Reszkessetek, légitársaságok: kilépett a Flight Refund a nemzetközi színtérre!

Az elmúlt évek informatikai fejlesztései és nemzetközi kapcsolatai erősítése révén a közép- és kelet-európai régió meghatározó szereplőjévé kíván válni az utasok kártérítési követeléseit a légitársaságokon behajtó Flight Refund Kft. A légitársaságoknak az esetben kell rettegnie, ha az uniós jogszabályoknak nem eleget téve nem kárpótolják az utast, akinek járata három óránál többet késik, törlik a járatát, vagy megtagadják a beszállást — derült ki egy csütörtöki, budapesti sajtóeseményen.

Európa-szerte a tavalyi mintegy 17,5 millió járatból 136 909-et töröltek, 56 816 járat késése haladta meg a 3 órát. Magyarországra ebből 377 törlés és 187 3 óránál hosszabb késés jutott — derült ki a céget bemutató prezentációból. Az előző öt évet összesítve egy másik, szintén erre a piacra belépett vállalkozás szerint mintegy 297 ezer magyar utas lenne jogosult 23 milliárd forintnyi kártérítésre, 97 százalékuk nem nyújtott be kártérítési igényt. A Flight Refund szerint ennél is rosszabb az arány. Saját felméréseik szerint a jogosult utasok kevesebb mint 1%-a él a jogával annak ellenére, hogy 3-5 évre visszamenőleg is érvényesíthetők a kártérítési igények. „Nyugat-Európában sokkal tudatosabbak a fogyasztók” — tájékoztatott Varga Eszter tulajdonos. Ott már évek óta számos cég kínálja e téren szolgáltatásait. „Szemléletváltásra van szükség!” — hívta fel a figyelmet Varga hozzátéve, hogy a légitársaságok a gyenge hazai fogyasztói tudat miatt vissza-visszaélnek erőfölényükkel, a „fárasztásos” módszert alkalmazzák.

A honlapjukon regisztráló utas, vagy a velük leszerződő utazási iroda a követelést átadja a Flight Refundnak, így a légitársasággal szemben az általa megbízott ügyvédi irodák révén a kft. jár el bruttó 30%-os sikerdíj fejében, az ügyfélnek egyéb költsége nincs. „Ez egy flat rate, ami akkor is ennyi, ha bíróságra kerül az eset, és akkor is, ha az első felszólításra fizet a légitársaság. Az eddigi esetek alapján 98%-os sikerrátáról számol be Bolyó Anikó ügyvezető. A magas arány oka, hogy csak bizonyíthatóan a légitársaság hibájából történő esetekben mennek neki a fuvarozónak. Hogy érdemes foglalkozni egy esettel vagy nem, azt 3 napon belül eldöntik a vállalat munkatársai. Az idézett jogszabály szerint egyebek mellett 1500 kilométerig 250 euró, 1500-3500 között EU belül és kívül 400, 3500 kilométeres út fölött 600 eurónyi kártérítés jár. De számos körülmény — utasrosszullét, bonyolult időjárási körülmények, madárrajjal történő ütközés, vagy akár a hidraulikus pumpa meghibásodása — fordulhat elő, amely alapján a fuvarozónak nem kell fizetnie. Az egyes esetek részletes kivizsgálást igényelnek. „Az ügyek ritkán feketék vagy fehérek, rengeteg a maybe case, talán-eset” — hangsúlyozta Varga Eszter. Az uniós jogszabály bár az EU területére terjed ki, minden, az unióból induló, de nem az EU-ban megtelepedett légitáraság által üzemeltett járatra, valamint a közösségen kívülről induló, de EU-s légitársaságok járataira is vonatkozik. Ha szükséges, a jogi procedúrát a légitársaság székhelye szerinti országban, helyi joggyakorlat szerint folytatják le, melynek elindításához amúgy az utas részéről elegendő a beszállókártya, vagy a foglalás visszaigzolása.

Ennél több információt kapnak a nagy erőkkel célzott utazásszervezői ügyfelektől, akikkel a GDS-ek által fejlesztett platformok segítségével tartják a kapcsolatot. Az Amadeus által is támogatott informatikai fejlesztésnek köszönhetően a szolgáltatást igénybe vevő utazási irodák ügyfelei már a járatkésés napján értesülnek e-mailben arról, hogy kártérítésre jogosultak. Varga Eszterék a tágabb régióban tervezik a terjeszkedését, Lengyelországtól Görögországig. Mint Bolyó Anikó elmondta, eredményes tárgyalásokat folytattak szomszédos országok online illetve offline utazásszervezőivel.

A Flight Refund 2012-ben kétfős családi vállalkozásként jelent meg a magyar piacon. Több év informatikai fejlesztés és a tavalyi újbóli színrelépést követően a rendszer egy évi próbaüzeme következett. Idén épültek ki a nemzetközi kapcsolatok egy barcelonai ügyvédi iroda révén, illetve korábban elhárult az az adminisztratív akadály is, amivel a légitársaságok igyekeztek a cégen fogást találni. Magyarországon az EU-tagországok közt egyedülálló módon hasonló vállalkozásokba be kell vonni egy, az MNB által engedélyezett követeléskezelő céget. A kihívást a PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani.

Újságírói kérdésre, mely szerint tartanak-e attól, hogy a légitársaságok az akár 3000 forintos menettérti jegyek esetében a visszafizetendő kártérítés mértékének csökkentéséért lobbiznak majd, Varga Eszter azt válaszolta: „Ez egy ilyen játék”. Hozzátette: az összes jelenleg meglévő kártérítési igény teljes mértékű kifizetése is mindössze egy százalékkal emelné a légitársaságok költségeit.


Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.
A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor

A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor 

Szinte minden magyar fiatal bevet trükköket azért, hogy spóroljon a repülőjegyen.
Napi három FlixBus járat az Adriához

Napi három FlixBus járat az Adriához 

A zöld buszokkal gyorsan és környezetbarát módon juthatnak el a magyarok el a horvát tengerpart városaiba.
Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl

Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl 

Az idei év első négy hónapjának forgalmi adatai előrevetítik minden idők legmagasabb légiforgalmát az idei nyárra.
Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.