Új korszakba lépett az európai folyami hajózás

A londoni székhelyű MINTEL 2010 augusztusában tette közzé az európai folyami hajózásról készített tanulmányát, amelyben különböző hajózási társaságok, utazásszervezők, utazási irodák adataira és tanulmányaira támaszkodva ismertetik a folyami hajózás helyzetét Európában.

Az európai folyami hajózás új korszakba lépett, s az utóbbi évtizedekben nagy átalakuláson ment keresztül: a kisebb, családi vállalkozások – a régi hajókat lecserélve – professzionálisan működő vállalkozásokká alakultak. Az utazóközönség bővítése érdekében azokat célozzák meg, akik a II. világháború utáni időszakban, 1946-1964 között születtek, és/vagy már nyugdíjba vonultakat.

Az 1960 és 1970 között megalakult folyami hajózási vállalatokra nézve az elmúlt évtizedekben alapított új cégek kihívást jelentenek, hiszen modern, négy- és ötcsillagos luxus „hajóhadakkal” kell felvenniük a versenyt. Ugyanakkor ezek az új, néhány esetben felújított hajók erőteljesen hozzájárulnak a folyami hajózás imázsának átalakulásához. Manapság a folyami hajózási piac egyre inkább azokat az embereket szólítja meg, akik az átlagkeresetnél magasabb fizetéssel rendelkeznek, és akik az európai vízi útvonalak beutazása során szeretnének elmélyülni a történelemben és a kultúrában is.

A legtöbb hajóút-csomagot az utazásszervezők és az utazási irodák egyre inkább úgy állítják össze, hogy a hajóutakat szárazföldi programokkal vagy egy adott téma köré szervezett tevékenységekkel kapcsolják össze, új célpiacokat nyerve ezáltal. Azokat az embereket szeretnék megszólítani, akiket önmagában nem feltétlenül érdekel a folyami hajózás, ugyanakkor szívesen részt vennének egy koncerten, vagy szívesen ellátogatnának egy borvidékre egy ilyen hajóút keretében.

A főbb küldőpiacokat (a Magyarország szempontjából kiemelt jelentőségű Németországot és az Egyesült Királyságot) is vizsgálja a tanulmány, áll a Magyar Turizmus Zrt. közleményében. Németország esetében elmondható, hogy a gazdasági válság miatt folyamatosan csökken a külföldre látogatók száma. Ugyanakkor a folyami hajózásokon részt vevő turisták esetében nem történt visszaesés, a 2008-as adatokhoz képest 0,1%-kal nőtt az érdeklődők száma, 2009-ben 390 ezer német vett részt folyami hajóutazáson.

Az Egyesült Királyság tekintetében a folyami hajóutakon részt vevők száma drasztikusan csökkent: 2007-ben 73,9 ezren, 2008-ban már csak 53,8 ezren vettek részt ilyen jellegű utazásokon. Ezzel egyidejűleg 1,53 millió egyesült királyságbeli választott óceánjáró körutazást 2009-ben, és 71%-uk volt visszatérő vendég. Így az utazásszervezőknek nehezebb lesz rávenni a vízi utazóközönséget arra, hogy az óceánjáró körutazásuk helyett az európai folyók által nyújtott lehetőségeket is kihasználják.

A folyami hajóutak kétszer-háromszor drágábbak, mint az óceánjáró körutazások, éppen ezért a megcélzott réteg inkább az idősebb és tehetősebb utazóközönség. Az európai és amerikai társadalmak az elkerülhetetlen elidősödés felé haladnak, így az elkövetkezendő években ezek az idősebb utazók biztosíthatják a hajózási piac potenciális célcsoportjait. Ugyanakkor kihívást jelent más célcsoportok megszólítása is. Léteznek olyan hajózási társaságok, amelyek a fiatalabb rétegeket célozzák meg családbarát ajánlatokat kínálva, valamint rövidebb távú, 2-3 napos hajóutakat állítanak össze azok számára, akik még nem vettek részt ilyen jellegű utazáson, vagy egy esetleges hosszabb utazás alkalmával szívesen részt vennének 2-3 napos folyami hajóutazáson is, Európában.

A tanulmány beszámol arról is, hogy a 2009-es recesszió a turizmusra is kedvezőtlen hatással volt, így a hajózási társaságok kedvezményekkel próbálták az egyébként gyenge forgalmat felélénkíteni, ezáltal az idei évi mutatók pozitív eredményt tükröznek.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.