Sharing economy kínaiul

A közösségi gazdaság világszerte tartó és vitákkal kísért hódítása természetesen Kínát sem kerülte el. A területen működő szolgáltatókhoz való hozzáállás ugyanakkor egészen más, mint például Magyarországon.

A Sanghajban 2017. március 21-23. között megrendezett, az üzleti, MICE turizmusra fókuszáló IT&CM China és CTW China kiállítást kísérő szakmai konferenciák egyik fő témaköre a közösségi gazdaság és az üzleti utaztatás viszonyának, kapcsolódási lehetőségeinek feltérképezése volt. Az előremutató előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket a szervezők kiválóan előkészítették, hiszen egyik oldalról részt vett rajta többek között a Didi Chuxing, a „kínai Uber”, míg másik oldalról jelentős üzleti utaztatással rendelkezővállalatok, mint pl. a Lenovo.

A nálunk gyakorlatilag ismeretlen Didi Chuxing azt az általánosnak tekinthető kínai példát követi, mint amit megannyi társa: globálisan, új trendek alapján fejlődő cégek kínai megfelelője, itt éppen az Ubernek. Illetve attól annyival több, hogy tavaly a közkeletűen csak DiDi-nek emlegetett cég bekebelezte az Uber kínai vállalatát és így piaci értékét mintegy 35 milliárd dollárra becsülik manapság. A hivatalosan is működő cég gazdasági és forgalmi mutatói jellemzően a globális Uber-mutatókat is meghaladják. A kezdeti növekedési folyamatok meghaladását jellemzi, hogy a közelmúltban működését kettéválasztotta: egy olcsóbb, elsősorban „közhasználatú” és a drágább, prémium szolgáltatásokat nyújtó üzletágra.

Az üzleti utaztatást megrendelő partnerek természetesen ez utóbbiban érdekeltek, de kiemelték, hogy a legfontosabb a biztonság és a szolgáltatás elérhetősége, ezek megléte esetén ők természetesen partnerek és egyre több cégnél elszámolható költségnek is tekintik ezt a közlekedési módot is. Kényes témaként emelték ki, hogy a bizalmas – telefonos vagy személyes beszélgetés közben elhangzó – céges információk nem juthatnak ki az autóból, ami újszerű követelményeket támaszt a szolgáltatóval szemben. A DiDi ezek biztosítását visszaigazolta a megrendelői kört képviselők felé és kiemelte, hogy a vezetőikkel szemben szigorú követelményrendszert állítottak fel. Továbbá a kínai nagyvárosok üzleti negyedeiben az üzleti utazók számára kerékpárkölcsönző-rendszert is kialakítottak. A szolgáltatástípusra jellemző pillanatnyi áremelkedések kiszámíthatósága érdekében az áreltérést maximalizálta, ami így legfeljebb duplája lehet az alapdíjnak.

Magyarországról nézve mindez persze talán nem is annyira érdekes, azt viszont mindenképpen jól mutatja, hogy a közösségi gazdaság szolgáltatóinak megjelenését, integrálódását a piacon nem az érzelmi vagy adminisztratív ellenkezés, hanem egy rendkívül gyakorlatias és valószínűleg eredményes közös útkeresés jellemzi.

Bleisure, healthtainment

A turizmus, a turisztikai trendek egyre újabb szavakat hoznak létre, többek között az egyes szakterületek határán mozgó, azokat átfedő termékek esetében. A sanghaji kiállításon a csatlakozó előadások elsősorban az üzleti turizmus szabadidős elemekkel való kiegészülését bleisure néven leíró (business+leaisure) és az egészségturizmus szórakoztatóbb módját felölelő healthtainment (health+entertainment) trendekről szóltak, hiszen ezek gyakorlatilag már új, erősödő szegmenseket alkotnak az utaztatásban. A felmérések mindenesetre azt mutatják, hogy egyre többen hosszabbítják meg üzleti célú utazásukat szabadidős céllal, ami már Kínába is begyűrűzött. Szerzői megjegyzés, hogy habár e trendek valósak lehetnek, a magyarországi szervezett csoportos kínai beutazást a kezdetektől jellemezte a szabadidős cél, amihez viszont valamilyen „hivatalos” vagy annak tűnő programot kellett felmutatni az utazás engedélyezése érdekében. Ennek eredményeként egy többnapos magyarországi tartózkodást általában egy protokolláris, sokszor semmitmondó tárgyalással kellett kiszínezni egy magyar állami vagy önkormányzati szervezetnél.

