A turizmus legújabb trendjei nem a Booking.com szemszögéből

Makro- és mikrotrendek, a siker tényezői a turizmusban – Karsai Árpád turisztikai tanácsadó kitekintése 2017-re.

Nemrég számoltunk be a Turizmus Online-on arról, hogy a Booking.com elemzést készített a 2017-re várható turisztikai trendekről. Erre reagálva Karsai Árpád turisztikai tanácsadó összeállított egy tematizált listát, melyben saját szemszögéből összegzi a trendeket.

Gazdaságföldrajzi, közlekedési, közbiztonsági trendek

A feljövő gazdaságok, a fejlődő utazó nemzetek meghatározó új keresletet biztosítanak. A kínai turisták megjelenése a fogadópiacokon önmagában az egyik legfontosabb trend.

Szükséges az alkalmazkodás a vízumpolitikában: amelyik fogadóország gyorsabban lép, megtöbbszörözheti a vendégérkezéseket. Kína, India, Brazília, a Fülöp-szigetek, Dél-Korea, Szaúd-Arábia és Katar turistái elözönlik a világot. A távolságok eltűnnek, a cruise iparág dübörög. Egyes beutaztatók számára a korábbi rangsorok újraíródnak, Közép-Európában például jelentős lett a román, a lengyel és a cseh turistaérkezés.

A migráció és a terrorizmus időszakosan levesz országokat, városokat a turizmus térképéről. A talpra állas általában gyors, de kulcsfontosságú a jelenségre adott válasz: az alkalmazkodás a biztonsági sokk utáni újrarendeződésben és a biztonságra utaló marketingben.

Demográfiai trendek

A gazdag, de kevés szabadidővel rendelkező középkorú lakosság mellett az idősödő, ám még egészséges seniorok kereslete is növekszik. Egy részük a második ifjúságát éli át, mások egészségturisztikai szolgáltatásokat vesz igénybe. Belép az utazók körébe az új, fiatal nemzedék, különösen az Y-generáció. A szervezett iskolai utazások, ismeretszerző túrák átlépik az országhatárt.

IT-trendek

Az online szolgáltatások és az online marketing még dominánsabbá válik, különösen a mobilalkalmazások révén. A BCG (Boston Consulting Group) szerint az emberek 95%-a utazása megszervezéséhez digitális forrásokat – átlagosan 19 weboldalt, illetve mobilapplikációt – használ, nem feltétlenül a foglaláshoz, de legalább információ- és inspirációgyűjtéshez, valamint az utazás utáni élménymegosztáshoz. Trend a package-turizmus hanyatlása, ezzel egyidejűleg pedig a dinamikus csomagolás és az OTA-k (online travel agency) diadala. Versenyhelyzet áll fenn az utazásszervezők online marketingszakembereinek és programozóinak körében.

A szakértelem trendje

Az alkalmazkodás nélkülözhetetlen, a verseny a szakképzés és a hozzáértés versenye is. A vendégközpontú marketing és az új technológiai felkészültség hiánya üzletvesztést jelent, a turizmusoktatás felértékelődik.

Fejlesztési trendek

A vonzerőfejlesztési trendek közé tartozik a tematikus parkok, tematikus utak sikere, az interpretációs trendek között pedig az interaktivitás, valamint a virtuális valóságszimulálásra, időutazásra, misztikumra és történelmi köntösbe helyezett thrillerre való igény szerepel. Ez utóbbit a „dark tourism” jelzővel is lehet illetni, és jó példa rá a Drakula kamrája című kiállítás a budavári labirintusban, ami több látogatót fogad, mint néhány híres gyűjtemény.

Fogadókapacitási trendek

Fontos szerepe van az Airbnb-nek és a „vacation rental”-nak, vagyis a lakások, házak bérlésének szállodai foglalás helyett, valamint szintén egyre népszerűbbek a budget, a butik- és dizájnhotelek. A fogyasztói visszajelzések nyilvánossága és szerepe egyre lényegesebb a foglalási döntésben, a foglalás és az érkezés közötti idő pedig egyre szűkül.

Egészségturisztikai trendek

Az egészségturizmusra jellemző az eddiginél is erősebb specializáció. A wellness, a medical wellness és a gyógyturizmus hármasa mellett megjelenik a családok kiszolgálása, a vízi élményparkokkal párhuzamosan pedig a gyermekzsivaly nélküli, csendet ígérő szolgáltatók. Egyre sokrétűbb a holisztikus, a méregtelenítő, az akupunktúrás és az ájurvédás eljárások kínálata.

Gasztrotrendek

Régi alapigazság, hogy a látogatók nem azért utaznak, hogy szállodába menjenek, ez azonban az étkezésre nem vonatkozik. Az emberek ugyanis sok esetben abból a célból is utaznak, hogy jókat egyenek. A street food inváziója mellett egyre nagyobb szerep jut az egészséges és bioételeknek, és megkérdőjelezhetetlen a celebséfek befolyása, gondoljunk csak Jamie Oliverre. Az a desztináció népszerű, ahol az épített, illetve természeti örökség mellett a vendéglátás is sokszínű.

Branding és minőségbiztosítás

A márkázás igyekezete, hajszolása jellemző a szolgáltatói oldalon. Mindenki igyekszik bizonyítani az egyediségét, és tűzzel-vassal pozícionálni próbálja magát, ez pedig pozitívan befolyásolja a minőséget.

Turizmusigazgatási trendek

Az országos és helyi igazgatás, valamint a vállalkozók összefogása jellemző erre az időszakra. Azok a fogadóterületek tudnak erősek lenni, ahol összefognak a résztvevők, és ahol az állam "békén hagyja" a szakmát, helyet adva a helyi érdekelteknek. Ez növeli az esélyt a vállalkozókedv turizmusba terelésére, a küldőpiacok megszólítására.


Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?