Reszkessetek, légitársaságok: kilépett a Flight Refund a nemzetközi színtérre!

Az elmúlt évek informatikai fejlesztései és nemzetközi kapcsolatai erősítése révén a közép- és kelet-európai régió meghatározó szereplőjévé kíván válni az utasok kártérítési követeléseit a légitársaságokon behajtó Flight Refund Kft. A légitársaságoknak az esetben kell rettegnie, ha az uniós jogszabályoknak nem eleget téve nem kárpótolják az utast, akinek járata három óránál többet késik, törlik a járatát, vagy megtagadják a beszállást — derült ki egy csütörtöki, budapesti sajtóeseményen.

Európa-szerte a tavalyi mintegy 17,5 millió járatból 136 909-et töröltek, 56 816 járat késése haladta meg a 3 órát. Magyarországra ebből 377 törlés és 187 3 óránál hosszabb késés jutott — derült ki a céget bemutató prezentációból. Az előző öt évet összesítve egy másik, szintén erre a piacra belépett vállalkozás szerint mintegy 297 ezer magyar utas lenne jogosult 23 milliárd forintnyi kártérítésre, 97 százalékuk nem nyújtott be kártérítési igényt. A Flight Refund szerint ennél is rosszabb az arány. Saját felméréseik szerint a jogosult utasok kevesebb mint 1%-a él a jogával annak ellenére, hogy 3-5 évre visszamenőleg is érvényesíthetők a kártérítési igények. „Nyugat-Európában sokkal tudatosabbak a fogyasztók” — tájékoztatott Varga Eszter tulajdonos. Ott már évek óta számos cég kínálja e téren szolgáltatásait. „Szemléletváltásra van szükség!” — hívta fel a figyelmet Varga hozzátéve, hogy a légitársaságok a gyenge hazai fogyasztói tudat miatt vissza-visszaélnek erőfölényükkel, a „fárasztásos” módszert alkalmazzák.

A honlapjukon regisztráló utas, vagy a velük leszerződő utazási iroda a követelést átadja a Flight Refundnak, így a légitársasággal szemben az általa megbízott ügyvédi irodák révén a kft. jár el bruttó 30%-os sikerdíj fejében, az ügyfélnek egyéb költsége nincs. „Ez egy flat rate, ami akkor is ennyi, ha bíróságra kerül az eset, és akkor is, ha az első felszólításra fizet a légitársaság. Az eddigi esetek alapján 98%-os sikerrátáról számol be Bolyó Anikó ügyvezető. A magas arány oka, hogy csak bizonyíthatóan a légitársaság hibájából történő esetekben mennek neki a fuvarozónak. Hogy érdemes foglalkozni egy esettel vagy nem, azt 3 napon belül eldöntik a vállalat munkatársai. Az idézett jogszabály szerint egyebek mellett 1500 kilométerig 250 euró, 1500-3500 között EU belül és kívül 400, 3500 kilométeres út fölött 600 eurónyi kártérítés jár. De számos körülmény — utasrosszullét, bonyolult időjárási körülmények, madárrajjal történő ütközés, vagy akár a hidraulikus pumpa meghibásodása — fordulhat elő, amely alapján a fuvarozónak nem kell fizetnie. Az egyes esetek részletes kivizsgálást igényelnek. „Az ügyek ritkán feketék vagy fehérek, rengeteg a maybe case, talán-eset” — hangsúlyozta Varga Eszter. Az uniós jogszabály bár az EU területére terjed ki, minden, az unióból induló, de nem az EU-ban megtelepedett légitáraság által üzemeltett járatra, valamint a közösségen kívülről induló, de EU-s légitársaságok járataira is vonatkozik. Ha szükséges, a jogi procedúrát a légitársaság székhelye szerinti országban, helyi joggyakorlat szerint folytatják le, melynek elindításához amúgy az utas részéről elegendő a beszállókártya, vagy a foglalás visszaigzolása.

Ennél több információt kapnak a nagy erőkkel célzott utazásszervezői ügyfelektől, akikkel a GDS-ek által fejlesztett platformok segítségével tartják a kapcsolatot. Az Amadeus által is támogatott informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak. Varga Eszterék a tágabb régióban tervezik a terjeszkedését, Lengyelországtól Görögországig. Mint Bolyó Anikó elmondta, eredményes tárgyalásokat folytattak szomszédos országok online illetve offline utazásszervezőivel.

A Flight Refund 2012-ben kétfős családi vállalkozásként jelent meg a magyar piacon. Több év informatikai fejlesztés és a tavalyi újbóli színrelépést követően a rendszer egy évi próbaüzeme következett. Idén épültek ki a nemzetközi kapcsolatok egy barcelonai ügyvédi iroda révén, illetve korábban elhárult az az adminisztratív akadály is, amivel a légitársaságok igyekeztek a cégen fogást találni. Magyarországon az EU-tagországok közt egyedülálló módon hasonló vállalkozásokba be kell vonni egy, az MNB által engedélyezett követeléskezelő céget. A kihívást a PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani.

Újságírói kérdésre, mely szerint tartanak-e attól, hogy a légitársaságok az akár 3000 forintos menettérti jegyek esetében a visszafizetendő kártérítés mértékének csökkentéséért lobbiznak majd, Varga Eszter azt válaszolta: „Ez egy ilyen játék”. Hozzátette: az összes jelenleg meglévő kártérítési igény teljes mértékű kifizetése is mindössze egy százalékkal emelné a légitársaságok költségeit.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.