A négymilliárd dolláros panoráma

Nem nehéz megjósolni, hogy hamarosan hosszú sorok kígyóznak majd az egykori World Trade Center helyén. A május 27-én megnyíló új New York-i kilátóra már április elejétől lehet jegyet venni, s a megnyitót követő első napokra már szinte reménytelen a bejutás. Ez is bizonyítja: a kilátó remek üzlet.

Nagy biznisznek ígérkezik a romba dőlt World Trade Center helyére épült új felhőkarcoló panorámakilátója. A One World Center legfelső három szintjén elhelyezkedő „observation deck” iránt ugyanis hónapok óta nagy az érdeklődés, a látogatók száma az első becslések szerint hárommillió (!) felett is lehet évente. Ez pedig azt jelenti, hogy a terrortámadás áldozatául esett ikertorony „utódja” üzletileg is sikerre van ítélve. A négymilliárd dollárból felhúzott felhőkarcoló bevételeinek negyedét termelheti ki a kilátó – legalábbis a számítások szerint. Az épület tulajdonosai évente 144 millió dollárt kaszálhatnak az irodák kiadásából, a hárommillió látogatótól származó jegybevétel pedig 60-90 millió dollár is lehet.



Óriási haszon folyik be a kilátókból

A hetvenemeletes épület nagy részét irodáknak adták ki, de legfelső szintekre jó érzékkel kilátót álmodtak a tervezők. Nem véletlenül. A kilátóüzlet ugyanis „hasít” New Yorkban és több amerikai nagyvárosban is. A „szakma veteránjának” tartott Empire State Building az elmúlt másfél évtizedben szinte versenytárs nélkül uralta a manhattani panorámát. Az éltes épület előtt a nap szinte minden szakában turisták hosszú sora vár türelmesen a bebocsátásra. Az arányok ott még meggyőzőbbek: a szintén irodáknak helyt adó Empire State Building összbevételeinek negyven százalékát termeli ki a kilátó. Ez dollárban évi 101 milliót jelentett 2013-ban. Az évtizedes sikert látva a közeli Rockefeller Center is lépett: 2006-ban megnyitották a tetőteraszt a látogatók előtt. A Top of the Rock névre keresztelt lapos tető egy óceánjáró fedélzetére emlékeztet – pihenőkkel, bárral, étteremmel és persze fizetős távcsövekkel. A Top of the Rock külön előnye, hogy időpontra lehet jegyet venni, és így nem kell órákat sorban állni a feljutásra várva. De nemcsak a New Yorkii kilátók sikeresek: a chicagói Willis Tower – korábbi nevén Sears Tower – is évről évre bevételi rekordot dönt. A város látképét is meghatározó felhőkarcoló tetejére évente 1,5 millióan látogatnak – persze miután megvették a cseppet sem olcsó belépőjegyet. E sikereket látva egy sor amerikai nagyvárosban készítenek elő hasonló beruházásokat – így például Los Angelesben a U.S. Bank Tower tetején –, hiszen egy kilátóból négyszer annyi pénz folyik be, mintha ezeken a szinteken irodák üzemelnének. Arról nem is beszélve, hogy a panorámakilátók fenntartása fajlagosan kevesebbe kerül, az ide látogatók pedig átlagosan csak húsz percet időznek a táj szemlélésével.



Hasonló áron mozognak a belépők

A One World Center belépésével vélhetően nem kezdődik árverseny a New York-i kilátók között: a belépőjegyek árai közt ugyanis csak pár dollár a különbség. Az Empire State Buildingbe és a Top of the Rockba 30 dolláros a felnőtt jegy, míg az új látványosságba két dollárral drágább felnőtt jegyet árulnak (az idősek és gyermekek pár dolláros kedvezménnyel válthatnak jegyet.) A versenyt inkább a kapcsolt termékekkel akarják megnyerni: a Top of the Rockba például 45 dollárért kétszeri be-, illetve feljutásra szóló bérletet is lehet venni, s ugyanennyiért árulják a Museum of Modern Art (MOMA) belépővel kombinált kilátóbérletet is. A turisták számára legkifizetődőbb azonban továbbra is a CityPass, amely egy sor New York-i attrakcióra nyújt mérsékelt árú bejutási lehetőséget – ráadásul sorba sem kell állni ilyen bérlettel az Empire State Building jegypénztára előtt. A CityPass ára egy felnőttnek 114 dollár – ez több mint negyven százalékos megtakarítást jelent.


Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?