Újabb rekord évet zárt az Emirates Csoport

Az Emirates Csoport számos globális és működési kihívás ellenére sorban a 28. üzleti évét zárta nyereségesen, rekord összegű árbevétellel. Az új pénzügyi évet erős pozícióban, stabil üzleti növekedéssel indítja a társaság - közölte kedden a légitársaság.

2015-16-os éves jelentésből kiderül, hogy az Emirates Csoport a tavalyi évhez képest 50%-os növekedést ért el és rekord összegű, 8,2 milliárd dirhamos (2,2 milliárd dollár) profittal zárta a pénzügyi évet. A Csoport árbevétele elérte a 93 milliárd dirhamot (25,3 milliárd dollár), ami 3%-os csökkenést jelent a tavalyi évhez képest, a pénzforgalmi egyenleg azonban erőteljes növekedést produkálva 23,5 milliárd dirhamon (6,4 milliárd dollár) zárt. A teljes profittal összhangban az Emirates Csoport 2,5 milliárd dirham (681 millió dollár) osztalékot fizet a Dubaji Befektetési Társaságnak.

„A 2015-16-os év során a Csoport együttesen 17,3 milliárd dirhamot (4,7 milliárd dollár) fektetett be új repülőgépek és felszerelések vásárlásába, cégek megvételébe, modern létesítmények kialakítására, a legújabb technológia alkalmazásába és munkatársi kezdeményezésekbe. Ezek mind segítenek abban, hogy működésünket erős alapokra helyezzük, hogy helyt álljunk a versenyszférában, és felgyorsítjuk fejlődésünket a hosszútávú céljaink elérése érdekében” - mondta el Őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum Sejk, az Emirates Csoport elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: „A következő évben is alacsony olajárakra számítunk, amely kettős hatást mutat: egyrész kedvező a működési költségek szempontjából, másrészt viszont negatívan hat a globális gazdaságra és a fogyasztói bizalomra. Az USA dollár más valutákkal szembeni erősödése változatlanul kihívást jelent majd, ahogy az egyes országokban jelen lévő protekcionizmus is. Ennek ellenére magabiztosan nézünk az új pénzügyi év elé."

Az Emirates 29 új repülőgépet helyezett üzembe, ami egy üzleti éven belül az eddigi legmagasabb: 16 A380, 12 Boeing 777-300ER és egy Boeing 777F csatlakozott a flottához, így immár 251 repülőgéppel szolgálja ki az utasokat. Ugyanakkor 9 régebbi gépet kivont a forgalomból, 74 hónapos átlagéletkort biztosítva a flottában, amely szerintük a versenytársakhoz képest sokkal kedvezőbb, mivel más légitársaságok átlagosan 140 hónapig használják a gépeket. Az Emirates változatlanul a világ legtöbb Boeing 777 és A380 géptípussal rendelkező légitársasága.  Az Emirates a flotta növelésére összesen 26,9 milliárd dirhamot (7,3 milliárd dollár) fordított.

80 millió dirhamot (21,9 millió dollár) fektetettek a fedélzeti Wi-Fi kialakítására, így már a flotta több mint 70%-a esetében igénybe vehető a szolgáltatás. A légitársaság továbbá új fedélzeti csomagot vezetett be a First és a Business osztályokon, foglalkoztatócsomagot alkotott meg a kisgyermekek számára, új Business Class ülést mutatott be a flotta Boeing 777-300ER géptípusain, és elindította a kétosztályos konfigurációval repülő A380-as géptípusokat. Az Emirates továbbá megnyitott két reptéri lounge-ot Tokióban és Cape Townban, 39-re növelve az Emirates Lounge-ok számát. A légitársaság az elmúlt években összesen 352 millió dollárt fektetve a lounge-programba. 

Az új repülőgépek üzembe helyezésével az Emirates 8 új desztinációt vezetett be globális útvonalhálózatába: Bali, Bologna, Cebu, Clark, Isztambul, Mashhad és Ciudad del Este. További 34 városba bővítette kapacitásait. 2016-17-ben új úticélokat kerülnek be az útvonalhálózatba: Kínában Yinchuan és Csengcsou, Mijanmarban Yangon és Vietnámban Hanoi.

