Több InterCity, felújított kocsik, gyakoribb motorvonatok

Új menetrendi év kezdődik 2012. december 9-én a vasúton, a vonatok közlekedése több térségben is kedvezően változik.

Egerbe hat év után hét pár InterCity indul, és a menetidő is csökken. A békéscsabai vasútvonal óránkénti menetrendjének köszönhetően a csatlakozó mellékvonalak utasainak is bővülnek a lehetőségei. Naponta négy vonattal több áll a lajosmizsei vonal ingázóinak rendelkezésére, az oroszlányiak pedig hattal több járatból választhatnak. Több InterCity-vonat, felújított kocsik, és a népszerű motorvonatok gyakoribb közlekedtetése is biztosítja vasárnaptól a komfortosabb utazási körülményeket. Új vonatokkal, úti célokkal és ajánlatokkal bővül a nemzetközi vasúti közlekedés több közeli országba is.

Belföldi menetrendi fejlesztések

A főváros és Eger között napi hét pár közvetlen vonat menetideje legalább 14, vagy akár 34 perccel csökken. Így Budapestről Egerbe vagy vissza egy óra ötven perc alatt lehet vasúton eljutni.

A rövidebb menetidőn túl a vonalon közlekedő járművek minőségében is pozitív változás lesz, hiszen hat év után újra InterCity-vonatok fognak közlekedni Szépasszonyvölgy, Szalajka, Leányka, Egri csillagok, Agria, Minaret és Bikavér néven. A vonatokban a korszerűsített elővárosi járművek mellett légkondicionált, hangszigetelt IC-kocsi is az utazók rendelkezésére áll majd, amelyben pár száz forintos pótjegy megváltásával lehet biztosítani a garantált ülőhelyet.

A vonatok ütemes menetrendben, kétóránként indulnak mindkét irányba, csak az utasforgalom számára fontosabb állomásokon megállva, ezáltal biztosítva a két végállomás közötti kedvezőbb eljutási időt. A vonatok többségében biztosított a kerékpárszállítás, ami a térség kerékpáros turizmusát tekintve kiemelkedően fontos. A két óra alatti eljutási idő versenyképes a közúti közlekedéssel, ezen felül a vonat komfortosabb utazási, csomagelhelyezési és kerékpárszállítási körülményeket tesz lehetővé. A fejlesztésnek Eger, Füzesabony, Kál-Kápolna, Vámosgyörk, Hatvan, Aszód, Gödöllő és Budapest fel- és leszálló utasai örülhetnek leginkább. Várhatóan évente több százezer utas tudja igénybe venni a kedvezőbb vasúti eljutási lehetőségeket.

Békéscsaba: vonatok óránként

A vasárnaptól életbe lépő menetrendi változások a régióban több vasútvonalat is érintenek, így a Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza illetve a csatlakozó vonalak utazóit is. A pályafejlesztéseknek köszönhetően 2013-ban várhatóan évente több mint kétmillió utas tudja majd kihasználni a kedvezőbb vasúti eljutási lehetőségeket.

A főváros és Békéscsaba között az eddigi tizenkilenc helyett naponta harminc vonat fog közlekedni óránkénti ütemes menetrendben. A vonatok menetideje két óra huszonnyolc perc lesz, ami a közúti közlekedésnél jelentősen rövidebb.

A menetrendi fejlesztéseken túl az utasok komfortérzetét is javítja a vasúttársaság azzal, hogy kétóránként InterCity-vonatokat indít a békéscsabai vonalon. Ezeken a szerelvényeken a hagyományos gyorsvonati járművekhez képest kényelmesebb, csendesebb, légkondicionált kocsiban is utazhatnak azok, akik minőségi szolgáltatást szeretnének igénybe venni.

Az óránként induló vonatok további előnye, hogy jelentősen bővülnek a csatlakozó, regionális mellékvonalakról/vonalakra átszálló utasok lehetőségei az összehangolt menetrendnek köszönhetően. Ezáltal a közeli városokba, valamint Budapestre is kedvezőbb lesz az eljutási lehetőség, az átszállási kapcsolat és rövidebb a menetidő. Szarvas és Mezőtúr között munkanapokon és vasárnap új vonatpár közlekedik a délutáni órában, így akár napi kilenc vonatnál biztosított a békéscsabai vonalra a menetrend szerinti csatlakozás. A régióban az új menetrend bevezetésével Mezőtúr, Gyoma, Mezőberény; illetve Gyoma, Dévaványa és Szeghalom utasainak kiszolgálása is jelentősen javul.

A vasútvonal elővárosi közlekedését tekintve Szolnokról Budapest felé és vissza óránként több vonatból lehet majd választani akár a Budapest-Keleti pályaudvarra is, ahova egy óra huszonhárom perc alatt lehet megérkezni. A Budapest–Nagykáta–Újszász vasútvonalon magasabb utazási komfortfokozatot is biztosít a vasúttársaság azzal, hogy korszerű FLIRT-motorvonatokkal és az elmúlt hetekben felújított járművekkel szállítja az utasokat.

