alapokra helyezését. Elvárnánk a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány (MNÜA) 100 százalékos tulajdonát képező Nemzeti Üdülési Szolgálattól, hogy kiemelt partnereit forgalomtól függően extra jutalékkal különböztesse meg. Ez különösen azért fontos, mert rajtunk keresztül a rendszer állandóan bővül, hiszen önerőből akviráló, folyamatos tevékenységünk által rengeteg, rendszeren kívüli belföldi szolgáltatót vonunk be a csekkforgalomba. Az utalványok elfogadása jelentős papírmunkát és postaköltséget ró ránk és rontja az árrésünket, mivel a NÜSZ hét és fél százalék kezelési költséget von le minden általunk nyújtott szolgáltatás árából. Ezenkívül közel 400 viszonteladó partnerünket ugyancsak árrésünk terhére mi ösztönözzünk extra jutalékkal arra, hogy küldjék el számunkra az üdülési csekket, ha ők nem érdekeltek a beváltásban. Mindebből nyilvánvaló, hogy társaságunk számára az üdülésicsekk-rendszer nemhogy csekélyen jövedelmező, de olykor még ráfizetést is jelent. Két okból veszünk mégis részt benne, egyrészt fő profilunk és szívügyünk a belföldi turizmus, másrészt pedig törzsutasaink és céges kapcsolataink érdekében saját hatáskörben kifejtett reklámakcióink mára már jelentős volument képeznek. Az önerőből indukált forgalomnövekmény hoszszú távon tehát már kifizetődő lehet. A Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségétől (MUISZ) és egyéb szakmai szervezetektől elvárnánk, hogy meggyőzően és hatékonyan képviseljék az utaztatók érdekeit a NÜSZ-szel történő együttműködésben. Arra is szükség lenne, hogy a belföldre programozó, elfogadóhelyként aktívan működő túraszervezőket ösztönözze a Magyar Turizmus Rt. Nem értünk egyet azzal, hogy bármilyen kapcsolódó idegenforgalmi szolgáltatás igénybevétele nélkül most akár már horgászjegyre is felhasználható az üdülési csekk, amelynek alapvető küldetése a belföldi turizmus élénkítése. Hiszen a hazai vendégforgalom fejlődésének nélkülözhetetlen alapfeltétele az idegenforgalmi adóbevételeket is indukáló szállás-szolgáltatás súlyozása, ezáltal minimálisan elvárható követelményként legalább egy vendégéjszaka eltöltése a csekk felhasználásakor jogosan indokolt. A járulékos helyi költés (étkezés, vásárlás, belépőjegyek, programok stb.) mértéke ugyanis bizonyítottan itthon is a vendégéjszakák függvénye. A közlekedéshez nyújtott kedvezménynyel kapcsolatban pedig az a veszély is fennáll, hogy az adófizetők pénzéből nem a valódi turistát, hanem látens módon az ingázókat és a magáncélú helyváltoztatásként rokonlátogatókat támogatják. Elgondolkodtató, hogy irodánk hetente több megkeresést kap olyan utasoktól, akik üdülési szelvényüket külföldi útra szeretnék beváltani. Az érdeklődések között a tájékozatlanság mellett bizonyára számos próbavásárlás is akad, amelyet a NÜSZ ellenőrzés céljából végez az utaztatók körében. Ezzel tisztában vannak bizonyos irodák, de a rendszerből történő kizárást kockáztatva a vendégek megszerzéséért és megtartásáért folytatott harcban olykor engednek az utasok nyomásának. Egyes szolgáltatók a barátságtalan piaci kondíciók miatt csekkügyintézési díjat számítanak fel, ami elvileg szintén tilos lenne.

Karácsony Mihály,

a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány kuratóriumának elnöke:

– Az üdülési csekk sikerét jelzi, hogy január elsejétől július 31-ig körülbelül 8,6 milliárd forint értékben adtunk ki utalványokat, míg tavaly egész évben 7,6 milliárd értékben. A beváltott üdülési csekkek legnagyobb hányadát szálláshelyek igénybevételére használták fel, a szállodai kategória a teljes üdülésicsekk-felhasználásnak 53 százalékát teszi ki, az utazási irodák pedig a 13 százalékát adják. A közlekedési eszközökre való felhasználás az egy százalékot kitevő egyéb kategóriában mozog. Napjainkra már 3000-re bővült az üdülési csekket elfogadó helyek köre. Az összes legálisan működő, mintegy 2400 szálláshely csatlakozott a csekkrendszerhez, olyanok is, amelyek nem szerepelnek a Központi Statisztikai Hivatal statisztikáiban és 310, belföldi programot is kínáló utazási irodában lehet beváltani a csekkeket. A vendéglátós szakmából érkezett hozzánk olyan kérés, hogy a szállodáktól független éttermeket is vonjuk be a beváltásra jogosultak körébe. Mivel ezek az egységek az étkezési utalvány révén már kapcsolódnak egy kedvezményrendszerhez, nem indokolt egy újabb bevezetése. A MUISZ tagjai közül az egyeztetések során senki nem ellenezte azt az elképzelést, hogy a felhasználás jogosultságát a közlekedésre és a balatoni horgászatra is kiterjesszük, és tudomásunk szerint elégedettek az irodák a csekkrendszerrel. Az alapítványnak nem kötelessége ellenőrizni, hogy legálisan, azaz csak belföldi szolgáltatásokra kerül-e felhasználásra az üdülési csekk, de ha bármilyen visszaélésről érkezik bejelentés, megtesszük a szükséges intézkedéseket. Eddig azonban nem kaptunk konkrét panaszokat.

Idén január elsejétől július 31-ig körülbelül 8,6 milliárd forint értékben adott ki utalványokat a NÜSZ, míg tavaly egész évben 7,6 milliárd forintért. Eközben 3000-re bővült az üdülési csekket elfogadó helyek köre.

Több teher az üdülési csekken

A szeptember elsejétől hatályba lépő számú törvény értelmében a természetbeni juttatások értékét meg kell növelni a személyi jövedelemadóval, és az így kapott összeg után kell megfizetni a munkaadói társadalombiztosítási járulékot. Ezáltal 17 százalékkal drágul a természetbeni juttatások közé tartozó üdülési csekkre rakódó adók és járulékok szintje is, így 1000 forint kifizetés után az eddigi 760 helyett 887 forint közterhet kell lerónia az állam felé a munkáltatónak. A módosítás nem érinti az évente csak egyhavi minimálbér öszszegének megfelelő üdülési csekket kapó munkavállalókat, az ő csekkjeik után eddig sem kellett járulékot fizetni. A változtatás támogatói azzal indokolják az elképzelést, hogy szükséges csökkenteni az adómentesen, járulékfizetés nélkül nyújtott juttatások mértékét. Az intézkedés ellenzői szerint a módosításból az államkassza legalább nyolcmilliárd forintos többletbevételt remél.

'

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.