Zöld siker: ejtették a Heathrow bővítési terveit

A londoni Heathrow repülőteret üzemeltető cég ejtette bővítési terveit, miután az új brit kormánykoalíció kihátrált a beruházás mögül - a Greenpeace üdvözölte a döntést.

A bejelentéssel több évnyi vita végére került pont: a BAA nevű üzemeltető cég helyi lakossági és zöld szervezetekkel állt bírósági perekben a harmadik kifutópálya megépítése ügyében. A bővítéssel a már most is Európa legforgalmasabb repülőterének számító Heathrow kapacitása évi 450 ezer járatról 575 ezerre növekedett volna. Colin Matthews, a BAA vezetője közleményében úgy fogalmazott: "Elismerjük a kormányzati politika fontosságát egy olyan jelentős és ellentmondásos kérdésben, mint a kifutópálya-kapacitás (...) A Heathrow ugyanakkor fontos szerepet játszik Nagy-Britanniában, és munkahelyek ezreit biztosítja (...) Továbbra is fenntartjuk, hogy a kapacitásbővítés erősítené az ország globális kereskedelmi kapcsolatait, amelyektől gazdaságunk és versenyképességünk is függ".

A BAA közlése szerint felfüggesztik a Londontól 80 kilométerre északra fekvő Stansted repülőtér bővítésére vonatkozó terveket is. A Skóciában és Angliában repülőtereket üzemeltető BAA a Grupo Ferrovial SA nevű spanyol cég vezette konzorcium tulajdona. A Heathrow bővítésének lefújását üdvözölte többek között a Greenpeace. Csütörtöki közleményükben hangsúlyozzák: már a kezdetektől fogva azzal érveltek, hogy a harmadik kifutópálya megépítése "esztelen melléfogás olyan időkben, amikor éppenséggel a szén-dioxid-lábnyomunk csökkentésén kellene dolgoznunk". A Greenpeace szerint a civil szervezetekből, helyi lakosokat tömörítő csoportokból és az érintett települések önkormányzataiból álló szövetség nagyszabású, több éven át húzódó tiltakozása ért most célba. A tiltakozó kampány fontos lépése volt a zöld szervezet által elindított Airplot (repülőtelek) kampány, amelynek lényege, hogy a bővítés által érintett területen található telkeken a szimpatizánsok haszonélvezeti jogot vásároltak a bővítés megakadályozása céljából.

Stoll Barbara, a Greenpeace klíma és energia kampányfelelőse szerint a Heathrow bővítésének hatására közel annyival nőtt volna a repülésből származó szén-dioxid-kibocsátás, mint a 40 milliós Kenya teljes kibocsátása. A zöldek felemlegetik azt is, hogy a Heathrow-n megforduló gépek nagy része korántsem repül teljes kihasználtság mellett, továbbá hogy a Delta és a British Airways is azok közé a légitársaságok közé tartozik, amelyek direkt repülnek üres gépekkel, hogy ne veszítsék el a helyüket a Heathrow-n. A "ghost-flights"-ra (szellemjáratokra) keresztelt jelenség nem korlátozódik a londoni repülőtérre, számos más légikikötőben is meghatározó részük van a forgalomban - hívják fel a figyelmet. A Greenpeace szerint bár a repülőterek bővítésének trendje világszerte erősödik, a mostani sikeres fordulat sokat lendít az éghajlatváltozás elleni küzdelmen. "Végre igen magas szinten nyert elismerést az a tény, hogy a légi közlekedés különösen és aránytalan módon járul hozzá az ember okozta éghajlatváltozáshoz. Ez fontos figyelmeztetés a tervbe vett hazai repülőterek engedélyezői, és minden repülőgéppel közlekedő számára”- idézi a közlemény Stoll Barbarát. (MTI)


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.