10 dollárért az USA-ba Ryanairrel?

A hetvenes években volt egy Freddy Laker nevű angol-amerikai repülésbarát gazdag ember, aki elhatározta, hogy közelebb viszi egymáshoz Angliát és az USA-t.

Ezt úgy kívánta megoldani, hogy nagyon olcsón lízingelt, nem egészen új, egyosztályos, szűkre székezett repülőgépeket szerzett be és ezekre (három gépről beszélünk) egységes 25 dolláros szuper turista tarifát hirdetett. Cégét szerényen magáról nevezte el Laker Airwaysnek. Özönlöttek a járatokra az „alacsony igényű” utasok Európából és az Államokból is, akiknek a poggyász túlsúlyukkal probléma soha nem volt, mert amijük volt, az egy hátizsákban is elfért. Hetekkel előre megteltek a járatok főleg a fiatalabb korosztály képviselőivel, és az utasok néha napokig ültek a repülőtéren remélve, hogy lesz néhány no-show és a felszabadult helyeken ők utazhatnak el. Így ment ez évekig, míg az előrelátható csőd be nem következett. A bukás után pedig olyan dolog történt, ami a történelemben sem korábban, sem azután nem fordult elő: az utasok köszönetük és lojalitásuk jeléül gyűjtést rendeztek a légitársaságnak, amit sajnos a szép gesztus sem tudott már megmenteni.

Nem valószínű, hogy a Laker megható története indíttatta a Ryanairt arra, hogy fontolóra vegye egy tengerentúli fapados járatsor elindítását. A Ryanair az elmúlt évben 79.649 utast szállított főleg Európában és a Lufthansán kívül olyan légitársaságokat utasított maga mögé, mint a világ első 10 szállítójának rangsorában szereplő Easyjet, Emirates, Air France, British Airways, KLM, Air Berlin vagy a tengerentúli United Airlines. Nem beszélve a rangsorban a tőle jócskán lemaradt többi fapadosról: Norwegianről, Wizz Airről. Bár a cégnek újabban komoly konkurenciát jelentenek az átalakult „menetrendszerű fapadosok” számos desztinációban azonban ezeknél előnyösebb pozícióval állják a versenyt. Sőt, idén is egészen biztosan jelentősen bővíteni fogja hálózatát a Ryanair.

Terveik szerint két európai pontról indulnának nagy forgalmú USA célállomások felé, heti több alkalommal. Bevezető tarifájuk valószínűleg 10 dollárról indulna - legalább is az első néhány hétben. Az USA-ba repülni ma már nem annyira egyszerű, mint volt néhány éve. Különféle engedélyek, igazolások, jóváhagyások az USA Légügyi Minisztériuma részéről nehezítik az indulást. A cég gépbeszerzései a bejelentett 175 darab Boeing 737-800-as, opciók nélküli rendelésen túl nem ismertek. Azt nem lehet pontosan tudni, hogy a szakmának és a nagyközönségnek is gyakori meglepetéseket okozó Michael O’Leary hová szeretné reptetni a beszerezni tervezett 30-50 nagy távolságra üzemelő gépét. (Utóbbiak pontos típusa még nem ismert.) Az USA és a Távol-Kelet mint célállomás, azonban majdnem biztos. Ahogy azt is tudni lehet, hogy a gépeken prémium fedélzeti osztály és kiszolgálás is lenne, amelynek tarifái valószínűsíthetően jócskán a hagyományos európai légifuvarozók árai alatt maradnak.


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.