30-35 gépből álló flottából lehetnek ütőképesen működtetni egy amolyan Malév-fajta, egy bázisú légitársaságot, mely hasonló ráhordó-elosztó hálózattal (network carrier) bírna, mint a február 3-án „elszállt” Malévünk - derült ki Fehárvári Géza Malév vezérigazgatóhelyettes szavaiból. A Fehérvári szerint a gazdaságosság határát jelentő flotta méretet szerették volna már a légitársaság élete során is elérni. A flotta a kelletténél kisebb, ráadásul túlságosan sokszínű volt, mely Váradi Józsefnek is köszönhető - utalt a gépeket beszerző Wizz Air-vezérre Fehérvári, akinek légitársasága az esemény vendégeként, önálló promóciós előadásban a megjelent utazásszervezőket győzködte: érdemes velük tervezni nyaraló programjaik összeállításakor is. Váradi József írta alá a Boeing 737-600-as típusról szóló lízingszerződéseket 2001-ben. A típus alig több mint 100 fős kapacitása miatt sokak szerint szerencsétlen választás volt. Váradi korábban úgy nyilatkozott: a szerződéseket ma is aláírná. Akkori tervei szerint a Malév a rövidtávú útvonalak repüléséből húzhatott volna hasznot, kisebb kapacitású gépekkel.
Három év, és...
Fehárvári Géza szerint két típus bőven elég lenne. Az útvonalhálózat pedig középtávú, regionális és charter járatokat foglalna magába. A flotta a kívánt méretet 3 év alatt érhetné el. Mindehhez persze mi kell? Pénz, pénz, pénz, mely Fehárvári szerint könnyen jönne, mivel induló vállalkozásról lévén szó, a befektetőknek még megvan a bizalma. Másrészt a versenyképességet valamint az újbóli hub-bá válást fokozza Budapest központi elhelyezkedése. Itt van továbbá az a másfél millió átszálló utas, melynek üzleti lehetősége előbb-utóbb érdekelni fog majd valakit, ahogy az a piaci rés is, mely a Malév megszűntével a régióban előállt. Ezt a point-to-point repülő fapadosok nem fogják betölteni - mondta Fehérvári.
Fogy az idő
Óvatosabban közelítette meg a kérdést Patrick Bohl, a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztője. A szintén egy network carrier alapítását javasló Bohl úgy vélte, indulásnak elég lenne 6 gép is, melyekkel alacsony költségek mellett a legfontosabb, nyereséget is termelő útvonalakat repülnék. Például a kétoldalú egyezményekkel szabályozott útvonalakat, melyeket az egyezmények értelmében többségi magyar tulajdonú cég repülhet. Bohl azonban óvott: fogy az idő, a point-to-point útvonalakat már szinte teljesen átvették a vetélytársak. Ha a kétoldalú egyezményekkel szabályozott útvonalakon meg túl sokáig nem történik meg magyar légitársaság kijelölése, végleg elmegy a piac. Ráadásul ilyen körülmények közepette nem lesz könnyű befektetőt találni. Patrick Bohl szerint ez az év már elveszett, 2013-ra lehet eredménye egy új légitársaság idei alapításának.
A kormány meg mondjon már valamit!
Vécsei Mihály, a Malév feltámasztására alapított, mára 4000 tagot számláló civil szervezet, a Magyar Légiközlekedésért Egyesület elnöke elmondta: kezdeményezésüket nem csupán civilek, hanem a Szolidaritás mozgalom, de még az olasz gyáriparosok is támogatják. A Magyar Gyáriparosok Szövetsége még nem jelentkezett, ahogy a magyar kormány sem - tette hozzá Vécsei. Holott ágazati elképzelések szerint kisebbségi állami, többségi magántulajdonban lehetne létrehozni az utód légitársaságot, hasonlóan a Sabena-Brussels Airlines, Swissair-Swiss esetéhez.
A megvalósíthatóságról szólva Vécsei Déri Tamás volt Malév-vezér tervét említette. Déri állt annak idején a Boeing 767-es gépek beszerzése mögött, melyek közül egy, dupla jelzáloggal megterhelve mai napig a Ferihegy betonjának pusztuló dísze. A két gép által repült hosszú távú járatok nyereséget nem tudtak termelni. Jóllehet, Déri eredetileg ennél nagyobb, így hatékonyabb flottát tervezett a típusból.
„Valaki szólaljon már meg” - kérte Vécsei utalva a kormányra, mely eddig semmit sem jelzett. Ha a kormány nem kíván létrehozni egy új nemzeti légitársaságot, megcsinálják nélküle - állt ki Vécsei terveik mellett, melyek szerinte megvalósíthatók, de a kormány szándékát tudni kéne, hogy - mint fogalmazott - „nehogy árnyékra vetődjünk”. De ezúttal sem tudtunk meg semmit a szándékáról, mivel senki sem képviselte őket.
Így egy darabig sajnos még marad a Vécseiék által kiötlött BlueNose Air, azaz kékorrú légitársaság. Ha az államot nem érdekli egy új nemzeti légitársaság létrehozása, megcsinálják nélkülük - biztatott Vécsei. A Malév név pedig továbbra is az államé.