A magyar utaztatók még a Facebook-botránytól sem félnek!

Dagad az adatvédelmi botrány. Ennek ellenére úgy tűnik, a Facebook a turizmus szereplői számára is megkerülhetetlen.

A Facebook komoly viták kereszttüzébe került, amióta kiderült, hogy a Cambridge Analytica nevű cég 87 millió Facebook felhasználó személyes adataihoz nyert hozzáférést, hogy azokat Donald Trump 2016-os választási kampányában használják fel.

„A felhasználók körében már a közösségi oldal elhagyására buzdító mozgalom is indult. Több híresség, köztük Cher és az Apple társalapítója Steve Wozniak is bejelentette, hogy törölte a Facebook profilját” – adta hírül a Travel Weekly.

Az utóbbi években az utazási irodák marketingmixébe világszerte alaposan beágyazódott a szóban forgó közösségi oldal. A Travel Weekly magazin 2017-es ágazati felméréséből az derül ki, hogy a marketing- és ügyfélszerzési célból közösségi oldalakat használó utaztatók 93 százaléka a Facebook-ot választja, amely toronymagasan a legnépszerűbb ebben a műfajban. A legközelebbi versenytársat, a LinkedIn, az utaztatóknak csak 37 százaléka használja üzleti célokra. A gigantikus mennyiségű user miatt a Facebook érthetően nagyon vonzó piac. Egy tavaly decemberi adat szerint 1,4 milliárdos napi és 2,1 milliárdos havi felhasználói szám jellemezte ezt a közösségi médiát. Nem csoda hát, ha az ágazat résztvevői lélegzetvisszafojtva lesik, hogyan reagálnak a mostani botrányra a Facebook felhasználók. Miközben a legtöbben úgy gondolják, az idő dönti majd el, hogy az FB marketingértéke csorbát szenved-e, aggódó hangok bőven akadnak.

„Túl korai kongatni a vészharangot, de az aggodalom jogos – véli Andy Ogg az Ogg Marketing Group és a Travel Professional News feje. A Facebook alaposan megrongálta a belé vetett bizalmat, amelyet visszanyerni nagyon nehéz, ha egyszer már odalett. Most itt a kiváló alkalom, hogy a több lábon állás jegyében a szolgáltatók más közösségi platformokra is fókuszáljanak. Ilyen például az Instagram, - jóllehet a Facebook érdekeltségi körébe tartozik - de az utaztatók számára jó választás lehet a Pinterest, a Twitter vagy a Yelp is.”

A Phocuswright elemzője, Mark Blutstein szerint a botrány eredményeként lesz, aki törli majd a Facebook profilját, de hogy valóban milyen mértékű visszaesést fog ez okozni a felhasználók számában napi és havi bontásban, csak akkor derül ki, ha a közösségi oldal nyilvánosságra hozza a következő negyedéves forgalmi adatait.

Az utazási ügynökségeket tömörítő nemzetközi szövetség, a CCRA marketing igazgatója, Maggie Fischer arról számolt be, hogy egyelőre egy tagjuk sem jelezte, hogy tartanának a Facebook-botrány esetleges hatásaitól. Hozzátette, kétli, hogy bármely ügynökség elhagyná az oldalt, hiszen messze a legmeghatározóbb marketingeszköz a közösségi média piacán.

Az utazási irodák számára marketing feladatokat végző – többek között a Facebookra is a nevükben posztoló - Passport Online munkatársa, Marilyn Macallair leszögezte, eddig minden a régi kerékvágásban halad, ami a Facebook-os bejegyzésekre vonatkozó ügyfélkéréseket illeti. „Ez az adatvédelmi botrány a vészcsengő, amire oda kell figyelnünk. A tendenciákat nézve, borítékolva volt egy ekkora mértékű adatlopás egy ilyen jelentőségű médiánál. Ugyanakkor annyira beépült az oldal az utaztatók tudatába és marketing eszköztárába, hogy ezek a hullámok alapvetően nem rengetik meg a szokott ügymenetet” – tette hozzá. „Hiszen az FB messze a legjobb csatorna, hogy emberek tömegeit érjük el kortól, nemtől, iskolázottságtól, stb. függetlenül. Ráadásul nemcsak az elérés mértéke az egyedülálló, hanem az is, hogy mennyire célzottan érhetők el a kívánt célcsoportok. A fejemben semmilyen más ennyire hatékony marketingeszköz nem létezik jelenleg – emeli ki Macallair.

„Ügyfeleink – légitársaságok és utaztatók – véleményeit összegezve, elmondható, hogy a hazai szakma nem tart attól, hogy komoly változást hozna a jelenlegi válság” – mondta el kérdésünkre Illyés Márton, az Open, Click and Convert online médiaügynökség értékesítési és üzletfejlesztési vezetője. „Kétféle felhasználó van ugyanis. Az egyik, aki eddig is tudatosan és gondosan odafigyelt az adatvédelemre. Az ő személyes adataik ezúttal sem kerültek avatatlan kezekbe. A másik a felületes user, akit viszont korábban sem túlzottan érdekelt, hogy visszaélhetnek a személyes adataival. A botrány hatására egyébként a Facebook számos óvintézkedést is bevezetett már, úgyhogy az adatvédelem jóval kevesebb problémára adhat mostantól alkalmat. Ügyfeleink tehát úgy látják, hogy napjaink botránya nem tántorítja el az FB felhasználókat, sem pedig az azt marketing célokra használó szolgáltatókat, hiszen nincs még egy ilyen tömeges elérést nyújtó csatorna, amely a közösségi oldalt kiválthatná. Ezzel együtt továbbra sem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a saját emaillista kiépítésénél biztonságosabb és hatékonyabb csatorna aligha létezik. A hatalmas saját adatbázisunk előnye, hogy nincs kiszolgáltatva egy harmadik fél – esetlegesen hiányos - adatvédelmi gyakorlatának, jól nyomon követhetők általa ügyfeleink felhasználói szokásai, ráadásul üzemeltetésének költségei is rendkívül alacsonyak” – hangsúlyozza a szakember.

 

Forrás: Turizmus Online


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.