Az USA dollár más valutákkal szembeni növekedése és az olajár csökkenése 4%-os csökkenést eredményezett az árbevételben, így az 85 milliárd dirhamon (23,2 milliárd dollár) zárt. Ugyanakkor a működési költségek 8%-os csökkenést mutattak: az üzemagyag költség 31%-kal, 19,7 milliárd dirhamra (5,4 milliárd dollár) csökkent, így az üzemagyag költség már csak a működési költség 26%-át teszi ki az előző év 35%-ához képest. Igaz, még mindig ez a legjelentősebb költség a légitársaság működésében. Az Emirates a versenyt felvéve rekord összegű, 7,1 milliárd dirhamos (1,9 milliárd dollár) adózott eredményt termelt, amely 56%-os növekedést mutat a tavalyi évhez képest. Továbbá a 2011-12-es pénzügyi év óta idén volt a legmagasabb a haszonkulcs, 8,4%-kal.

A rekord számú, 51,9 millió utas szállításával az Emirates átlépte az 50 milliós mérföldkövet, a kihasználtság így 76,5% lett. A légitársaság hat régiójából származó árbevétel továbbra is egyensúlyban van: egyetlen régió bevétele sem haladja meg az összbevétel 30%-át. A csökkenés ellenére is legerősebb az európai piac, amely 24 milliárd dirham (6,5 milliárd dollár) bevételt hozott, 5%-kal kevesebbet, mint tavaly. A kelet-ázsiai és ausztrál-ázsiai régió 22,4 milliárd dirham (6,1 milliárd dollár) bevételt generált, a tavalyi évhez képest 9%-kal kevesebbet. Az amerikai térség 9%-os növekedést mutatott és 12 milliárd dirhamon (3,3 milliárd dollár) zárt. Az afrikai régió bevétele 3%-os csökkenéssel 9,1 milliárd dirham (2.5 milliárd dollár) bevételt hozott, a Golf-térség és Közel-Kelet pedig szintén 3%-os csökkenést követően 8,4 milliárd dirhamon (2,3 millió dollár) zárt. Nyugat-Ázsia és az Indiai-óceán térsége szintén csökkent 4%-ot, 7,6 milliárd dirham (2,1 milliárd dollár) bevételt hozva.

Nagy cég, sok munkavállaló: a Csoport humántőke bázisa 13%-kal nőtt. Több mint 95 ezer munkatársat foglalkoztat a több mint 80 cégnél és leányvállalatnál, összesen több mint 160 országból.

Az Emirates teherszállítási divíziója 9%-os csökkenést követően 11,1 millió dirhamos (3,0 milliárd dollár) árbevétellel zárta az évet, a szállított árumennyiség pedig 6%-kos növekedéssel 2,5 millió tonnára emelkedett egy olyan légi teherszállítási piacon, amely folyamatosan új kihívások elé állítja a légitársaságot. Az év során a hozam tonnakilóméterenkét 16%-kal csökkent, ami szintén a főbb valuták USA dollárhoz képesti gyengülésének köszönhető.

Az Emirates Hotels árbevétele 1%-os növekedést követően 700 millió dirhamon (191 millió dollár) zárt.

Működésének 57. évében, a 2015-16-os év a dnata (Dubai National Air Travel Agency) történetének legprofitábilisebb éve volt, miután sikerült átlépni az egymilliárd dirhamos (287 millió dollár) profitot. A korábbi erős évet követően a tavalyi is pozitív eredménnyel zárult: a dnata árbevétele 10,6 milliárd dirhamra (2,9 millió dollár) nőtt, a nemzetközi működése pedig immár a teljes árbevétel 64%-át teszi ki. A jelentős 16%-os árbevételi növekedés köszönhető egybek mellett a 2014 októberében megvásárolt Stella Group első teljes éves működésének. 

A 2015-16-os pénzügyi év kiemelkedő eseményei voltak a nemzetközi felvásárlások: az Aviapartner cargovállalkozása az amszerdami Schipol reptéren, milánó két repterén a Ground Handling SPA és Brazíliában az RM Ground Services melyekkel a dnata immár Amerikában is jelen van.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.