Új Malév, flottájában 35 gép?

Na, ez az, ami egyelőre nem lesz, csak a találgatások mennek továbbra is, a vágyálmokat öntik szavakba, a kormányzat terveit nem ismerjük, konkrétumokat nem tudtunk meg az Utazás Kiállításon pénteken rendezett „Élet a Malév után” című konferencián.

30-35 gépből álló flottából lehetnek ütőképesen működtetni egy amolyan Malév-fajta, egy bázisú légitársaságot, mely hasonló ráhordó-elosztó hálózattal (network carrier) bírna, mint a február 3-án „elszállt” Malévünk - derült ki Fehárvári Géza Malév vezérigazgatóhelyettes szavaiból. A Fehérvári szerint a gazdaságosság határát jelentő flotta méretet szerették volna már a légitársaság élete során is elérni. A flotta a kelletténél kisebb, ráadásul túlságosan sokszínű volt, mely Váradi Józsefnek is köszönhető - utalt a gépeket beszerző Wizz Air-vezérre Fehérvári, akinek légitársasága az esemény vendégeként, önálló promóciós előadásban a megjelent utazásszervezőket győzködte: érdemes velük tervezni nyaraló programjaik összeállításakor is. Váradi József írta alá a Boeing 737-600-as típusról szóló lízingszerződéseket 2001-ben. A típus alig több mint 100 fős kapacitása miatt sokak szerint szerencsétlen választás volt. Váradi korábban úgy nyilatkozott: a szerződéseket ma is aláírná. Akkori tervei szerint a Malév a rövidtávú útvonalak repüléséből húzhatott volna hasznot, kisebb kapacitású gépekkel.

Három év, és...

Fehárvári Géza szerint két típus bőven elég lenne. Az útvonalhálózat pedig középtávú, regionális és charter járatokat foglalna magába. A flotta a kívánt méretet 3 év alatt érhetné el. Mindehhez persze mi kell? Pénz, pénz, pénz, mely Fehárvári szerint könnyen jönne, mivel induló vállalkozásról lévén szó, a befektetőknek még megvan a bizalma. Másrészt a versenyképességet valamint az újbóli hub-bá válást fokozza Budapest központi elhelyezkedése. Itt van továbbá az a másfél millió átszálló utas, melynek üzleti lehetősége előbb-utóbb érdekelni fog majd valakit, ahogy az a piaci rés is, mely a Malév megszűntével a régióban előállt. Ezt a point-to-point repülő fapadosok nem fogják betölteni - mondta Fehérvári.

Fogy az idő

Óvatosabban közelítette meg a kérdést Patrick Bohl, a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztője. A szintén egy network carrier alapítását javasló Bohl úgy vélte, indulásnak elég lenne 6 gép is, melyekkel alacsony költségek mellett a legfontosabb, nyereséget is termelő útvonalakat repülnék. Például a kétoldalú egyezményekkel szabályozott útvonalakat, melyeket az egyezmények értelmében többségi magyar tulajdonú cég repülhet. Bohl azonban óvott: fogy az idő, a point-to-point útvonalakat már szinte teljesen átvették a vetélytársak. Ha a kétoldalú egyezményekkel szabályozott útvonalakon meg túl sokáig nem történik meg magyar légitársaság kijelölése, végleg elmegy a piac. Ráadásul ilyen körülmények közepette nem lesz könnyű befektetőt találni. Patrick Bohl szerint ez az év már elveszett, 2013-ra lehet eredménye egy új légitársaság idei alapításának.

A kormány meg mondjon már valamit!

Vécsei Mihály, a Malév feltámasztására alapított, mára 4000 tagot számláló civil szervezet, a Magyar Légiközlekedésért Egyesület elnöke elmondta: kezdeményezésüket nem csupán civilek, hanem a Szolidaritás mozgalom, de még az olasz gyáriparosok is támogatják. A Magyar Gyáriparosok Szövetsége még nem jelentkezett, ahogy a magyar kormány sem - tette hozzá Vécsei. Holott ágazati elképzelések szerint kisebbségi állami, többségi magántulajdonban lehetne létrehozni az utód légitársaságot, hasonlóan a Sabena-Brussels Airlines, Swissair-Swiss esetéhez.

A megvalósíthatóságról szólva Vécsei Déri Tamás volt Malév-vezér tervét említette. Déri állt annak idején a Boeing 767-es gépek beszerzése mögött, melyek közül egy, dupla jelzáloggal megterhelve mai napig a Ferihegy betonjának pusztuló dísze. A két gép által repült hosszú távú járatok nyereséget nem tudtak termelni. Jóllehet, Déri eredetileg ennél nagyobb, így hatékonyabb flottát tervezett a típusból.

„Valaki szólaljon már meg” - kérte Vécsei utalva a kormányra, mely eddig semmit sem jelzett. Ha a kormány nem kíván létrehozni egy új nemzeti légitársaságot, megcsinálják nélküle - állt ki Vécsei terveik mellett, melyek szerinte megvalósíthatók, de a kormány szándékát tudni kéne, hogy - mint fogalmazott - „nehogy árnyékra vetődjünk”. De ezúttal sem tudtunk meg semmit a szándékáról, mivel senki sem képviselte őket.

Így egy darabig sajnos még marad a Vécseiék által kiötlött BlueNose Air, azaz kékorrú légitársaság. Ha az államot nem érdekli egy új nemzeti légitársaság létrehozása, megcsinálják nélkülük - biztatott Vécsei. A Malév név pedig továbbra is az államé.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.