Frankfurt-Main repülőtér - Párizs Charles de Gaulle-hoz hasonlóan igencsak - megosztja az utazóközönséget, de csóválja akár rosszalóan fejét az eltévedt utas, vagy legyen elégedett, Frankfurt légi kikötője elkerülhetetlen. Jól tudta ezt a mindenkori üzemeltető is, és szolgáltatásait az igények növekedéséhez igazította. Az eredményképpen megvalósuló tagolt terminálszerkezet pedig valóban vegyes érzelmeket vált ki az utazóközönségből. Mondják, Frankfurt olyan, hogy nem a reptér megy percekig a repülő mellett, hanem a repülő percekig mellette. Ugyanakkor mint mindegyiknek, ennek is megvan a maga logikája.
Mint Münchenben
„Őrület” - szisszen fel egy koros amerikai asszony, amikor elindul az A és B terminálokat összekötő folyosóra vezető lépcsőn. „Atyaisten!” - kiált fel egy fiatal lány, ahogy belép a folyosóra, amelynek sci-fi-t idéző belsejében azon sem lepődne meg az ember, ha az istenező lánnyal szemben Darth Vader éj fekete köpenye lebbenne egy csapat birodalmi gárdista fehér háttere előtt, ahogy a Nagyúr a B terminálra rohan.
Frankfurtban sokan rohannak a roppant épületrendszer egyik végéből a másikba. Ennek a rohanásnak kíván véget vetni az üzemeltető Fraport a Lufthansával vállvetve az utazóközönség számára hivatalosan október 10-én átadandó A+ terminállal.
Az A+ átszálló terminálon elsősorban tengerentúli járatok utasai szállnának át schengeni járatokra és fordítva. Sőt, a Lufthansa második számú hub-jával, Münchennel vetekedő, akár 25-30 perces átszállási időket tervez kínálni terminálon belül - újságolta Andreas Bartels, a Lufthansa kommunikációs igazgatója.
A négyszintes, csupa üveg épületben külön emeleteken zajlik majd a schengeni és nem-schengeni forgalom. Úgy tervezik, a reggeli órákban az észak-amerikai, délután a schengeni és ázsiai forgalomra koncentrálnának.
Még 6 millió utas
Az A+ megnyitásával Frankfurt amúgy sem jelentéktelen utasforgalmi kapacitása tervek szerint évente további 6 millióval nő. Frankfurt tavaly 56 millió utassal zárta az évet, az emelkedés mértéke a Turizmus Online által a helyszínen megkérdezettek szerint 2-4% lehet; 2020-ra már több mint 88 millió utassal számolnak. Az A terminál agorafóbiásokat talán zavarba ejtő, közel 800 méteres meghosszabbításában 7 széles törzsű állóhely létesült, ebből négy az A380-asokat is kiszolgálja. De nem akármelyik légitársaságét; az A+-t kizárólag a Lufthansa használja majd.
7L/25R+A+
A közel 750 millió euróból megvalósuló beruházásnak 2009 szeptemberében látott neki a Fraport és a Lufthansa. A tervezés azonban nem csupán az A+-ról szól, hanem szerves része annak a fejlesztési koncepciónak, mely magában foglalja a reptér 2011-ben átadott negyedik kifutópályáját, melynek „lehajtójáról” majdhogynem az A+-hoz gurul a gép. A negyedik pálya (iránya szerint 7L/25R) fokra pontosan párhuzamos a két fő futópályával, de olyan távolságra tőlük, hogy azokkal egyidejűleg műszeres megközelítésre is alkalmas, ez nagyban növeli a leszállások - akár óránként 120 - számát.
Várni csak igényesen!
Az új terminálfejlesztés forrásainak túlnyomó részét a Fraport teremtette elő, míg a darumadárral ékesített égi fuvaros az 5 business és első osztályú váró kialakításának „potom” 42 millió euróját tette hozzá a közös ügyhöz. Nos, a várókat látva - bár még lázas munka folyik - indokolható az elköltött összeg.
„Itt ezer négyzetméteren összesen 100 főnek van hely” - büszkélkedik kísérőnk a first class utasok várójában. A váróban zuhanyzók, fürdőkádak, dolgozószobák és első osztályú ellátás mellett még egy remek szivarszoba is várja a gomolygó füst szerelmeseit. A várók világán túl pedig a kereskedelmi területen a prémium márkák uralják a porondot; közel 10 ezer négyzetméteren lehet magas minőségű divatárut vásárolni, vagy jó helyen falatozni.