Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: a részletes megvalósíthatósági tanulmánynak november végéig kell elkészülnie.
Több évnyi előkészítő munka után tavaly év elején sikerült uniós támogatást nyerni a projekt elindítására. A közbeszerzési pályázat kiírása a szükséges egyeztetések, valamint az irányító szervezetnél történt személycserék miatt elhúzódott, így a tavalyi helyett az idei szezont fogják felmérni a szakértők. Egy teljes hajózási évad vizsgálatára van szükség ahhoz, hogy eldönthessék, gazdaságosan fenntartható lenne-e, illetve mekkora újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban egy második balatoni kompjárat beindítása. A projektnek vannak támogatói és ellenzői, ezért különösen fontos, hogy kizárólag szakmai alapon dőljön el, milyen előnyökkel, estleges hátrányokkal járna a megvalósulása, és ezek miként aránylanak egymáshoz - hangsúlyozta a vezérigazgató.
Korábban sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz, így valóságos áttörésnek számított, amikor egy éve mind a kormányzat, mind az irányító hatóság támogathatónak ítélte létjogosultsága esetén a projektet. Ennek eredményeként a megvalósíthatósági tanulmány elkészítéséhez száz százalékos, maximum 50 millió forintig terjedő uniós támogatást nyert a terv. A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő az előtanulmányok szerint csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a Balaton nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva a déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások 7 milliárd forintba kerülnének.
Amennyiben támogatandónak bizonyul a projekt, a második balatoni kompjárat beindításához további két évre lenne szükség, vagyis leghamarabb 2014-tól közlekedhetne Badacsony és Fonyód között - mondta Horváth Gyula.
Forrás: MTI