„Azok a rendezvényhelyszínek, ahol fel tudnak mutatni környezetvédelmi programot, az USA-ban jóval nagyobb eséllyel indulnak a nagy projekteken” – hívta fel a hallgatóság figyelmét Parti János, a Marriott Hotels értékesítési és marketingigazgatója az Európa Congress Centerben szervezett Event Touch 2019-en. A szakember az egyik legismertebb amerikai hotel- és kaszinóüzemeltető, a Las Vegas-i MGM Resorts gyakorlatán mutatta be, hogy egy sikeres nemzetközi rendezvényhelyszín hogyan kovácsol versenyelőnyt a fenntarthatóságból.
Ami Magyarországon ma még egyáltalán nem általános szempont, az a világon sokfelé már elvárás. A környezetvédelmi megoldások iránt évek óta elkötelezett MGM Resorts meeting üzletága például az ügyfelek bevonásával, velük együtt alakítja zöldebbé a rendezvényeket. Úgynevezett „fenntarhatósági menüt” állítottak össze, ami választható elemeket és ötleteket tartalmaz. Ha az ügyféllel megköttetett a szerződés, akkor kerülnek elő a konkrét javaslatok, amelyek mindegyike társadalmi és/vagy környezeti előnyökkel bír. A menükártyák négy alapvető területre fókuszálnak: az étel- és italkínálatra; a dekorációra és a feliratokra; a tájékoztatásra; és végül a helyszínre. Ezeken belül további fontos szempontok az energiamegtakarítás, a spórolás a vízzel, az eszközök újrahasznosítása és a közösség bevonása. Ha mindezt perezentálták, akkor az ügyfelek prioritásai alapján, velük együtt kiválasztják, hogy az adott ötletek közül mi valósuljon meg, vagyis közösen alakítják ki a rendezvény végső „zöld” profilját. A menükártyákon természetesen azt is jelzik, hogy az egyes környezetvédelmi megoldások olcsóbbá teszik-e a rendezvényt, nem változtatnak az áron, vagy bizonyos mértékig megdrágítják azt. A tengerentúlon többnyire ez utóbbi sem jelent gondot: ma már sok cég szívesen hoz anyagi áldozatot a Föld védelme érdekében.
S végül néhány példa az MGM Resorts által alkalmazott konkrét megoldások közül: ha lehetséges, szabadtéri helyszíneket javasolnak; zárt terű helyszín esetén törekszenek a termek energiahatékonyságának javítására, az optimális kihasználtságra; palackozott víz helyett vízadagoló automatákat helyeznek ki; az eldobható tányérok komposztálható anyagból készülnek; zöld növények helyett egyéb természetes dekorációs elemeket használnak; kerülik a papírt, helyette digitális alkalmazásokat javasolnak; energiahatékony vertikális farmokon termesztett zöldségeket, illetve organikus termékeket kínálnak és így tovább. Csupa olyan ötlet, amiből a hazai meeting iparág szereplői is bátran meríthet,