Magdeburg, a német turizmus kirakata

Ekképpen pozicionálta magát Szász-Anhalt fővárosa április 18-án reggel, amikor az előző esti hivatalos nyitóünnepséget követően 45 ország 1100 résztvevőjével megindult az adok-veszek Németország legjelentősebb nemzetközi beutaztató wokshopján, a GTM, Germany Travel Mart-on.

Az április 18-19. közt zajló 42. GTM alkalmából az az egykori keletnémet tartomány került az összes kontinensről érkező utazási szakembernek köszönhetően a kirakatba, mely Németországban a nemzetközi érkezések terén a legnagyobb növekedést produkálta 2015-ben. A 260 905 külföldi száma 12,4%-kal haladta meg az előző évit lekörözve a nagyágyúkat, mint Bajorország, vagy Berlin. Gondolhatnánk, hogy utóbbiak könnyen beszélnek milliós nagyságrendű számaikkal, azonban két olyan év is következik a „Németország bölcsőjének” nevezett Szász-Anhalt életében, amikor a figyelem középpontjába ők kerülnek. 2017-et a reformáció 500 éves évfordulóján a Szász-Anhaltból indult Luthernek szentelte a DZT, majd a a 2018-as össznémet kulináris kínálatot követően 2019-ben a százéves Bauhaus köré épül kampányév. Walter Gropius és társai Magdeburgtól délebbre eső Dessau-ban teljesedtek ki. 2025-ben pedig Európa Kulturális Fővárosa címre aspirál jó eséllyel az Elba-parti város.

Addig is a német turizmus köszöni szépen, jól van, annak ellenére is, hogy az örömöt beárnyékolják az aktuálpolitika kihívásai. A terrortámadások, a menekültválság és Schengennel kapcsolatos kérdések új feladatok elé állítják a turizmust - mondta Petra Hedorfer, a DZT vezérigazgatója.  Nyitottak vagyunk és toleránsak, továbbra is szívesen látunk minden turistát - tette hozzá.

A béke iparágának tavalyi szívesen látása a számok nyelvén úgy néz ki, hogy néhány küldőpiacot kivéve mindenhonnan nőtt az érkezések és vendégéjszakák száma. Igaz ez a pár éve minimális csökkenést (2,2% 2014-ben) produkáló Magyarországra is. Majd megfordult a trend és 2015-ben jöttünk, láttunk 267 189-en és aludtunk 706 936-szor Németországban. Velünk együtt továbbra is Európa a németek legnagyobb küldőpiaca; a nemzetközi vendégéjszakák 73,4 százaléka származik innen. Bár a DZT világfelosztásában Északkelet-Európához sorolt Oroszország mintegy 29 százalékos visszaesése nagy érvágás, számos küldőpiac javított látványosan eredményén, így Spanyolország, Svájc és Nagy-Britannia. Vagy éppenséggel Horvátország zavarbaejtő 46,5 százalékos venégéjszaka-növekedéssel; a 196 ezerből lett 287 ezer. A tengerentúlra tekintve Kína és Hongkong együttesét látjuk igencsak megerősödni: 2,5 millió vendégéjszakájuk 2014-hez képest 24,8% javulást jelent. Ez bőven kompenzálja a gazdasági gondok miatt 5 százalékot esett Brazília miatti kiesést. Összességében a tengerentúli országok mintegy kétszámjegyű, átlagon felüli növekedése 19.7 millió vendégéjszakát hozott. Talán sokak számára nem újdonság, hogy az európaiak által tett utazások fogadó országai közt továbbra is őrzi 3 éve megszerzett 2. helyezését Franciország előtt. A UNWTO felmérése szerint világviszonylatban az 5. legnépszerűbb desztináció. Ebben a rangsorban azonban már a franciák vezetik a folytatásban Spanyolországból, Olaszországból álló élbolyt. A németek előtt a törökök szerepelnek.

Németországba az utazók 56% érkezik, szabadidős céllal, míg az üzleti turizmus 23 százalékot hasít ki a motivációs tortából. Ez tavalyhoz képes minimálisan, de romlott, de még így is csak fele akkora arányban, mint világszinten. Aki utazik, pénzt költ; 278,3 milliárdos bevételt könyvelt a német turizmus kül- és belföldi turistákkal egyaránt. Ebből 115,3 milliárd származik a külföldiek erszényéből. Első helyen az USA áll, de ennél meglepőbb, hogy a 7. helyezett oroszokat lekörözve Lengyelország lett a 4. legnagyobb költő; 2,9 milliárdot hagytak itt.

Hogy a sikert minek köszönhetik a németek? Egyebek mellett az olyan irigylésre méltón összeállított és céltudatos marketingkampánynak tökéletesen beillő műsornak, amivel Magdeburg városa a hivatalos megnyitón bemutatta magát. „A termék el van adva” - jegyezte meg az egyik vevőként érkezett utazásszervező.

A „termékről” hamarosan a Turizmus Trend hasábjain számolunk be.

Magyar vályogkemence Chicagóban

Magyar vályogkemence Chicagóban 

A Paradigma Ariadné is ott van a 2025-ös Chicagói Építészeti Biennálé (CAB) kiállítói között.
Nyár, szünidő és Dubaj

Nyár, szünidő és Dubaj 

A városban számos lehetőség van kulturális, aktív, sőt akár extrém programok kipróbálására.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.
Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett

Napfényes ANTOR szezonnyitó a város felett 

Június 17-én a belvárosi Pullmann Hotel hangulatos rendezvénytermében tartotta szezonnyitó eseményét öt Magyarországon működő nemzeti idegenforgalmi szervezet.
Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk?

Miért jönnek szívesen az osztrákok hozzánk? 

Az UniCredit Bank Austria idén is elkészítette a nyaralási euró számítását.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.