Újrahasznosítási forradalom Svédországban

Svédországban ma már a hulladék 99%-át valamilyen módon újrahasznosítják, és mindössze 1%-a végzi a szeméttelepeken. 

A svédek évente 4,4 millió tonna hulladékot termelnek, melynek több mint feléből elektromos áramot fejlesztenek, az úgy nevezett WTE (waste-to-energy) hulladékból energia technológiával. A kommunális szemét másik feléből különféle újrahaszosított termékeket, alapanyagokat készítenek, az ételhulladékból pedig biogáz üzemanyagot állítanak elő.

Svédországban már 32 hulladék-erőmű (WTE) üzemel, olyan hatékonyan, hogy a svédek szemetet is importálnak a környező országokból: évente több mint 700 ezer tonna hulladékot vesznek át a norvégoktól, finnektől, írektől és a britektől.

A WTE (waste to energy) erőművel által termelt elektromos áramot a hagyományos távvezetékeken keresztül jut el a lakossághoz. A WTE (waste-to-energy) hulladék erőművek 950.000 otthon fűtéséhez biztosítanak elegendő energiát és 260.000 otthont látnak el elektromos árammal.

 {youtube|id=GTV6f853IZE}

Mitől működik?
Felelősségtudat, szelektálás, ennek megfelelő felhasználás

Svédországban minden lakott területen, általában nem több mint 300 méteren belül van szelektív hulladékgyűjtő, vagy újrahasznosító lerakóhely, amit a lakosság legnagyobb része használ is. A lakossági szelektív hulladékgyűjtés egyrészt azért fontos, mert Svédországban a hulladék jelentős energiaforrás, másrészt egy újrahasznosított termék előállításához sokkal kevesebb energiára van szükség, mint a nyersanyagból gyártott új termékekhez.  A háztartások többségében a papírt, műanyagot, fémet, üveget, az elektromos berendezéseket, izzókat és elemeket szelektíven gyűjtik otthon, és a lakóterületen elhelyezett szelektív hulladékgyűjtőke viszik, vagy leadják a közeli újrahasznosító lerakóhelyen. Számos önkormányzat még arra is ösztönzi a lakosságot, hogy az élelmiszer-hulladékot is szelektálják, melyből biogáz üzemanyagot állítanak elő.

Svédországban speciális hulladékgyűjtő autók is közlekednek, melyek folyamatosan veszik át a lakosságtól az elektronikus és veszélyes hulladékot.


ANTOR szezonnyitó: sikeres nyárnak néznek elébe a külföldi képviseletek

ANTOR szezonnyitó: sikeres nyárnak néznek elébe a külföldi képviseletek 

Biztos jele a nyár kezdetének, hogy összegyűlnek a Magyarországon működő külföldi turisztikai képviseletek vezetői, hogy találkozzanak a szakmával.
TUI 2024: Fedezze fel a legújabb görögországi és ciprusi luxushoteleket

TUI 2024: Fedezze fel a legújabb görögországi és ciprusi luxushoteleket 

Görögország legnagyobb szállodaláncai mutatták be csütörtökön idei újdonságaikat a TUI szervezésében hazai utazási szakembereknek a páratlan panorámával rendelkezdő Sunhill Bisto & Skybárban.
Innovatív gyakorlatok és konkrét tippek a turisztikai podcast legújabb részében

Innovatív gyakorlatok és konkrét tippek a turisztikai podcast legújabb részében 

Egy kis ízelítőt adunk az újturizmus világával foglalkozó népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast-sorozat legújabb részéből.
Indul a nyár: bőröndöt bepakolni, mobilt felkészíteni!

Indul a nyár: bőröndöt bepakolni, mobilt felkészíteni! 

Hasznos tippek külföldre utazás előtt.
Új dubaji programok - télen-nyáron

Új dubaji programok - télen-nyáron 

A már ismert, ikonikus látnivalók mellett számos gyerek és családi, szabad- és beltéri program, kulturális rendezvények hosszú sora várja a Dubajba látogatókat.
Extrém hőség Görögországban és Cipruson

Extrém hőség Görögországban és Cipruson 

Lezárták a turisztikai látványosságokat, és felfüggesztették az iskolai oktatást.
Az utazás az új álommeló

Az utazás az új álommeló  

A 18-27 év köztiek és a 28-37 év köztiek döntő többsége tartja álommunkának az utazást.
Friss adatok a német beutazó turizmusról

Friss adatok a német beutazó turizmusról 

A DZT legújabb jelentése szerint az előzetes adatok és az aktuális számok alapján a német beutazó turizmus dinamikusan növekedett 2024. első negyedévében.
Strandnyitás Párizsban

Strandnyitás Párizsban 

A St. Tropez és Nizza hangulatát megidéző vízpartokat természetesen a Szajna partján alakítják ki.
Az évszázad leghumorosabb kampányával csalogatja a turistákat Bécs

Az évszázad leghumorosabb kampányával csalogatja a turistákat Bécs  

A „Post-Vienna-Blues” – megvonási tünet szindrómára alapuló kampányt máris több nemzetközi sajtóorgánum felkapta.