Az április 18-19. közt zajló 42. GTM alkalmából az az egykori keletnémet tartomány került az összes kontinensről érkező utazási szakembernek köszönhetően a kirakatba, mely Németországban a nemzetközi érkezések terén a legnagyobb növekedést produkálta 2015-ben. A 260 905 külföldi száma 12,4%-kal haladta meg az előző évit lekörözve a nagyágyúkat, mint Bajorország, vagy Berlin. Gondolhatnánk, hogy utóbbiak könnyen beszélnek milliós nagyságrendű számaikkal, azonban két olyan év is következik a „Németország bölcsőjének” nevezett Szász-Anhalt életében, amikor a figyelem középpontjába ők kerülnek. 2017-et a reformáció 500 éves évfordulóján a Szász-Anhaltból indult Luthernek szentelte a DZT, majd a a 2018-as össznémet kulináris kínálatot követően 2019-ben a százéves Bauhaus köré épül kampányév. Walter Gropius és társai Magdeburgtól délebbre eső Dessau-ban teljesedtek ki. 2025-ben pedig Európa Kulturális Fővárosa címre aspirál jó eséllyel az Elba-parti város.
Addig is a német turizmus köszöni szépen, jól van, annak ellenére is, hogy az örömöt beárnyékolják az aktuálpolitika kihívásai. A terrortámadások, a menekültválság és Schengennel kapcsolatos kérdések új feladatok elé állítják a turizmust - mondta Petra Hedorfer, a DZT vezérigazgatója. Nyitottak vagyunk és toleránsak, továbbra is szívesen látunk minden turistát - tette hozzá.
A béke iparágának tavalyi szívesen látása a számok nyelvén úgy néz ki, hogy néhány küldőpiacot kivéve mindenhonnan nőtt az érkezések és vendégéjszakák száma. Igaz ez a pár éve minimális csökkenést (2,2% 2014-ben) produkáló Magyarországra is. Majd megfordult a trend és 2015-ben jöttünk, láttunk 267 189-en és aludtunk 706 936-szor Németországban. Velünk együtt továbbra is Európa a németek legnagyobb küldőpiaca; a nemzetközi vendégéjszakák 73,4 százaléka származik innen. Bár a DZT világfelosztásában Északkelet-Európához sorolt Oroszország mintegy 29 százalékos visszaesése nagy érvágás, számos küldőpiac javított látványosan eredményén, így Spanyolország, Svájc és Nagy-Britannia. Vagy éppenséggel Horvátország zavarbaejtő 46,5 százalékos venégéjszaka-növekedéssel; a 196 ezerből lett 287 ezer. A tengerentúlra tekintve Kína és Hongkong együttesét látjuk igencsak megerősödni: 2,5 millió vendégéjszakájuk 2014-hez képest 24,8% javulást jelent. Ez bőven kompenzálja a gazdasági gondok miatt 5 százalékot esett Brazília miatti kiesést. Összességében a tengerentúli országok mintegy kétszámjegyű, átlagon felüli növekedése 19.7 millió vendégéjszakát hozott. Talán sokak számára nem újdonság, hogy az európaiak által tett utazások fogadó országai közt továbbra is őrzi 3 éve megszerzett 2. helyezését Franciország előtt. A UNWTO felmérése szerint világviszonylatban az 5. legnépszerűbb desztináció. Ebben a rangsorban azonban már a franciák vezetik a folytatásban Spanyolországból, Olaszországból álló élbolyt. A németek előtt a törökök szerepelnek.
Németországba az utazók 56% érkezik, szabadidős céllal, míg az üzleti turizmus 23 százalékot hasít ki a motivációs tortából. Ez tavalyhoz képes minimálisan, de romlott, de még így is csak fele akkora arányban, mint világszinten. Aki utazik, pénzt költ; 278,3 milliárdos bevételt könyvelt a német turizmus kül- és belföldi turistákkal egyaránt. Ebből 115,3 milliárd származik a külföldiek erszényéből. Első helyen az USA áll, de ennél meglepőbb, hogy a 7. helyezett oroszokat lekörözve Lengyelország lett a 4. legnagyobb költő; 2,9 milliárdot hagytak itt.
Hogy a sikert minek köszönhetik a németek? Egyebek mellett az olyan irigylésre méltón összeállított és céltudatos marketingkampánynak tökéletesen beillő műsornak, amivel Magdeburg városa a hivatalos megnyitón bemutatta magát. „A termék el van adva” - jegyezte meg az egyik vevőként érkezett utazásszervező.
A „termékről” hamarosan a Turizmus Trend hasábjain számolunk be.