Reszkessetek, légitársaságok: kilépett a Flight Refund a nemzetközi színtérre!

Az elmúlt évek informatikai fejlesztései és nemzetközi kapcsolatai erősítése révén a közép- és kelet-európai régió meghatározó szereplőjévé kíván válni az utasok kártérítési követeléseit a légitársaságokon behajtó Flight Refund Kft. A légitársaságoknak az esetben kell rettegnie, ha az uniós jogszabályoknak nem eleget téve nem kárpótolják az utast, akinek járata három óránál többet késik, törlik a járatát, vagy megtagadják a beszállást — derült ki egy csütörtöki, budapesti sajtóeseményen.

Európa-szerte a tavalyi mintegy 17,5 millió járatból 136 909-et töröltek, 56 816 járat késése haladta meg a 3 órát. Magyarországra ebből 377 törlés és 187 3 óránál hosszabb késés jutott — derült ki a céget bemutató prezentációból. Az előző öt évet összesítve egy másik, szintén erre a piacra belépett vállalkozás szerint mintegy 297 ezer magyar utas lenne jogosult 23 milliárd forintnyi kártérítésre, 97 százalékuk nem nyújtott be kártérítési igényt. A Flight Refund szerint ennél is rosszabb az arány. Saját felméréseik szerint a jogosult utasok kevesebb mint 1%-a él a jogával annak ellenére, hogy 3-5 évre visszamenőleg is érvényesíthetők a kártérítési igények. „Nyugat-Európában sokkal tudatosabbak a fogyasztók” — tájékoztatott Varga Eszter tulajdonos. Ott már évek óta számos cég kínálja e téren szolgáltatásait. „Szemléletváltásra van szükség!” — hívta fel a figyelmet Varga hozzátéve, hogy a légitársaságok a gyenge hazai fogyasztói tudat miatt vissza-visszaélnek erőfölényükkel, a „fárasztásos” módszert alkalmazzák.

A honlapjukon regisztráló utas, vagy a velük leszerződő utazási iroda a követelést átadja a Flight Refundnak, így a légitársasággal szemben az általa megbízott ügyvédi irodák révén a kft. jár el bruttó 30%-os sikerdíj fejében, az ügyfélnek egyéb költsége nincs. „Ez egy flat rate, ami akkor is ennyi, ha bíróságra kerül az eset, és akkor is, ha az első felszólításra fizet a légitársaság. Az eddigi esetek alapján 98%-os sikerrátáról számol be Bolyó Anikó ügyvezető. A magas arány oka, hogy csak bizonyíthatóan a légitársaság hibájából történő esetekben mennek neki a fuvarozónak. Hogy érdemes foglalkozni egy esettel vagy nem, azt 3 napon belül eldöntik a vállalat munkatársai. Az idézett jogszabály szerint egyebek mellett 1500 kilométerig 250 euró, 1500-3500 között EU belül és kívül 400, 3500 kilométeres út fölött 600 eurónyi kártérítés jár. De számos körülmény — utasrosszullét, bonyolult időjárási körülmények, madárrajjal történő ütközés, vagy akár a hidraulikus pumpa meghibásodása — fordulhat elő, amely alapján a fuvarozónak nem kell fizetnie. Az egyes esetek részletes kivizsgálást igényelnek. „Az ügyek ritkán feketék vagy fehérek, rengeteg a maybe case, talán-eset” — hangsúlyozta Varga Eszter. Az uniós jogszabály bár az EU területére terjed ki, minden, az unióból induló, de nem az EU-ban megtelepedett légitáraság által üzemeltett járatra, valamint a közösségen kívülről induló, de EU-s légitársaságok járataira is vonatkozik. Ha szükséges, a jogi procedúrát a légitársaság székhelye szerinti országban, helyi joggyakorlat szerint folytatják le, melynek elindításához amúgy az utas részéről elegendő a beszállókártya, vagy a foglalás visszaigzolása.

Ennél több információt kapnak a nagy erőkkel célzott utazásszervezői ügyfelektől, akikkel a GDS-ek által fejlesztett platformok segítségével tartják a kapcsolatot. Az Amadeus által is támogatott informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak. Varga Eszterék a tágabb régióban tervezik a terjeszkedését, Lengyelországtól Görögországig. Mint Bolyó Anikó elmondta, eredményes tárgyalásokat folytattak szomszédos országok online illetve offline utazásszervezőivel.

A Flight Refund 2012-ben kétfős családi vállalkozásként jelent meg a magyar piacon. Több év informatikai fejlesztés és a tavalyi újbóli színrelépést követően a rendszer egy évi próbaüzeme következett. Idén épültek ki a nemzetközi kapcsolatok egy barcelonai ügyvédi iroda révén, illetve korábban elhárult az az adminisztratív akadály is, amivel a légitársaságok igyekeztek a cégen fogást találni. Magyarországon az EU-tagországok közt egyedülálló módon hasonló vállalkozásokba be kell vonni egy, az MNB által engedélyezett követeléskezelő céget. A kihívást a PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani.

Újságírói kérdésre, mely szerint tartanak-e attól, hogy a légitársaságok az akár 3000 forintos menettérti jegyek esetében a visszafizetendő kártérítés mértékének csökkentéséért lobbiznak majd, Varga Eszter azt válaszolta: „Ez egy ilyen játék”. Hozzátette: az összes jelenleg meglévő kártérítési igény teljes mértékű kifizetése is mindössze egy százalékkal emelné a légitársaságok költségeit.


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.