A bleisure trend mindenesetre manapság jellemzően az 50 év körüli üzleti utazókra jellemző, de felzárkózóban vannak a legfiatalabb, 30 év körüli vezetők is, akik technológiai ismereteikkel és a kínálat elérhetőségével könnyen kombinálják útjaikat. A folyamat a szolgáltatói oldalon is változásokat idéz elő, például az üzleti szálláshelyek is egyre több szabadidős szolgáltatást kénytelenek nyújtani, illetve a nem üzleti szálláshelyeknek az üzleti utasok felé kell nyitniuk szolgáltatásaikkal, hogy ezt a szegmenst megszólítsák, lévén az üzleti út kiterjesztése szabadidős napokkal jellemzően azonos szálláshelyen történik. A healthtainment talán annyiban tekinthető eltérőnek, hogy itt az egészségturisztikai szolgáltatások kerültek önmagukban újragondolásra és mozdultak el az üdülés felé.

Bécs-Barcelona MICE-tengely

Európai szemmel érdekes megjelenés volt Bécs és Barcelona kongresszusi irodáinak közös standja. Az osztrák képviselő elmondta, hogy Barcelona a legnagyobb versenytársuk a MICE-piacon, ezért gondoltak az együttműködésre. A tengerentúli piacokon, így Kínában a döntés helyességét az eredmények visszaigazolják, elmondásuk szerint 6-7 olyan nagyléptékű MICE-programról állapodtak meg a sanghaji kiállítás alatt a kínai partnerekkel, amire a következő években felváltva kerül sor a két városban. Így is lehet.

A fenti témakörökről részletesebben a Turizmus Trend oldalain olvashatnak a következő hónapokban.


Hőségriadó Olaszországban

Hőségriadó Olaszországban 

A szerdai napra tizenhárom városban közepes szintű, úgynevezett narancssárga riasztást rendeltek el.
Utasbiztosítások és a közel-keleti konfliktus

Utasbiztosítások és a közel-keleti konfliktus 

Utasbiztosítási feltételek a közel-keleti konfliktus árnyékában.
Nyár, szünidő és Dubaj

Nyár, szünidő és Dubaj 

A városban számos lehetőség van kulturális, aktív, sőt akár extrém programok kipróbálására.
Magyar vályogkemence Chicagóban

Magyar vályogkemence Chicagóban 

A Paradigma Ariadné is ott van a 2025-ös Chicagói Építészeti Biennálé (CAB) kiállítói között.
Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira

Ausztria újra felfedezve – Sport, ízek és élmények karnyújtásnyira 

Ausztria 2025-ben is izgalmas célpont a magyar utazók számára.
Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka

Midsommer, avagy egy varázslatos svédországi éjszaka 

A nyári napforduló a svédek második legnagyobb ünnepe, az éj ilyenkor a hagyományok szerint tele van varázslattal.
Tűzvész Splitnél – videóval

Tűzvész Splitnél – videóval 

A tűzoltók egyelőre nem tudják megfékezni a lángokat.
Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán

Zseniális ötlet Bécs turizmusáért felelőseitől: új sétaútvonal egy ikonikus film nyomán 

Különleges új sétaprogram az osztrák fővárosban.
Retro fesztivál Opatijában

Retro fesztivál Opatijában 

Június 26-28. között Opatija a retro szórakozás fővárosává válik.
Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában

Már csak ez hiányzott: fertőző, ragályos kór jelent meg Romániában 

Első ízben mutatták ki a juhhimlőt (variola ovina) a helyi illetékes hatóságok.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.