Az osztrák Gazdasági Minisztérium poszterként hasznosítható összeállítást adott ki a turizmus eredményeiről, fejlődéséről. A plakát bemutatja, hogy a turizmus milyen fontos szerepet játszik az Ausztria gazdasági életében, a munkahelyek teremtésében és megtartásában. De az osztrák döntéshozók a gazdasági teljesítményen túl kiemelik a turizmus szerepét a pozitív országimázs és a kiegyensúlyozott társadalmi kapcsolatok formálásában is. A BIP (bruttó hazai termék) 7,3 százaléka Ausztriában a turizmusnak köszönhető. A külföldi vendégek több mint 15,1 milliárd eurót költenek az országban. 2013-ban csak a szálloda- és vendéglátóiparban 196 ezer munkahelyet regisztráltak.
Ausztria már nem csak nyári desztináció
Egyszezonúból kétszezonú desztinációvá fejlődni gyorsan sikerült Ausztriának. A hegyek országa – Ausztria majd kétharmadát az Alpok képezi, több mint hétszáz 3000 méter feletti hegycsúccsal – 1980-ban még döntően a nyári szabadtéri sportok kedvelőit vonzotta. Akkoriban a vendégéjszakák száma a nyári szezonban 78,2 millió, a téli szezonban 39,7 millió volt. 2013-ban döntő változást mutattak a számok: nyáron 66,4 millió, télen 65,5 millió vendégéjszakaszámot regisztráltak. Ausztria kétszezonú ország lett, és nem is csak a 2010-es évektől. Intenzív, összpontosított, főként magánerőre támaszkodó fejlesztés révén sífelvonók és -pályák, kiegészítő létesítmények százait hozták létre. Mára Ausztria Európa első számú téli sport-desztinációjává fejlődött. A nyári hegyi kirándulások kedvelőit is tökéletes infrastuktura várja, 64 ezer kilométernyi kijelölt, kiépített túraútvonallal, 651 alpesi vendégfogadóval és 11 ezer kilométernyi kerékpárúttal.
Bevált a kétszezonú kínálat
A vendégéjszakák számának emelkedése visszaigazolja a sikeres kétszezonú kínálat vonzerejét. A szállások férőhelyeinek száma 1 millió, a turisták átlag 3,6 éjszakát töltenek szomszédunknál. A szállodai kategóriák között is jelentős változások történtek: 1980-hoz képest 2013-ra kevesebb, mint harmadára zsugorodott az egy- és a kétcsillagos szállodák száma, 20 százalékkal növekedett – de csökkenő tendenciát mutat – a háromcsillagos hoteleké, és majdnem megháromszorozódott a 4-5 csillagos szállodáké. Ausztria első számú küldőországa Németország (38,3 %), ezt követi a belföldi forgalom (27,0) és nagyságrendekkel kisebb mértékben Hollandia (6,9 %). A sikerhez nagymértékben hozzájárult az Österreich Werbung és a térségi, regionális, tartományi TDM-ek professzionális tevékenysége.