Dr. Richard Butler a glasgow-i Strathclyde Üzleti Főiskola elismert tudósa, aki a turizmus és fenntarthatóság kapcsolatrendszerének témájában végzett, felbecsülhetetlen értékű kutatómunkájáért kapja meg a Turisztikai Világszervezet díját. Hozzáértése az idegenforgalomhoz és a földrajztudományokhoz megkérdőjelezhetetlen, többek között Kanadában végzett kutatómunkája motiválta, hogy kidolgozza egyik legnagyobb hatású teóriáját, A turisztikai területek életciklus-modelljét (Tourism Area Life Cycle). Publikációja az egyik legtöbbet idézett tudományos dolgozat, nagy befolyással volt a desztinációk fejlődésére a világ minden táján.
A turisztikailag frekventált területek mai desztináció menedzsementje és tervezett fejlődése Butlernek is köszönhető. További kutatási területei a távoli területek turizmusa, a szezonalitás és a fenntarthatóság kérdésköre. Butler 17 könyvet jegyez, valamint több mint 100 tanulmány és jegyzet szerzője, melyekben kiemelten foglalkozik az életciklus-modellel. Alapító tagja és korábbi elnöke a Nemzetközi Turisztikai Akadémiának, ahogyan a Kanadai Szabadidős Tanulmányok Szövetségének is elnöke volt korábban.
Az UNWTO díjátadó gála január 20-án, Madridban kerül megrendezésre, az eseményt az akkor zajló Turisztikai Kiállítás és Vásárhoz igazítják. A ceremónián további kategóriákban hirdetnek díjazottakat, például Kutatás és technológia, Vállalatok és független szervezetek területén, elismerik a közpolitikában nagyot alkotó személyeket és a tudományos ismeretanyag kidolgozásáért felelős szakembereket is, valamint átadják a Turisztikai Világszervezet Életmű-díját és kiemelkedő turisztikai projekteteket is díjazni fognak.
Butler 1980-ban első ízben dolgozta ki a desztinációk felfedezését, felemelkedését, stagnálását, végül hanyatlását leíró koncepciót. Megállapította, hogy a turisztikai térségek hasonló „piaci karriert” futnak be, mint az ipari termékek vagy szolgáltatások.
A marketingszemlélet egyik alapvető koncepciója szerint a termék piaci jelenlétének időtartama jól körülírható szakaszokra bontható, és az egyes életciklusokhoz igazított marketingstratégia szükséges az optimális jövedelmezőséghez. A turisztikai fogadótérségek életciklus-tervezésével, tudatos tevékenységgel, például a vonzerő növelésével és szolgáltatások bővítésével, korszerűsítésével vonzóbbá, ezáltal eredményesebbé tehető az adott térség.