Változó viszonyok

A Magyar Turizmus Zrt. áprilisban ismét megrendezte immár hagyományos külképviselői workshopját, ahol a szakmai képviselői megtudhatták, mire számíthatnak az idén az egyes küldőpiacokon. Munkatársunk nyolc szakembertől gyűjtötte össze az aktuális információkat.

'
Urbányi Péter, az MT Zrt. belgiumi képviselője

– Dinamikusan fejlődik a forgalom Belgium és Magyarország között, ezt jelzi a közvetlen légi járatok sokasága. A Malév, a Brussels Airlines, a Wizzair, valamint a Sky Europe is repül a két ország között. 2006-ban 140 ezer belga kereste fel hazánkat, örvendetes a visszatérő vendégek magas aránya – közölte kérdésünkre Urbányi Péter, az MT Zrt. belgiumi képviselője. – A kedvező megítélés egyik konkrét gyümölcse, hogy a Flamand Utazási Irodák Szövetsége, a VVR 2008-ban Budapesten tartja éves kongresszusát mintegy 200 résztvevővel. „Célunk a Budapestközpontúság csökkentése, s mivel a belgák számára a gasztronómia és borkultúra a legfőbb vonzerő, az erőfeszítések is ez irányba folynak; a Balaton környékének és a borvidékek erőteljesebb promóciójával” – emelte ki Urbányi Péter. A Liberty TV 1,4 milliós nézettségű borturizmus- magazinja három magyarországi boros régiót (Badacsony–Balaton, Tokaj–Eger és Villány) mutat be három hónap alatt. A Flamand Vlaanderen Vakantieland TV balatoni és egri filmje, amely decemberben került adásba, 1 milliónál több nézőt vonzott. A műsort átveszi a Discovery Channel és a TV 5 is, így 340 millió francia nyelvű lakoshoz jut el. 2005-ben Budapest mutatkozott be, 2007-ben Tokaj és az Alföld lesz fókuszban.

Meghatározó piacunk Skandinávia

Székely György az Észak-Európáért felelős képviselő

– Kissé meglepően hangzik, de Skandinávia, beleértve Izlandot és a Baltikumot is, az egyik meghatározó küldőpiacunk – emelte ki Székely György, a régióért felelős képviselő. – Ez a régió ugyanis 8 ország 24-25 millió lakosát öleli fel, akik tavaly 200 000 ezer vendégéjszakát töltöttek nálunk. A skandinávokra nem jellemző, hogy saját ingatlanjuk legyen, és magánszállás helyett is a 3-4 csillagos szállodákat részesítik előnyben (Dánia kivétel). Puritánságuk és környezettudatos életvitelük miatt a természetközeli programok, így a gyógy- és wellness- szolgáltatások is népszerűek a körükben. Legtöbben hosszú hétvégére vagy MICE-programok keretében látogatnak el hozzánk. Jönnek azonban buszos körutakkal is. Zömében 30–55 év közöttiek, ősszel és tavasszal érkeznek. Skandináviával nagyon jó a légi összeköttetés, a Malév és a Finnair mellett a Sky Europe, a Wizzair, a Norwegian, a Sterling és a Blue–1 is repül Magyarország és a régió között. Újdonság a Dánia-Balaton és a Vilnius-Budapest összeköttetés. Tavaly a Turizmus Zrt. piackutatása megerősítette, hogy a skandinávok fejében elég sablonos kép él az országról, ezért fontos az ország sokoldalúságát hangsúlyozni. A dán turisták fiatalabbak, főleg a Balatonra és a Sziget Fesztiválra érkező hátizsákos diákok – közölte Síkabonyi Angyal Zsanett, az MT Zrt. koppenhágai munkatársa. A skandinávokat nehéz első alkalommal meggyőzni, de aztán szívesen térnek vissza.

Kultúrát keresnek a franciák

Oláh László Magyar Turizmus Zrt., Párizs

– A franciák belföldön és külföldön is nagy kultúrafogyasztók, ezért kampányunk is elsősorban Budapestre és annak kulturális kínálatára fókuszál – tudtuk meg Oláh Lászlótól. – A franciák körében egyértelműen a budapesti hosszú hétvége a legvonzóbb ajánlat, olyan bevezetett termékekkel, mint a tavaszi fesztivál és a Sziget, valamint a kissé fiatalabb őszi fesztivál. Természetesen sokat várunk a Winter Invasion megismétlésétől is. Promóciónk részeként még a nyári szezon előtt metróállomásokon elhelyezett óriás plakátokkal hívjuk fel az országra a francia nagyközönség figyelmét.

