Az ország aktuális gazdasági, társadalmi és szociális helyzete természetesen hatással van annak turizmusára is. A munkahely, az életkor és a lakóhely pedig mind befolyással bír, ha utazásról van szó. A 2008-as világválság óta az Egyesült Államok produkálja az egyik leggyorsabb ütemű GDP-növekedést a fejlett országok közül, ami az amerikaiak utazási kedvét is pozitívan befolyásolja. Ráadásul az elmúlt évek alatt a 2009-es 10%-os munkanélküliséget sikerült lecsökkenteniük 4,7%-ra, és várhatóan 2016-ban is tudják tartani az 5% alatti értéket. Bár a válság óta a vásárlói kedv megcsappant, egy lassú növekedés már látszódik, ami pozitív képet vetít előre minden ágazatra, beleértve a turizmust is. Erősíti az utazási kedvet, hogy a dollár értéke erősödött számos más, főbb valutával szemben.
A tanulmány szerint az amerikaiak szívesebben utaznak országon belül, mint a határon túl. Az elmúlt három évben a háztartások 23%-a utazott külföldre. A belföldi utazás egyik oka, hogy az ország nagysága, változatossága és földrajzi adottságai már önmagában is számtalan vonzó úti célt kínál, Amerikából külföldre utazni ráadásul általában sok időt vesz igénybe, ami szintén a belföldi utak javára billenti a mérleget.
A határon túlra utazó amerikaiak legtöbbje, 35,8%-a Mexikót választja, ez majdnem a duplája a második helyen lévő Kanadának (18,3%). Ezt követi 18%-kal Európa, a Karib-térség (10,5%), Ázsia (6,9%), Közép-Amerika (3,9%), Dél-Amerika (2,7%), a Közel-Kelet (2,6%), Óceánia (0,9%) és Afrika (0,6%). Mexikó dominanciája 2011 óta folyamatosan emelkedik. Európán belül leginkább a nyugati országokba utaznak az amerikaiak, a legnépszerűbb körükben Franciaország. A legtöbben júliusban, a legkevesebben februárban utaznak, de sokan kelnek még útra márciusban és decemberben, ami a tavaszi szünetnek, a hálaadásnak és a karácsonynak tudható be.
Az Eye for Travel kor és jövedelem alapján is elemezte az utazóközönséget. Nem meglepő módon a magas, kétszázezer dollár és afölötti éves átlagkeresetűek utaznak a legtöbbet határon túlra. Több mint kétszer annyit, mint az alacsony, ötvenezer dollár vagy az alatti jövedelemmel rendelkezők. A korosztályban vezetnek a 35 év alattiak, annak ellenére, hogy a jövedelmi elosztást nézve nem ők keresnek a legtöbbet. Az Y-generáció mutatja a legnagyobb érdeklődést a külföldi országok iránt, és ez a tendencia az elmúlt három évben folyamatosan növekszik.
Az amerikaiak nem preferálják a hosszú nyaralásokat, ez a munka szabályozására vezethető vissza. Az Egyesült Államok ugyanis a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) egyetlen tagállama, ahol a munkavállalók nem rendelkeznek államilag garantált fizetett szabadsággal. Egy másik felmérés arra is rávilágított, hogy egy tipikus munkaévben az amerikaiak összesen 175 millió szabadnapot nem vesznek igénybe, melyre a munkaszerződésük alapján egyébként jogosultak lennének. Az amerikai dolgozók a munkahelyen eltöltött első évben átlagosan 8,1 nap szabadságot vesznek ki, 25 év után ez az arány évi 15,7 napra emelkedik. Az amerikai turisták nemzetközi utazásai átlagosan 3-14 napig tartanak. Jellemzően kevesebb, mint 3 hónappal, de több mint egy héttel az utazás előtt foglalják le utazásaikat.
A IXI Services és Eye for Travel fókuszcsoportos vizsgálata hat, korban és keresetben eltérő csoport utazási szokásait vizsgálta az elmúlt három évre visszamenőleg.
Az első csoport az úgynevezett „Hitelfogyasztók” csoportja. 20-34 éves korosztály, többségük egyedülálló és gyermektelen. Ahogy a nevük is sugallja, az átlagnál hajlamosabbak a hitelfelvételre. Éves átlagjövedelmük 35-100 ezer dollár. A többi csoporthoz képest ők utaztak a legkevesebbet külföldre. Ha mégis mennek, akkor Mexikó és a Bahamák a fő célpont. 72,8%-uk mondta azt, hogy ha találnak egy helyet, ami nagyon megtetszik nekik, akkor rendszeresen visszajárnak oda.
A következő csoportot a 30-49 év közötti, családos, külvárosban élők alkotják, átlag éves jövedelmük 60-200 ezer dollár. Ők elérhetők az online platformokon, de árérzékenyek, tehát a legkedvezőbb utazási lehetőséget keresik. A biztonság és a kényelem fontos számukra. Az USA-n kívül Mexikóba és Kanadába utaztak a legtöbben.
A következő táborba a 60 év fölötti, 40-150 ezer dollár éves jövedelemmel rendelkezők tartoznak. Az utazási szokásaik konzervatívak a többi csoporthoz viszonyítva, ami megmutatkozik az úti cél kiválasztásánál is. A kényelmet és a hagyományos ügyintézést részesítik előnyben, Mexikó és Kanada náluk is vezeti a listát.
A következő csoportot az Y-generáció tagjai alkotják, akik kalandvágyók és szívesen mennek külföldre. Átlagosan 75-250 ezer dollár jövedelemmel rendelkeznek. A legtöbben felsőfokú végzettségűek, és náluk a legnagyobb a foglalkoztatottsági arány. Ők a hagyományos ügyintézéssel ellentétben az online lebonyolítást preferálják, önmaguk szervezik az utakat és gyűjtik az információkat. Ez a csoport az, akiket utazási döntéseikben a legkevésbé befolyásolnak a biztonsági aggályok.
A „Bőkezű családokhoz” tartoznak a 35-50 évesek, 100-250 ezer dolláros éves átlagkeresettel. Jelentős részük az interneten tájékozódik az úti célról és online is foglalja le az utazásait. Ők az aktív pihenést részesítik előnyben.
A következő csoportba az 55-75 éves, nyugdíjas vagy nyugdíj előtt álló, magas jövedelemmel vagy sok félretett pénzzel rendelkező világutazók alkotják. Ők utaztak a legtöbbet külföldre az elmúlt három évben (42,9%). A legtöbben Mexikóban jártak, a sort Olaszország, Kanada, majd ismét egy európai ország, Franciaország folytatja. A kényelmet és a luxust helyezik előtérbe és nem sajnálnak költeni rá, rendszeresen olvassák és nézik az online utazási oldalakat és ajánlatokat.