Sharing economy kínaiul

A közösségi gazdaság világszerte tartó és vitákkal kísért hódítása természetesen Kínát sem kerülte el. A területen működő szolgáltatókhoz való hozzáállás ugyanakkor egészen más, mint például Magyarországon.

A Sanghajban 2017. március 21-23. között megrendezett, az üzleti, MICE turizmusra fókuszáló IT&CM China és CTW China kiállítást kísérő szakmai konferenciák egyik fő témaköre a közösségi gazdaság és az üzleti utaztatás viszonyának, kapcsolódási lehetőségeinek feltérképezése volt. Az előremutató előadásokat, kerekasztal-beszélgetéseket a szervezők kiválóan előkészítették, hiszen egyik oldalról részt vett rajta többek között a Didi Chuxing, a „kínai Uber”, míg másik oldalról jelentős üzleti utaztatással rendelkezővállalatok, mint pl. a Lenovo.

A nálunk gyakorlatilag ismeretlen Didi Chuxing azt az általánosnak tekinthető kínai példát követi, mint amit megannyi társa: globálisan, új trendek alapján fejlődő cégek kínai megfelelője, itt éppen az Ubernek. Illetve attól annyival több, hogy tavaly a közkeletűen csak DiDi-nek emlegetett cég bekebelezte az Uber kínai vállalatát és így piaci értékét mintegy 35 milliárd dollárra becsülik manapság. A hivatalosan is működő cég gazdasági és forgalmi mutatói jellemzően a globális Uber-mutatókat is meghaladják. A kezdeti növekedési folyamatok meghaladását jellemzi, hogy a közelmúltban működését kettéválasztotta: egy olcsóbb, elsősorban „közhasználatú” és a drágább, prémium szolgáltatásokat nyújtó üzletágra.

Az üzleti utaztatást megrendelő partnerek természetesen ez utóbbiban érdekeltek, de kiemelték, hogy a legfontosabb a biztonság és a szolgáltatás elérhetősége, ezek megléte esetén ők természetesen partnerek és egyre több cégnél elszámolható költségnek is tekintik ezt a közlekedési módot is. Kényes témaként emelték ki, hogy a bizalmas – telefonos vagy személyes beszélgetés közben elhangzó – céges információk nem juthatnak ki az autóból, ami újszerű követelményeket támaszt a szolgáltatóval szemben. A DiDi ezek biztosítását visszaigazolta a megrendelői kört képviselők felé és kiemelte, hogy a vezetőikkel szemben szigorú követelményrendszert állítottak fel. Továbbá a kínai nagyvárosok üzleti negyedeiben az üzleti utazók számára kerékpárkölcsönző-rendszert is kialakítottak. A szolgáltatástípusra jellemző pillanatnyi áremelkedések kiszámíthatósága érdekében az áreltérést maximalizálta, ami így legfeljebb duplája lehet az alapdíjnak.

Magyarországról nézve mindez persze talán nem is annyira érdekes, azt viszont mindenképpen jól mutatja, hogy a közösségi gazdaság szolgáltatóinak megjelenését, integrálódását a piacon nem az érzelmi vagy adminisztratív ellenkezés, hanem egy rendkívül gyakorlatias és valószínűleg eredményes közös útkeresés jellemzi.

Bleisure, healthtainment

A turizmus, a turisztikai trendek egyre újabb szavakat hoznak létre, többek között az egyes szakterületek határán mozgó, azokat átfedő termékek esetében. A sanghaji kiállításon a csatlakozó előadások elsősorban az üzleti turizmus szabadidős elemekkel való kiegészülését bleisure néven leíró (business+leaisure) és az egészségturizmus szórakoztatóbb módját felölelő healthtainment (health+entertainment) trendekről szóltak, hiszen ezek gyakorlatilag már új, erősödő szegmenseket alkotnak az utaztatásban. A felmérések mindenesetre azt mutatják, hogy egyre többen hosszabbítják meg üzleti célú utazásukat szabadidős céllal, ami már Kínába is begyűrűzött. Szerzői megjegyzés, hogy habár e trendek valósak lehetnek, a magyarországi szervezett csoportos kínai beutazást a kezdetektől jellemezte a szabadidős cél, amihez viszont valamilyen „hivatalos” vagy annak tűnő programot kellett felmutatni az utazás engedélyezése érdekében. Ennek eredményeként egy többnapos magyarországi tartózkodást általában egy protokolláris, sokszor semmitmondó tárgyalással kellett kiszínezni egy magyar állami vagy önkormányzati szervezetnél.

A bleisure trend mindenesetre manapság jellemzően az 50 év körüli üzleti utazókra jellemző, de felzárkózóban vannak a legfiatalabb, 30 év körüli vezetők is, akik technológiai ismereteikkel és a kínálat elérhetőségével könnyen kombinálják útjaikat. A folyamat a szolgáltatói oldalon is változásokat idéz elő, például az üzleti szálláshelyek is egyre több szabadidős szolgáltatást kénytelenek nyújtani, illetve a nem üzleti szálláshelyeknek az üzleti utasok felé kell nyitniuk szolgáltatásaikkal, hogy ezt a szegmenst megszólítsák, lévén az üzleti út kiterjesztése szabadidős napokkal jellemzően azonos szálláshelyen történik. A healthtainment talán annyiban tekinthető eltérőnek, hogy itt az egészségturisztikai szolgáltatások kerültek önmagukban újragondolásra és mozdultak el az üdülés felé.

Bécs-Barcelona MICE-tengely

Európai szemmel érdekes megjelenés volt Bécs és Barcelona kongresszusi irodáinak közös standja. Az osztrák képviselő elmondta, hogy Barcelona a legnagyobb versenytársuk a MICE-piacon, ezért gondoltak az együttműködésre. A tengerentúli piacokon, így Kínában a döntés helyességét az eredmények visszaigazolják, elmondásuk szerint 6-7 olyan nagyléptékű MICE-programról állapodtak meg a sanghaji kiállítás alatt a kínai partnerekkel, amire a következő években felváltva kerül sor a két városban. Így is lehet.

A fenti témakörökről részletesebben a Turizmus Trend oldalain olvashatnak a következő hónapokban.


Új program a Brazíliába látogató turistáknak

Új program a Brazíliába látogató turistáknak 

Kihagyhatatlan program annak, aki kikapcsolódásra és pihenésre vágyik.
Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság  az ÖRV kongresszusán

Fókuszban az optimizmus és fenntarthatóság az ÖRV kongresszusán 

Európa „túlzottan elkényelmesedett a jólétben, de optimista döntésekkel még lehet változtatni.
Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?