Karácsonyi vásárt az olaszoknak

Obrofta Anita milánói képviselet-vezető

– Az olaszok hullámokban érkeznek Magyarországra. Először húsvétkor, majd április 25.–május 1. között, illetve június 2. környékén érkeznek hozzánk. Télen november elseje környékére, Mikulás tájára, valamint a karácsonyi időszakra esnek a tömeges utazások. 80%- uk belföldön marad, a többiek nagy része elsődlegesen a tengerpartokat keresi fel. A wellness területén Magyarország mint újdonság jelenik meg, és a Sziget Fesztiválra is egyre növekszik az érdeklődés – összegezte tapasztalatait Obrofta Anita milánói képviseletvezető. – Sokan nem tudják, hogy Olaszországban nincs szabadtéri karácsonyi vásár, ezért rengetegen keresik fel kifejezetten e célból Németországot és Ausztriát. Ez a másik terület, mely forgalomnövelő lehet. Legnagyobb konkurenciánk természetesen Prága, de figyelni kell a sok új desztinációra, mint Románia, Szentpétervár és a Baltikum, melyek még az újdonság erejével hatnak. 2003-at bázisnak véve, 2004-ben 25%-os növekedést könyvelhettünk el, a forgalmat 2005-ben majdnem sikerült megtartanunk. Ennek fényében a tavalyi 14%-os csökkenés nem mondható rossznak. Arra kell gondolni, hogy a 2004-es év volt kiugró és ehhez képest a növekedés egy részét megőriztük. A tendencia az, hogy több látogató rövidebb ideig marad, és kevesebbet költ. A vásárokon való részvétel mellett a tömegközlekedési eszközökön kampányolunk, valamint ingyenes napilapokban hirdetünk és újságírói study tourokat szervezünk – mondta el végezetül Obrofta Anita.

Japán: közvetlen járatra várva

Kósa Bálint tokiói külképviselő

– A japán hiperérzékeny piac. Akár madárinfluenzáról, akár tüntetésről legyen szó, jellemző rájuk a gyors és túlzó reagálás. A japán vendégek mintegy 10%-a diák, az idelátogatók nagy része 50 feletti, szervezett utas, ezért az utazási irodák a legkisebb kockázatot sem vállalják, azonnal leveszik ajánlataikat – tudtuk meg Kósa Bálinttól. – fényében a 2006-os 8%-os csökkenés a 2005-ös 110-120 ezer vendéggel szemben nem meglepő. 90%-uk Budapestre jön, és a magas kategóriájú, 4-5 csillagos szálláshelyeket kedveli. Érdeklődnek a termálvizek és a wellness iránt, és jó vásárlók. Az EU-csatlakozás óta Csehországgal együtt Magyarország megítélése nagyon kedvező. Mivel nincs közvetlen légi öszszeköttetés, a nyári szezonban kapacitáshiánnyal is számolni kell. Nyáron több csoportot is mondtak le, helyhiány miatt. A főszezonra a Malév és a JAL is charter bevezetését tervezi, a cél azonban két éven belül egy menet rendszerinti járat beindítása. A tervezést megkönnyíti, hogy mindkét cég a oneworld légiszövetség tagja. Nagy fegyvertény lenne, ha Magyarország közép-európai regionális központtá válna, amelyre reális esély mutatkozik. Az idei cél a 2005-ös rekordév eredményeinek elérése, azaz a 250-300 ezer vendégéjszaka.

Gazdag spanyol fapados kínálat

Németh József a madridi képviseletet vezetője

– A legfontosabb újdonság a június 1-jétől induló heti két Barcelona– Budapest fapados járat, amelyet az Iberia leányvállalata, a Clickair üzemeltet majd. A Sky Europe Barcelona és Malaga, valamint a Wizzair nyári Girona járataival együtt a fapados kínálat igazán gazdagnak mondható. Tavaly 130 ezer spanyol vendég érkezett hazánkba, az idén 10%-os bővülésre, mintegy 140-145 ezerre számítunk. Budapestre központosul a forgalom 90%-a. Örvendetesen nő az egyéni látogatók száma, akik közül sokan saját gépkocsival jönnek – tudtuk meg a madridi képviseletet vezető Németh Józseftől. – Ez jótékony hatással lehet a tartózkodási idő növekedésére is: honlapunkon arra a kérdésre, hogy mennyi időre szándékoznak jönni, sokan 10-12 napot jelöltek meg. A spanyolok kedvenc úti céljai továbbra is a közeli országok, Portugália, Olaszország, Franciaország, de Közép-Európa (Németország, Ausztria, Csehország) és ezen belül is Magyarország imázsa pozitív, amelyre lehet építeni. Célunk a végfelhasználók közvetlenül elérése hatékony marketinggel.

Ryanair-reménysugár

Patai Szabolcs, Magyar Turizmus Zrt., Nagy-Britannia és Írország

– A szakma számára nem újdonság, hogy az egyik legnagyobb és legígéretesebb piacunkon a közelmúltban jelentős visszaesés történt – emelte ki Patai Szabolcs, aki az ír mellett megbízottként a brit piacért is felel. A brit beutazás 1996 óta szinte megszakítás nélkül bővült tavalyig. 2006-ban viszont három légi járat is megszűnt (SkyEurope London-Budapest, Easyjet Newcastle-, illetve Bristol-Budapest járata), és ez alapvetően hozzájárult a gyengébb eredményekhez. Az Aer Lingus ugyanakkor júniustól már napi járatot közlekedtet Dublinból. A Ryanair Budapest–Nottingham járatának beindulása is pozitív fejlemény, és a balatoni járatokban is vannak potenciális lehetőségek. Célunk közvetlenül a nagyközönség elérése, melyet londoni köztéri reklámokkal és online marketinggel próbálunk megvalósítani, a minőségi turizmust helyezve előtérbe. A középpontban Budapest, a Balaton és a spa és wellness szolgáltatások állnak – hangsúlyozta Patai Szabolcs.

'

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.