Sharing economy kínaiul

A közösségi gazdaság világszerte tartó és vitákkal kísért hódítása természetesen Kínát sem kerülte el. A területen működő szolgáltatókhoz való hozzáállás ugyanakkor egészen más, mint például Magyarországon.

A Sanghajban 2017. március 21-23. között megrendezett, az üzleti, MICE turizmusra fókuszáló IT&CM China és CTW China kiállítást kísérő szakmai konferenciák egyik fő témaköre a közösségi gazdaság és az üzleti utaztatás viszonyának, kapcsolódási lehetőségeinek feltérképezése volt. Az előremutató előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket a szervezők kiválóan előkészítették, hiszen egyik oldalról részt vett rajta többek között a Didi Chuxing, a „kínai Uber”, míg másik oldalról jelentős üzleti utaztatással rendelkezővállalatok, mint pl. a Lenovo.

A nálunk gyakorlatilag ismeretlen Didi Chuxing azt az általánosnak tekinthető kínai példát követi, mint amit megannyi társa: globálisan, új trendek alapján fejlődő cégek kínai megfelelője, itt éppen az Ubernek. Illetve attól annyival több, hogy tavaly a közkeletűen csak DiDi-nek emlegetett cég bekebelezte az Uber kínai vállalatát és így piaci értékét mintegy 35 milliárd dollárra becsülik manapság. A hivatalosan is működő cég gazdasági és forgalmi mutatói jellemzően a globális Uber-mutatókat is meghaladják. A kezdeti növekedési folyamatok meghaladását jellemzi, hogy a közelmúltban működését kettéválasztotta: egy olcsóbb, elsősorban „közhasználatú” és a drágább, prémium szolgáltatásokat nyújtó üzletágra.

Az üzleti utaztatást megrendelő partnerek természetesen ez utóbbiban érdekeltek, de kiemelték, hogy a legfontosabb a biztonság és a szolgáltatás elérhetősége, ezek megléte esetén ők természetesen partnerek és egyre több cégnél elszámolható költségnek is tekintik ezt a közlekedési módot is. Kényes témaként emelték ki, hogy a bizalmas – telefonos vagy személyes beszélgetés közben elhangzó – céges információk nem juthatnak ki az autóból, ami újszerű követelményeket támaszt a szolgáltatóval szemben. A DiDi ezek biztosítását visszaigazolta a megrendelői kört képviselők felé és kiemelte, hogy a vezetőikkel szemben szigorú követelményrendszert állítottak fel. Továbbá a kínai nagyvárosok üzleti negyedeiben az üzleti utazók számára kerékpárkölcsönző-rendszert is kialakítottak. A szolgáltatástípusra jellemző pillanatnyi áremelkedések kiszámíthatósága érdekében az áreltérést maximalizálta, ami így legfeljebb duplája lehet az alapdíjnak.

Magyarországról nézve mindez persze talán nem is annyira érdekes, azt viszont mindenképpen jól mutatja, hogy a közösségi gazdaság szolgáltatóinak megjelenését, integrálódását a piacon nem az érzelmi vagy adminisztratív ellenkezés, hanem egy rendkívül gyakorlatias és valószínűleg eredményes közös útkeresés jellemzi.

Bleisure, healthtainment

A turizmus, a turisztikai trendek egyre újabb szavakat hoznak létre, többek között az egyes szakterületek határán mozgó, azokat átfedő termékek esetében. A sanghaji kiállításon a csatlakozó előadások elsősorban az üzleti turizmus szabadidős elemekkel való kiegészülését bleisure néven leíró (business+leaisure) és az egészségturizmus szórakoztatóbb módját felölelő healthtainment (health+entertainment) trendekről szóltak, hiszen ezek gyakorlatilag már új, erősödő szegmenseket alkotnak az utaztatásban. A felmérések mindenesetre azt mutatják, hogy egyre többen hosszabbítják meg üzleti célú utazásukat szabadidős céllal, ami már Kínába is begyűrűzött. Szerzői megjegyzés, hogy habár e trendek valósak lehetnek, a magyarországi szervezett csoportos kínai beutazást a kezdetektől jellemezte a szabadidős cél, amihez viszont valamilyen „hivatalos” vagy annak tűnő programot kellett felmutatni az utazás engedélyezése érdekében. Ennek eredményeként egy többnapos magyarországi tartózkodást általában egy protokolláris, sokszor semmitmondó tárgyalással kellett kiszínezni egy magyar állami vagy önkormányzati szervezetnél.

A bleisure trend mindenesetre manapság jellemzően az 50 év körüli üzleti utazókra jellemző, de felzárkózóban vannak a legfiatalabb, 30 év körüli vezetők is, akik technológiai ismereteikkel és a kínálat elérhetőségével könnyen kombinálják útjaikat. A folyamat a szolgáltatói oldalon is változásokat idéz elő, például az üzleti szálláshelyek is egyre több szabadidős szolgáltatást kénytelenek nyújtani, illetve a nem üzleti szálláshelyeknek az üzleti utasok felé kell nyitniuk szolgáltatásaikkal, hogy ezt a szegmenst megszólítsák, lévén az üzleti út kiterjesztése szabadidős napokkal jellemzően azonos szálláshelyen történik. A healthtainment talán annyiban tekinthető eltérőnek, hogy itt az egészségturisztikai szolgáltatások kerültek önmagukban újragondolásra és mozdultak el az üdülés felé.

Bécs-Barcelona MICE-tengely

Európai szemmel érdekes megjelenés volt Bécs és Barcelona kongresszusi irodáinak közös standja. Az osztrák képviselő elmondta, hogy Barcelona a legnagyobb versenytársuk a MICE-piacon, ezért gondoltak az együttműködésre. A tengerentúli piacokon, így Kínában a döntés helyességét az eredmények visszaigazolják, elmondásuk szerint 6-7 olyan nagyléptékű MICE-programról állapodtak meg a sanghaji kiállítás alatt a kínai partnerekkel, amire a következő években felváltva kerül sor a két városban. Így is lehet.

A fenti témakörökről részletesebben a Turizmus Trend oldalain olvashatnak a következő hónapokban.


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.