Reszkessetek, légitársaságok: kilépett a Flight Refund a nemzetközi színtérre!

Az elmúlt évek informatikai fejlesztései és nemzetközi kapcsolatai erősítése révén a közép- és kelet-európai régió meghatározó szereplőjévé kíván válni az utasok kártérítési követeléseit a légitársaságokon behajtó Flight Refund Kft. A légitársaságoknak az esetben kell rettegnie, ha az uniós jogszabályoknak nem eleget téve nem kárpótolják az utast, akinek járata három óránál többet késik, törlik a járatát, vagy megtagadják a beszállást — derült ki egy csütörtöki, budapesti sajtóeseményen.

Európa-szerte a tavalyi mintegy 17,5 millió járatból 136 909-et töröltek, 56 816 járat késése haladta meg a 3 órát. Magyarországra ebből 377 törlés és 187 3 óránál hosszabb késés jutott — derült ki a céget bemutató prezentációból. Az előző öt évet összesítve egy másik, szintén erre a piacra belépett vállalkozás szerint mintegy 297 ezer magyar utas lenne jogosult 23 milliárd forintnyi kártérítésre, 97 százalékuk nem nyújtott be kártérítési igényt. A Flight Refund szerint ennél is rosszabb az arány. Saját felméréseik szerint a jogosult utasok kevesebb mint 1%-a él a jogával annak ellenére, hogy 3-5 évre visszamenőleg is érvényesíthetők a kártérítési igények. „Nyugat-Európában sokkal tudatosabbak a fogyasztók” — tájékoztatott Varga Eszter tulajdonos. Ott már évek óta számos cég kínálja e téren szolgáltatásait. „Szemléletváltásra van szükség!” — hívta fel a figyelmet Varga hozzátéve, hogy a légitársaságok a gyenge hazai fogyasztói tudat miatt vissza-visszaélnek erőfölényükkel, a „fárasztásos” módszert alkalmazzák.

A honlapjukon regisztráló utas, vagy a velük leszerződő utazási iroda a követelést átadja a Flight Refundnak, így a légitársasággal szemben az általa megbízott ügyvédi irodák révén a kft. jár el bruttó 30%-os sikerdíj fejében, az ügyfélnek egyéb költsége nincs. „Ez egy flat rate, ami akkor is ennyi, ha bíróságra kerül az eset, és akkor is, ha az első felszólításra fizet a légitársaság. Az eddigi esetek alapján 98%-os sikerrátáról számol be Bolyó Anikó ügyvezető. A magas arány oka, hogy csak bizonyíthatóan a légitársaság hibájából történő esetekben mennek neki a fuvarozónak. Hogy érdemes foglalkozni egy esettel vagy nem, azt 3 napon belül eldöntik a vállalat munkatársai. Az idézett jogszabály szerint egyebek mellett 1500 kilométerig 250 euró, 1500-3500 között EU belül és kívül 400, 3500 kilométeres út fölött 600 eurónyi kártérítés jár. De számos körülmény — utasrosszullét, bonyolult időjárási körülmények, madárrajjal történő ütközés, vagy akár a hidraulikus pumpa meghibásodása — fordulhat elő, amely alapján a fuvarozónak nem kell fizetnie. Az egyes esetek részletes kivizsgálást igényelnek. „Az ügyek ritkán feketék vagy fehérek, rengeteg a maybe case, talán-eset” — hangsúlyozta Varga Eszter. Az uniós jogszabály bár az EU területére terjed ki, minden, az unióból induló, de nem az EU-ban megtelepedett légitáraság által üzemeltett járatra, valamint a közösségen kívülről induló, de EU-s légitársaságok járataira is vonatkozik. Ha szükséges, a jogi procedúrát a légitársaság székhelye szerinti országban, helyi joggyakorlat szerint folytatják le, melynek elindításához amúgy az utas részéről elegendő a beszállókártya, vagy a foglalás visszaigzolása.

Ennél több információt kapnak a nagy erőkkel célzott utazásszervezői ügyfelektől, akikkel a GDS-ek által fejlesztett platformok segítségével tartják a kapcsolatot. Az Amadeus által is támogatott informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak. Varga Eszterék a tágabb régióban tervezik a terjeszkedését, Lengyelországtól Görögországig. Mint Bolyó Anikó elmondta, eredményes tárgyalásokat folytattak szomszédos országok online illetve offline utazásszervezőivel.

A Flight Refund 2012-ben kétfős családi vállalkozásként jelent meg a magyar piacon. Több év informatikai fejlesztés és a tavalyi újbóli színrelépést követően a rendszer egy évi próbaüzeme következett. Idén épültek ki a nemzetközi kapcsolatok egy barcelonai ügyvédi iroda révén, illetve korábban elhárult az az adminisztratív akadály is, amivel a légitársaságok igyekeztek a cégen fogást találni. Magyarországon az EU-tagországok közt egyedülálló módon hasonló vállalkozásokba be kell vonni egy, az MNB által engedélyezett követeléskezelő céget. A kihívást a PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani.

Újságírói kérdésre, mely szerint tartanak-e attól, hogy a légitársaságok az akár 3000 forintos menettérti jegyek esetében a visszafizetendő kártérítés mértékének csökkentéséért lobbiznak majd, Varga Eszter azt válaszolta: „Ez egy ilyen játék”. Hozzátette: az összes jelenleg meglévő kártérítési igény teljes mértékű kifizetése is mindössze egy százalékkal emelné a légitársaságok költségeit.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?