Lajosmizse: négy új vonat a hivatás- és diákforgalom kiszolgálására

Budapest és Lajosmizse között óránkénti ütemes menetrend kerül bevezetésre, így 15-ről 19-re nő a napi vonatpárok száma. Munkanapokon a reggeli csúcsidőszakban Ócsa és Budapest-Nyugati pályaudvar között két járattal több, a tanítási időszakban Táborfalva és Kőbánya-Kispest között pedig még egy vonat biztosítja a reggeli eljutás lehetőségét. Ezen felül egy további járat közlekedik késő este Budapest-Nyugati pályaudvarról Lajosmizse felé, javítva a vonal menti települések napi ingázóinak az utazási lehetőségét.

A pályaépítési munkák eredményeként a délutáni vonatoknál Budapest irányába 38 perccel csökken a menettartam. Vasárnaptól nagyobb arányban vesznek részt az utasforgalom lebonyolításában a közkedvelt, korszerű Desiro-motorvonatok. Az indulási idő minden órában azonos lesz, így könnyen megjegyezhető a közvetlen belvárosi kapcsolattal rendelkező vonatok menetrendje a munkába járók és az iskolások számára is.

Tatabánya és Oroszlány: hat vonattal több naponta

Óránkénti ütemes menetrendet vezet be a MÁV-START napi hat plusz vonat közlekedtetésével és az eddigi járatok ütembe illesztésével. Mindez rugalmasabb utazási lehetőségeket és könnyebben megjegyezhető indulási időpontokat jelent. Az egész napos óránkénti ütemes menetrendnek és a tatabányai csatlakozások optimalizálásának köszönhetően a megyeszékhely és a főváros rendszeres, napi ingázói számára rugalmasabb és kiszámítható lesz a vasúti közlekedés. A budapesti eljutási idő a csatlakozással együtt is rövidebb, mint a közúti, közösségi közlekedés esetében. A térségben az elmúlt években folyamatosan növekedett az utasok száma, a fejlesztés révén várhatóan még többen választják majd a vasutat.

Változik a pécsi, a bajai és a kaposvári InterCity-k végállomása

A pécsi, a bajai és a kaposvári IC- és expresszvonatok a menetrendváltástól Budapest-Keleti pályaudvarról indulnak és oda érkeznek. Ennek oka, hogy a vasúttársaság készül a jövő évi pályafelújításokból adódó dunántúli fejlesztésekre. A várhatóan sűrűbben közlekedő vonatok pályaudvari többletterhelést jelentenek majd, amit a rendelkezésre álló szabad kapacitás alapján a Keleti pályaudvar tud teljesíteni.

A nemzetközi vonatok közlekedésének változásai

Az EURegio-vonatok közül Bécs felé csak a hajnali első, ellenkező irányban pedig a reggeli első kettő közlekedik Győr és Bécs között, valamennyi más esetben Hegyeshalomban és/vagy Bruck-ban át kell szállni. A vonalon az eddigieknél eggyel több vonatpár közlekedik, és valamennyi járat a megszűnő Südbahnhof helyett az új Hauptbahnhof-on áll meg. A Dacia nemzetközi gyorsvonat a Bukarest–Budapest–Bécs útvonalon az év jóval nagyobb részében, már április végétől és december első felében is közlekedik.

Az eddig szombatonként Wiesbaden-ből induló railjet is Frankfurt Hauptbahnhof-ról indul a vasárnapi járathoz hasonlóan. A Jeszenszky János EuroCity-vonaton újra a teljes útvonalon lehetővé válik a kerekesszékesek akadálymentes utazása és a kerékpárszállítás.

Szlovákia, Csehország és Lengyelország

Naponta új EuroCity-vonatpár közlekedik Petrov néven Budapest és Brno között, ezzel biztosítva a nappali kétóránkénti eljutási lehetőséget a Budapest–Pozsony–Breclav útvonalon. Prága mellett már Brno-ba is 39 eurótól elérhetők a kirándulójegyek az oda-vissza útra. A legtöbb itt közlekedő EuroCity-vonaton biztosított a kerékpárszállítás és az akadálymentes utazás.

A Moravia EuroCity-t felváltja a Varsovia EuroCity, amely Ostrava helyett ismét Varsóig közlekedik, kerékpárszállítási és akadálymentesített utazási lehetőséggel.

Horvátország: Maestral helyett Agram

A Maestral nemzetközi gyorsvonat neve Agramra változik, és közvetlen eljutást biztosít Ljubljanába. A horvát vasút a korábbitól eltérő, új üzletpolitikája miatt a Kvarner és a Drava InterCity, a Zagreb nemzetközi gyorsvonat és a kishatárforgalmi vonatok megszűnnek, illetve a Szlovéniában végzett villamosítási munkálatok miatt nem közlekedik a Citadella nemzetközi gyorsvonat sem.

Változások Románia felé

A Dacia nemzetközi gyorsvonat a Bukarest–Budapest–Bécs útvonalon az év jóval nagyobb részében, már április végétől és december első felében is közlekedik. A Nagyszebenbe közlekedő Transsylvania InterCity új időpontban, két órával később indul Budapestről és oda egy órával korábban érkezik, illetve meghosszabbított útvonalon Brassóig közlekedik. Budapestről Temesváron át Bukarestbe az új Traianus InterCity áll forgalomba. A Bihar InterCity-t felváltja a Máramaros InterCity, amely meghosszabbított útvonalon, Kolozsváron át Máramarosszigetre közlekedik.

Az utasok a 2012/2013-as menetrendkönyvet az ország több mint 200 helyszínén, a nagyobb vasútállomások pénztáraiban tudják megvásárolni, de megtalálhatók az ELVIRA internetes menetrendi keresőben is.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.