Trabanttal és bikavérrel leptük meg a koreaiakat '89-ben

Idén nyáron először jöttek közvetlen repülőjáratok Dél-Koreából Budapestre, majd' húsz évvel azután, hogy az első dél-koreai szakmai csoport 1988-ban hozzánk érkezett. A két ország közötti turisztikai kapcsolatok indulásáról Engedi Sándor számolt be lapunknak, aki akkoriban a szomszédos Japánban dolgozott IBUSZ-külképviselőként.  

1988-ban Budapesten rendezte kongresszusát az ASTA (American Society of Travel Agents, a világ legnagyobb létszámú turisztikai szakmai szervezete). Az esemény iránt dél-koreai, tajvani és hongkongi utazási szakemberek és szakmai újságírók is erősen érdeklődtek, számukra azonban jelentős akadályt jelentett a magyar vízum beszerzése, ezekben az országokban ugyanis akkor még nem volt diplomáciai képviseletünk. Ezért a tokiói magyar nagykövetség látta el a vízumügyintézést azoknak, akik az ASTA kongresszusra jöttek. A tokiói IBUSZ-képviselet vállalta föl, hogy koordinál ebben, így a vízumkérelmek az iroda segítségével jutottak el a tokiói konzuli osztályra. Mindez 1988 nyarán történt, ősszel pedig a XXIV. nyári olimpiai játékokat rendezte meg Dél-Korea. Ekkoriban már javulóban volt országaink kapcsolata, hamarosan képviseletünk is nyílt Szöulban, elsőként a kelet-európai országok közül.

Az ASTA-rendezvényre történő vízumügyintézésnél szerzett kapcsolatokra építve, pár héttel az olimpia után elindultam az első ismerkedésre, akvizíciós útra Szöulba. Vízum kellett nekem is, ennek megszerzéséhez az egyik legnagyobb dél-koreai idegenforgalmi szaklap (Travel Press) tulajdonos-főszerkesztője, Jae P. Sho úr sietett a segítségemre. Ő segített abban is, hogy az ottani szakmai körökből kikkel vegyem föl a kapcsolatot, tárgyalás reményében. Elém jött érkezéskor a Kimpo repülőtérre is, szerencsémre. Ugyanis hiába volt érvényes vízumom, az útlevélkezelők korábban nem találkoztak ilyen magyar útlevéllel, hosszas magyarázkodás után sem engedtek volna be. Megkértem, hívják be a váróból a főszerkesztő urat. Őt is sokáig faggatták, de végül átjutottam az ellenőrzésen és az előzetes egyeztetések alapján sorra felkerestem túraszervezőket és szakmai folyóiratokat. Eljutottam a Korean Air vezérigazgatóságára is, ahol egy középvezető fogadott. Meghallgatta a mondókámat, majd szinte semmivel sem biztatott: nincs kapcsolat a két ország között, ismeretlen az országunk, évek telhetnek el, amíg az igény elér egy olyan szintet, hogy érdemes legyen üzletről beszélni. A túraszervezők, illetőleg a szerkesztőségek – az utóbbiak némi fizetett felület vásárlása ellenében – ellenben konkrét érdeklődést mutattak.

Visszatérve állomáshelyemre, Tokióba, „ütöttem a vasat”, újra és újra kerestem a frissen szerzett kapcsolatokat. 1989 szeptemberében már önálló standdal vettünk részt a Korean Travel Fair utazási kiállításon. Nagy volt az érdeklődés, mert akkoriban még alig tudtak valamit Magyarországról. Erre a kiállításra készítettük el az első, koreai nyelvű prospektusokat, a hatezer példány gyorsan elfogyott.

Nem telt el egy egész esztendő az első kapcsolatfelvétel után, és 1989 októberében elhoztuk Budapestre a Korean Air és az IBUSZ első magyarországi tanulmányútját! Ezen 10 utazási irodai szakember (köztük 2 elnök és 4 vezérigazgató), 2 szakmai újságíró, 2 fő a Korean Air-től, valamint jómagam vettünk részt. A koreai nemzeti légitársaság Zürichbe repített bennünket, a visszaút Párizsból történt.

1989. október 23-a volt, amikor déli 12-kor felszállt velünk a MALÉV gépe Zürichből. Nem sokkal a felszállást követően a gép parancsnoka magyarul, majd angolul tájékoztatta az utasokat, hogy néhány perccel korábban, Budapesten, a Parlamentnél Szűrös Mátyás ideiglenes köztársasági elnök kikiáltotta a köztársaságot! Nagy volt a tetszésnyilvánítás, a koreaiak gratuláltak. Ilyen kedvező hangulatban érkeztünk meg Ferihegyre, ahol az idegenvezetőnk, Gyalókai Erzsi üdvözölte a Magyar Köztársaságba érkezett első csoportot. Jó kezdet volt, és jól is folytatódott a program.

