A Travelport saját számai alapján 50%-kal nőtt a régióban eladott szegmenseiknek száma az utóbbi 5 évben. A 390 millió lakosú, 25 országot magában foglaló régióban eddig 1 500 utazási irodával szerződtek le - tudtuk meg Marcin Pilarski-tól, a Travelport kelet-európai ügyvezető igazgatójától. Egyes alkalmazásaikat - a céges foglalásokat segítő TripGate, a legkedvezőbb repülőjegyárakat listázó Best Buy Plus, vagy a hűség program Travelport Points - a térségre is gondolva fejlesztette ki. A régió legígéretesebb növekedését eddig Oroszország produkálta, azonban külpolitikai konfliktusaik miatt a kiutak száma csökkent, amit a belföldi utak növekedése próbál egyensúlyozni. Ukrajnában hasonló a helyzet. Nagy reményeket a lakosságszámban gyérebb, de nyugodt helyzete és szénhidrogén vagyona miatt gazdagodó Kazahsztánhoz fűznek Travelporték. Talán kevésbé meglepő, hogy közvetlen közelünkből Lengyelország teljesít legjobban. Őket Románia, Csehország, Szlovákia követi. Aggódni azonban nálunk sincs ok, mivel - mint azt még korábban Bíró Balázstól, a Travelport magyarországi igazgatójától megtudtuk - a nyugat-európai országokat megelőzve, a piaci mérték fölött fogunk fejlődni. Az se csüggesszen senkit, hogy Pilarski tájékoztatása szerint Magyarországon a diszkont légitársaságok részesedése a Travelport szerint is jelentősen nőtt, hiszen fapados és hagyományos légitársaság között a határok elmosódnak - tette hozzá. Ráadásul a fapadosok egyre-másra teszik hozzáférhetővé teljes tartalmukat a GDS-ek platformjain, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki az üzleti utaztatás tortájából.
Térhódításuk mértékét
repülőgép rendeléseik száma hűen tükrözi. Európában jelenleg mintegy 783 gépre szól megrendelés. De a pálmát Ázsia és a Csendes-óceáni térség vitte el 1 479 rendeléssel. A jövő ott kezdődik David Gomes, a Travelport légi kereskedelmi igazgatója szerint. Hozzátette: előrejelzések szerint utóbbi térségből 2034-re 1,753 milliárd légiutas indul útnak. Ez 4,9% növekedést jelent szemben az európai 2,1 százalékkal, mely 577 millió utast hozhat a fedélzetre. A Közel-Keletben szintén jelentős potenciál rejlik; 5,1%-kal 250 millióra dagad az utaslétszám. Azonban a térség utazói a 142 darabos, fapadosok által leadott megrendelést figyelembe véve jellemzően hagyományos légitársasággal repül. Gomes figyelmeztetése ezeknek a légitársaságoknak is szól, mely szerint érdemes elgondolkozni azon, hogy egyre nagyobb bevételek származnak az üléshez kínált kiegészítő szolgáltatásokból. Csak a Travelport platformján több mint 50 féle plusz szolgáltatás vásárolható. Míg ezekre egy utas átlagosan 16 dollárt költ, addig a repülőjegyeket átlag nettó 6 dolláros haszonkulccsal értékesítik. 2014-ben mintegy 50 milliárd dollár folyt be a világ légitársaságainak kasszájába kiegészítő szolgáltatások eladásából. Ez a 2008-tól mostanáig meghökkentő mértékű 400%-os növekedés és jövőre sem áll meg: 2016-ban 67 milliárd dolcsira taksálják a mellékes bevételt. Akad légitársaság - leginkább a fapadosok közt -, amelyik bevételeinek több mint 20%-át a mellékesekből szerzi.
Ha nem is ilyen mértékben,
és nem ekkora arányt képviselve, de a szállodaipar bevételeiben is növekszik ezek részesedése - mondta el David Zimmer, a vállalat szállodaiparért felelős termékfejlesztési elnökhelyettese. Az általa vezetett részleg felmérései szerint tavaly csak a platformon keresztül 4%-os növekedés mellett 63 millió vendégéjszakát értékesítettek. A lehetőségek szinte határtalanok, ha azt vesszük, hogy a világ 27 millió eladható szobájának negyede üresen áll. Vigasz lehet az Euromonitor Zimmer által idézett előrejelzése, mely szerint a szállodaipar bevételének éves bővülése 8,6% lehet, melynek mozgatórugói a Közel-Kelet illetve Ázsia és Csendes-óceáni térség utazói. A bevételnövekedés első számú nyertesei a független szállodák lehetnek, melyek Észak-Amerikán kívül a hotelek mintegy 80%-át teszik ki. A Travelporton keresztül tavaly már 650 ezer független szálloda volt foglalható. Arányuk Zimmer elmondása szerint különösen a mi térségünkben növekszik.