Autópályát terveznek a kínai Csinghajból a tibeti Lhászába

Kína autópályát építene Tibetbe, ám a rendkívüli éghajlati, környezeti és talajadottságok jelentette kihívásnak egyelőre főleg az elméleti megoldásain dolgoznak a szakemberek - számolt be a terven dolgozó tanácsadó társaság vezető munkatársa a Hszinhua hírügynökségnek kedden.

Vang Suang-csie szerint Kína képes megépíteni az utat a Tibeti Autonóm Terület és a szomszédos Csinghaj tartomány között, hiszen megbirkóztak a világ legmagasabban futó vasúti pályájának megépítésével is. A Csinghaj-Tibet vasútvonalat teljes hosszában 2006-ban adták át.

Az 1900 kilométer hosszú autópályának körülbelül 500 kilométeres szakasza futna egy fagyott földsávon, s a mérnököknek ez jelenti az elsődleges problémát. Mindemellett a Csinghaj-Tibet fennsíkot jellemző rendkívüli körülmények, vagyis az átlagosan 4500 méteres tengerszint feletti magasság és a fagypont alatti évi középhőmérséklet, a kevesebb oxigén és az erős napsugárzás figyelembe vételével kell olyan műszaki megoldásokat találniuk, amelyek az építés és a jövőbeni karbantartás szempontjából a legoptimálisabbak.

A szakembereknek számolniuk kell a majdani környezeti változások hatásaival is, továbbá megoldást kell nyújtaniuk a sérülékeny és feltételezhetően sérülő ökológiai környezet helyreállítására - hangoztatta Vang. Az északnyugati Csinghaj tartomány székvárosa, Hszining és a tartományon belüli Caka város közötti 300 kilométeres szakaszon már elkészült az út alapja és egy másik 400 kilométeres szakaszon is folyamatban van a munka.

Egyelőre a hátralévő 1100 kilométer okoz fejtörést a mérnököknek, de hangsúlyozzák: a Hszining és Lhásza közötti autópálya nem megvalósíthatatlan álom. Lhásza egyébként az egyetlen regionális székhely, amely nincs bekapcsolva az országos autópálya-hálózatba. Jelenleg három főútvonal vezet Tibetbe, Szecsuanból, Hszincsiangból, illetve Csinghajból.

A kutatók jelezték, fel fogják használni a szó szerint "kemény terepen" vezető, 1142 kilométer hosszú vasútvonal építésekor tapasztaltakat. A vasút 550 kilométer hosszan épült olyan talajon, ahol a föld 30 méteres mélységig fagyott. A nyári hónapokban azonban a talaj megolvadásával keletkező olvadékvíz elvileg olyan helyzetet teremtett volna, amelyben vasúti pálya, különösen terhelés alatt elkerülhetetlenül megsüllyed. Ezt oldották meg hosszas kísérletek után úgy, hogy technikai beavatkozással biztosítják a talajszilárdságot, megakadályozva a töltés alatti talaj felolvadását.

Forrás: MTI


A világ legmagányosabb világítótornya egy szikla tetején áll

A világ legmagányosabb világítótornya egy szikla tetején áll 

Tökéletes példa, hogy az ember milyen hatalmas akadályokat képes leküzdeni.
Ma is teljesítik feladatukat a világ legősibb hírvivői

Ma is teljesítik feladatukat a világ legősibb hírvivői 

Bár a postagalambok használata hírküldésre jelentősen visszaszorult a modern kommunikációs technológiák elterjedésével, azonban ma is vannak országok és helyzetek, amikor alkalmazzák őket.
Kiürül Santorini szigete, a turisták után most már a helyi lakosok is menekülnek

Kiürül Santorini szigete, a turisták után most már a helyi lakosok is menekülnek 

Vasárnap óta már mintegy 9 ezer ember hagyta el a szigetet, keddre további rendkívüli repülőjáratokat ütemeztek be.
Jó évet zárt a török turisztikai ágazat

Jó évet zárt a török turisztikai ágazat 

Rekordévet zárt Törökország 2024-ben: 62,2 millió látogató, 61,1 milliárd dolláros bevétel.
Megnyílt Firenzében a Mediciek titkos átjárója – VIDEÓ

Megnyílt Firenzében a Mediciek titkos átjárója – VIDEÓ 

A titkos átjáró eredetileg az arisztokrácia tagjai számára készült, hogy a hétköznapi polgároktól külön, de legfőképpen észrevétlenül közlekedhessenek a városban.
Íme a japán kávézó, amely nem tűri a halogatást

Íme a japán kávézó, amely nem tűri a halogatást 

Van egy különleges kávézó Tokióban, amelyet azoknak dedikáltak, akik nem szeretik halogatni az elintéznivalókat és a feladatokat.
Stockholmban debütál a díjnyertes magyar szék

Stockholmban debütál a díjnyertes magyar szék 

A Forms Design Red Dot díjas Stretch széke helyet kapott a világ egyik legelismertebb designplatformja a feltörekvő tervezők és márkák számára.
 Ne februárban induljon olasz pályákra síelni!

Ne februárban induljon olasz pályákra síelni! 

Kezdetét vette a hagyományosan februárra és március első felére eső síszezon, amikor az olaszok többsége a hegyekbe megy.
Londonban életre keltik Tutanhamont

Londonban életre keltik Tutanhamont 

A kiállításon nemcsak a legendás uralkodó életét és halálát övező mítoszokat ismerhetjük meg, hanem lehetőség nyílik belépni egy újraalkotott sírkamrába is.
Megmozdult a föld Szantorini szigetén

Megmozdult a föld Szantorini szigetén 

A rengések erőssége hétvégén 3 és 4,5 között ingadozott, emelkedő tendenciával, ami további esetleges földrengésekre utalhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.