Soha nem gondoltam volna, hogy utazási szakemberhez fordulok tanácsért, hiszen több mint egy évtizede járom a világot egyedül, sőt, engem kérnek meg a barátaim, hogy megtervezzem utazásaikat. – kezdi a beszámolót a lap szakújságírója. De egyre több helyen tapasztalom, hogy ismét a megbízható helyismeretű szakemberekhez fordulnak az utazni vágyók.
A Z generáció tagjainak 38 százaléka nem online foglal
Az IBS Software – a légitársaságok, tengerjáró hajók és más turisztikai cégek szoftverszolgáltatója – által végzett felmérésből az derül ki, hogy a millenniumi és a Z generáció tagjainak 38 százaléka a hagyományos utazási irodák használata mellett dönt az online foglalás helyett, és ez az arány meglepően magas. Ugyanakkor az utazási iroda szolgáltatásainak igénybevétele természetesen nem feltétlenül azt takarja, hogy csoporttal utazunk, a szó régi, hagyományos, „társasutazásos” értelmében,
Olyan úti célokról van szó elsősorban, amelyeknél a terep ismeretlen, vagy ahol kevesen beszélnek angolul. A szaklap újságírója példaként hozza fel, miért választotta a Kuoda Travelt, egy patagóniai kiránduláshoz. Mint kiderül, az iroda dél-amerikai luxusutakra specializálódott. Programjának középpontjában a kevésbé ismert tájak és egyedi élmények állnak. Az ottani szakemberek arra is készek, hogy hogy egyénre szabott útvonalat állítsanak össze a világjárónak. Erre nem képes egy sima online foglalás, mégoly részletes információkat nyújt is a csábító hirdetés.
Ismét kezdik megbecsülni az idegenvezetőket
Minél hosszabb az út, és távolabbi a desztináció, annál fontosabb a helyismeret. Mery Calderónnak, a Kuoda Travel igazgatójának szavait idézi a cikk, aki azt is kiemeli: ők is tanulnak minden útból. Sokszor a turista olyan nevezetességekre, szokásokra vagy természeti szépségekre kíváncsi, amire egy ott élő állampolgár nem is gondol.
Sőt, nemcsak az utazási irodák örvendhetnek a jövőben nagyobb megbecsülésnek – persze nem tudni mennyire globális ez a trend – hanem az idegenvezetők is, akik a prospektusokon túl, akár személyes élményeiket is beleszőhetik a meglátogatott ország történelmébe. – Nem úgy éreztem magam, mintha egy túrán lennék, hanem mintha egy felkészült és kedves barátommal fedezném fel a várost – emeli ki a szakújságíró, a Buenos Aires-i látogatásból hazatérve.
Van, ahol eleve ritka az egyéni foglalás
„Ha egy helyi irodát választunk, olyan emberekkel kerülünk kapcsolatba, akik ismerik az ottani kínálatot, legyen szó gasztronómiáról vagy kirándulási célpontokról, míg, ha online foglal valaki, általában csak olyan emberektől kap tanácsot, akiknek nincs széleskörű összehasonlítási alapjuk, beleértve a netes kommenteket is – mondta az utazási iroda igazgatója.
Természetesen Patagónia csak egy példa. De Kína esetében is szinte elengedhetetlen a helyismeret, amit csak egy, az ázsiai gigabirodalmat jól ismerő iroda és idegenvezető nyújthat. Vannak olyan országok, ahol eleve ismeretlen az egyéni foglalás – Bhutánban szinte csak csoportokat fogadnak a helyi szállásadók.
Már kopogtat az alfa generáció
A két dolog keveréke is előfordul: amikor csak egy turista kedvéért szerveznek, mondjuk egy hosszabb időtartamú országlátogatást, egyéni programokkal, csak ez mindig sokkal többe kerül, mintha a távoli tájakra csoportban utaznánk.
Ha az IBS Software felmérése megbízható, akkor ki lehet jelenteni, hogy a Z generáció valamire rájött, amikor ismét utazási irodákhoz fordul. Persze lehet, hogy az alfa generáció mai tizenévesei is követik majd példájukat, ha közelednek a harminchoz vagy a negyvenhez. Az alfa generáció a Z generációt követő demográfiai csoport. Az ő születési dátumuk 2010-től 2025-ig tart. A Z generációval elfogyott az ABC, és a latin betűket lecserélték a görög ABC-re, amelynek első betűje adta a nevet. E korosztály tagjai többnyire az Y generáció gyermekei.