Magyarország tetszett a vendégeknek. Gyönyörködtek Budapest szépségében, tetszett nekik a népitánc, élvezték a cigányzenét, a lopóból történő borivást. Megnézték a Dunakanyart, a szentendrei skanzenben meglepetten látták, hogy a régi épületeink hasonló vonásokat mutatnak, mint az ő régi épületeik. Jártak Egerben, a várbeli séta után az utcán elcsodálkoztak a parkoló Trabantokon. Az egri Líceumban bemutattak nekik egy, az 1600-as évekből való térképet, rajta az akkori Koreával. Csodálkoztak, hogy az intézmény neve Ho Shi Minh-ről kapta a nevét. Az egri bikavérből pedig mindenki kapott útravalót. Budán kipróbálták a szerencséjüket a kaszinóban. Az út végén elismeréssel szóltak a szállodáinkról, éttermeinkről. Viszont az ételeink eltérnek az ő ízlésüktől: nem igénylik a sót, viszont többféle erős fűszert, meg fokhagymát fogyasztanak. Talán ezért is jelentős mennyiségű élelmiszert hoztak magukkal, és reggelire a magukkal hozott tésztaleveseket fogyasztották. A vacsorákhoz sok rizst, salátalevelet kértek, és a salátalevélbe tekerték az ételt, a rizst is. Körbejárt az asztalnál az otthonról magukkal hozott erős fűszer is. Igénylik a jeges vizet az asztalokra. Nem arattunk sikert a vacsoránál a pálinkával, helyette a magukkal hozott skót whiskyt itták. Szokatlan volt nekik a borravaló (és annak erőltetése), és persze koreai nyelvű idegenvezetőt sem lehetett találni akkoriban idehaza. Budapesten keresték a kapcsolatot a követségükkel, de ott éppen mindenki elfoglalt volt, a dél-koreai elnök budapesti útját készítették éppen elő. Persze az elnöki látogatás is a kapcsolatok fejlődését segítette.

A túrának azért volt néhány furcsa momentuma is, így például hiába voltak elnökök, igazgatók a csoportban, mégis a Malév-gép hátuljában, a turbinák mellé ültettek őket, Ferihegyen sokat használt Mercedes kisbusz állt ki. A Novotelben elkérte a recepciós az útleveleket, mondván, sok a lopás a városban.

Az 1989 októberi study tour jól sikerült, kedvező folytatása lett: a túraszervezők ezt követően sorra iktatták be programjukba Magyarországot, főleg a szomszédos országokkal kapcsolt túrák formájában.

Dél-Korea turizmusa a szöuli olimpia (1988) révén kapott lendületet. Onnantól dinamikus volt a fejlődés, amihez hozzájárult az is, hogy jelentős utazási könnyítéseket vezettek be, ötezer dollárra emelték a kivihető deviza összegét, ezt később tovább emelték Az olimpiát követően lépte át először az egymilliós számot a kiutazás a 42 milliós országból, 2000-re ez hatmillió lett, 2005-re elérte 10 milliót is, és azóta is fejlődik. A szöuli olimpia indította be a Dél-Koreába történő beutazásokat is: míg 1980-ban csupán 976 ezer érkezést regisztráltak, az olimpia után ez 3 millióra ugrott, 2000-re meghaladta az 5 milliót, 2010-ben csaknem 9 milliót tett ki, 2015-ben már 13,23 millió turistaérkezést regisztráltak Dél-Koreában.

A kiutazás kb. kétharmada a közeli ázsiai országokba irányul, hozzájuk is főleg onnan érkeznek sokan, de egyre többen jönnek Európába. Magyarországra a 90-es évek elejétől indult meg az utazás, a beutazó dél-koreai turisták száma 2015-re már százezer fő fölé emelkedett. Prémium kategóriás utazók, mindenből a legjobbat igénylik és szívesen meg is fizetik. Érdemes erre a küldőországra odafigyelni, jelentős fejlődésnek lehetünk máris a tanúi, és biztatóak a kilátások is.

Az Asiana Airlines-ról
Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb légitársasága a Korean Air után. Megalapítása 1988-ra esett, eleinte belföldi járatokat közlekedtetett, de gyorsan bekapcsolódott a nemzetközi forgalomba is. Már a ’90-es évek közepe óta repült a velünk szomszédos Bécsbe, de fő járatai a Koreával szomszédos országokba közlekednek – Kínába, Tajvanra, Japánba. Négy kontinens 26 országába, közel száz reptére visz utasokat, nyolcvannál több géppel rendelkezik. Flottájában megtalálhatók a legnagyobb utasszállító A380-asok is – 2014 májusa óta 4 darab –, Boeing 747-esek és 777-esek. A légitársaság rangos díjakat vívott ki magának, így például 2010-ben az év legjobb légitársasága volt. 2014-ben 17,3 millió utast szállított. A most indított budapesti charterlánc 2016. július 1-jétől augusztus 26-ig, heti egyszeri alkalommal, pénteki napokon hoz csoportokat Ferihegyre. A menetidő 12 óra, a gép a Szöultól 70 km-re lévő Incheon nemzetközi reptérről helyi idő szerint 17:05-kor száll föl és aznap 22:25-kor érkezik a Liszt Ferenc repülőtérre. A repülőgép egyetlen órát tölt itt, utána indul vissza Dél-Koreába. Jelenleg Boeing 777-200ER típussal repülik a budapesti utat, amely kb. 260 utas szállítására alkalmas. Az Asiana Airlines 2003 óta a Star Alliance légi szövetség tagja, tízezernél több dolgozóval. A végére pedig egy érdekesség: a légitársaság a ’90-es évek vége felé is foglalkoztatott magyar pilótákat.


Fotók: Engedi Sándor


Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében

Űrközpontra bukkantunk Brüsszel szívében 

Ittunk egy mennyei trappistát, beszélgettünk egy titokzatos emberrel és megvizsgáltuk az unió szívét.
Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség

Négy évszakos desztináció az új feltörekvő emírség 

Ras Al Khaimah most a magyar piacot is célba vette.
Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?