Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics csütörtökön ismertetett átfogó tanulmányában közölte: modellszámításai azt mutatják, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén a brit hazai össztermék (GDP) értéke 2020-ban 2,1 százalékkal maradna el attól szinttől, amelyet a brit gazdaság rendezett kilépés esetén abban az évben elérhetne, a font pedig kereskedelmi súlyozású bázison számolva 10 százalékkal gyengülne.
A gyenge font és a vámok megjelenése az EU-val folytatott kereskedelemben együttesen 4 százalékra emelné jövőre a tizenkét havi brit inflációt, nyomást gyakorolva a brit háztartások vásárlóerejére. A font gyengülése okozta költségemelkedés egy részét a légitársaságok is valószínűleg áthárítanák a fogyasztókra magasabb repülőjegyárak formájában.
Mindemellett jó eséllyel megszűnne a britek roamingdíj-mentes mobiltelefon-használatának lehetősége az EU-tagállamokban, és az utazási biztosítás is többe kerülne, mivel nem terjedne ki rájuk az uniós egészségbiztosítás.
A ház számításai szerint ebben a környezetben már 2020-ban 5 százalékkal, 4,7 millió fővel zuhanna a turisztikai célból külföldre utazó britek száma. Ennek legnagyobb vesztese az Oxford Economics modellszámításai szerint Spanyolország lenne, ahová 2020-ban egymillióval kevesebb brit látogatna megállapodás nélküli Brexit esetén, mint ahányan a rendezett kilépést feltételező forgatókönyv esetén érkeznének.
Ugyanez a forgatókönyv jelentős veszteséget okozna Írország és Franciaország idegenforgalmának is, a legtöbb európai ország azonban alig érezné meg ezt a hatást. Az Oxford Economics grafikus kimutatása szerint Magyarország, Görögország, Hollandia és Belgium azon EU-gazdaságok közé tartozna, amelyeknek turizmusában szinte kimutathatatlan GDP-arányos veszteséget okozna a kemény Brexit.
Az elemzés szerint a gyenge font előnyeit kihasználva az EU-ból 2020-ban 4 százalékkal, 1,6 millióval utaznának többen Nagy-Britanniába, mint rendezett kilépés esetén. A brit turizmus bevételeinek 83 százaléka azonban a hazai fogyasztóktól ered, és a megállapodás nélküli Brexit vásárlóerő-csökkentő hatásai miatt a szektor által a brit hazai össztermékhez nyújtott hozzájárulás 2 százalékkal, 2017-es árakon számolva 6,5 milliárd dollárnak megfelelő összeggel lenne alacsonyabb 2020-ban, mint szabályozott körülmények közepette lezajló Brexit esetén.
A Brexit-megállapodás érvénybe lépésének elmaradása a brit kormány hivatalos hatástanulmányai szerint is komoly negatív hatást gyakorolhatna a brit utazási ágazatra. A brit kormány az elmúlt hetekben 106 felkészítő célú tájékoztatót tett közzé kemény Brexit esetére. Ezek sok minden egyéb mellett arra is felhívták a figyelmet, hogy megállapodás nélküli Brexit esetén a Nagy-Britanniában, illetve az Európai Unióban bejegyzett légitársaságok elvesztenék a brit és az uniós célállomások közötti automatikus, előzetes engedélykérési kötelem nélküli járatüzemeltetési jogaikat, nem lenne garantálható a roamingdíj-mentes mobiltelefon-használat az EU-tagállamokba látogató brit állampolgárok számára, és járművezetői jogosítványaik érvényességét sem feltétlenül ismernék el az uniós tagországok.