A turizmus növekedésének motorjai a Travelport szerint

Az utazási piac forgalma tavaly világszerte mintegy 8 billió dollárt tett ki, amiből Kelet-Európa növekvő mértékben részesedik. Sőt a régióban további potenciált látnak az utazási szakma szereplői, köztük a világ egyik vezető GDS-szolgáltatója, a Travelport, mely ezúttal Varsóban tartotta kelet-európai vezetőségi fórumát.

A Travelport saját számai alapján 50%-kal nőtt a régióban eladott szegmenseiknek száma az utóbbi 5 évben. A 390 millió lakosú, 25 országot magában foglaló régióban eddig 1 500 utazási irodával szerződtek le - tudtuk meg Marcin Pilarski-tól, a Travelport kelet-európai ügyvezető igazgatójától. Egyes alkalmazásaikat - a céges foglalásokat segítő TripGate, a legkedvezőbb repülőjegyárakat listázó Best Buy Plus, vagy a hűség program Travelport Points - a térségre is gondolva fejlesztette ki. A régió legígéretesebb növekedését eddig

Oroszország produkálta, azonban külpolitikai konfliktusaik miatt a kiutak száma csökkent, amit a belföldi utak növekedése próbál egyensúlyozni. Ukrajnában hasonló a helyzet. Nagy reményeket a lakosságszámban gyérebb, de nyugodt helyzete és szénhidrogén vagyona miatt gazdagodó Kazahsztánhoz fűznek Travelporték. Talán kevésbé meglepő, hogy közvetlen közelünkből Lengyelország teljesít legjobban. Őket Románia, Csehország, Szlovákia követi. Aggódni azonban nálunk sincs ok, mivel - mint azt még korábban Bíró Balázstól, a Travelport magyarországi igazgatójától megtudtuk - a nyugat-európai országokat megelőzve, a piaci mérték fölött fogunk fejlődni. Az se csüggesszen senkit, hogy Pilarski tájékoztatása szerint Magyarországon a diszkont légitársaságok részesedése a Travelport szerint is jelentősen nőtt, hiszen fapados és hagyományos légitársaság között a határok elmosódnak - tette hozzá. Ráadásul a fapadosok egyre-másra teszik hozzáférhetővé teljes tartalmukat a GDS-ek platformjain, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki az üzleti utaztatás tortájából.

Térhódításuk mértékét

repülőgép rendeléseik száma hűen tükrözi. Európában jelenleg mintegy 783 gépre szól megrendelés. De a pálmát Ázsia és a Csendes-óceáni térség vitte el 1 479 rendeléssel. A jövő ott kezdődik David Gomes, a Travelport légi kereskedelmi igazgatója szerint. Hozzátette: előrejelzések szerint utóbbi térségből 2034-re 1,753 milliárd légiutas indul útnak. Ez 4,9% növekedést jelent szemben az európai 2,1 százalékkal, mely 577 millió utast hozhat a fedélzetre. A Közel-Keletben szintén jelentős potenciál rejlik; 5,1%-kal 250 millióra dagad az utaslétszám. Azonban a térség utazói a 142 darabos, fapadosok által leadott megrendelést figyelembe véve jellemzően hagyományos légitársasággal repül. Gomes figyelmeztetése ezeknek a légitársaságoknak is szól, mely szerint érdemes elgondolkozni azon, hogy egyre nagyobb bevételek származnak az üléshez kínált kiegészítő szolgáltatásokból. Csak a Travelport platformján több mint 50 féle plusz szolgáltatás vásárolható. Míg ezekre egy utas átlagosan 16 dollárt költ, addig a repülőjegyeket átlag nettó 6 dolláros haszonkulccsal értékesítik. 2014-ben mintegy 50 milliárd dollár folyt be a világ légitársaságainak kasszájába kiegészítő szolgáltatások eladásából. Ez a 2008-tól mostanáig meghökkentő mértékű 400%-os növekedés és jövőre sem áll meg: 2016-ban 67 milliárd dolcsira taksálják a mellékes bevételt. Akad légitársaság - leginkább a fapadosok közt -, amelyik bevételeinek több mint 20%-át a mellékesekből szerzi.

Ha nem is ilyen mértékben,

és nem ekkora arányt képviselve, de a szállodaipar bevételeiben is növekszik ezek részesedése - mondta el David Zimmer, a vállalat szállodaiparért felelős termékfejlesztési elnökhelyettese. Az általa vezetett részleg felmérései szerint tavaly csak a platformon keresztül 4%-os növekedés mellett 63 millió vendégéjszakát értékesítettek. A lehetőségek szinte határtalanok, ha azt vesszük, hogy a világ 27 millió eladható szobájának negyede üresen áll. Vigasz lehet az Euromonitor Zimmer által idézett előrejelzése, mely szerint a szállodaipar bevételének éves bővülése 8,6% lehet, melynek mozgatórugói a Közel-Kelet illetve Ázsia és Csendes-óceáni térség utazói. A bevételnövekedés első számú nyertesei a független szállodák lehetnek, melyek Észak-Amerikán kívül a hotelek mintegy 80%-át teszik ki. A Travelporton keresztül tavaly már 650 ezer független szálloda volt foglalható. Arányuk Zimmer elmondása szerint különösen a mi térségünkben növekszik.


Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.
Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett

Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett 

Június 17-én a belvárosi Pullmann Hotel hangulatos rendezvénytermében tartotta szezonnyitó eseményét öt Magyarországon működő nemzeti idegenforgalmi szervezet.
Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk?

Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk? 

Az UniCredit Bank Austria idén is elkészítette a nyaralási euró számítását.
Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok

Ennyit költenek külföldi nyaralásra a magyar családok 

Idén minden második magyar készül külföldre utazni legalább egyszer. Az úti célok változatlanok, de egyre többe kerül a nyaralás.
Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás

Közzétette foglalási adatait az ALDI Utazás 

A számok átlagosan 33 százalékos utasszám-növekedést mutatnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.