A „FINA-hatás” korrekciója

Pénteki közleményében a BFTK az október 11-én megjelent KSH-adatok Budapestet érintő részéhez fűz magyarázatot.

Az idei augusztus a vendégforgalom további növekedését hozta Budapest kereskedelmi szálláshelyein, minden főbb dimenzióban. Az év nyolcadik hónapjában leginkább a belföldi vendégérkezések száma növekedett (9,6%-kal), de ehhez hasonló mértékben nőtt a belföldi vendégéjszakák száma is, a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele pedig 13,8%-kal emelkedett. Az 57 ezer belföldi vendéget vonzó és közel 124 ezer belföldi vendégéjszakát (+9,0%) kitermelő, kiemelkedően erős augusztusi forgalom a budapesti fürdők, strandok számain is leképeződött: a tavalyihoz képest 8 százalékos többlet mutatkozott a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt. egységeinek látogatószámában (BGYH adatok alapján). Az idei nyár utolsó hónapjában 522 ezer napijegyet vásároltak a budapesti strandokon és gyógyfürdőkben, ami még a hőségriadókkal tarkított 2017-es szezon forgalmához képest is számottevő pluszt jelent!

A teljes január-augusztusi időszakban a külföldi vendégéjszakák száma az év első nyolc hónapjában még sosem lépte túl a hatmilliót a KSH-adatok tükrében, most ez megtörtént: 2.545.025 külföldi vendég összesen 6.070.093 vendégéjszakát töltött el Budapesten. A teljes külföldi és belföldi vendégforgalom megközelítette a hárommilliót (2.980.761 vendégérkezés januártól augusztus végéig), a vendégéjszakák összesített száma pedig közel jár a hétmillióhoz (6.943.860 vendégéjszaka az év első nyolc hónapjában). Egy külföldi vendég átlagosan 2,4 éjszakát, míg egy átlagos belföldi vendég kereken 2 éjszakát tölt a fővárosban.

A főbb budapesti küldőpiacok közül főként az Európán kívülieken figyelhetünk meg komoly növekedést augusztusban (Kína: +43,0%, Izrael: +31,1%, USA: +22,4%, Koreai Köztársaság: +21,9%), Oroszországnál és több európai küldőországnál viszont csökkenés mutatkozik. Az év első nyolc hónapját nézve árnyaltabb képet kapunk: a legalább 50 ezer budapesti vendégéjszakát realizáló piacok közül a legnagyobb dinamikát Ukrajna (+34,4%), India (+22,9%), Izrael (+19,1%), Kína (+17,1%), Spanyolország (+15,0%), valamint az észak-amerikai piacok: Kanada (+11,9%) és az Egyesült Államok (+11,1%) tudja felmutatni. Távol még az év vége, de a BFTK szerint már most jelentősnek tekinthető a visszaesés például a svéd és a holland piacon, sőt olyan feltörekvőnek tekintett piacokon is, mint Dél-Amerika vagy Törökország. Ezt ellensúlyozza, hogy az ázsiai küldőpiacokon már szeptember elejére meglehet az egymilliós vendégéjszakaszám: az év első nyolc hónapjában mért 974.977 ázsiai vendégéjszaka egyben azt is jelenti, hogy ma már gyakorlatilag minden hatodik, Budapesten eltöltött külföldi vendégéjszaka egy indiai, izraeli, japán, kínai, koreai vagy egyéb ázsiai, illetve közel-keleti vendégtől származik.

Ugyan Oroszország tekintetében – az augusztust kivéve - szó sincs visszaesésről, a növekedés üteme némileg lelassult (+3,6%), így elmondható, hogy talán éppen a lehető legjobb időzítéssel került megrendezésre a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ forgalomélénkítő road show-ja Moszkvában és Szentpéterváron, amely a partnervárosi alapokon nyugvó Budapest Napokba integráltan valósult meg szeptember 24-27-e között, és amelyet több mint 120 orosz kiutaztató partner érdeklődése kísért.

Budapest legjelentősebb küldőpiacai a 2018. január-augusztusi időszakban az alábbiak voltak (feltüntetve a változás mértékét; 100 % = előző év azonos időszaka):

1. Egyesült Királyság: 622.866 vendégéjszaka, 101,0%
2. Amerikai Egyesült Államok: 497.664 vendégéjszaka, 111,1%
3. Németország: 465.457 vendégéjszaka, 106,4%
4. Olaszország: 412.266 vendégéjszaka, 101,3%
5. Spanyolország: 295.601 vendégéjszaka, 115,0%
6. Izrael: 258.248 vendégéjszaka, 119,1%
7. Oroszország: 252.952 vendégéjszaka, 103,6%
8. Franciaország: 242.103 vendégéjszaka, 96,3%
9. Kína: 217.853 vendégéjszaka, 117,1%
10. Hollandia: 162.971 vendégéjszaka, 89,4%.

A kereskedelmi szálláshelyek árbevételeinek alakulásában azt látjuk, hogy augusztusra eltűnt az idei júliust kissé kedvezőtlen színben feltüntető „FINA-hatás”. A tavalyi nyár közepére jellemző, rendkívül magasra beárazott szállodai kapacitások az augusztusi árképzést már érdemben nem befolyásolták, így a 2017. VIII. havi bruttó szobaár-bevételekhez képest idén augusztusban jelentős, +16,7%-os növekedést sikerült realizálni. Hasonló tendenciát mutat a REVPAR is: 2018. augusztusi értéken számítva az egy kiadható szobára jutó bruttó szállásdíj-bevétel 24.061 Ft-ot tett ki, ami +17,9%-kal haladja meg a tavalyi értéket.

Az első nyolc hónap során a bruttó szállásdíj-árbevétel 98,813 milliárd forintot tett ki a főváros kereskedelmi szálláshelyein, az összesített bruttó árbevételük pedig a KSH-adatok alapján megközelítette a 150 milliárd Ft-ot. Az első nyolchavi értékek mintegy negyedével (+25,7%) növekedtek egy év alatt, ami egyben annyit is jelent, hogy a hazai vendégek 2018. első nyolc hónapjában több mint 10 milliárd forintjukkal gyarapították a budapesti szálláshelyek bevételeit.


Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén

Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén 

Angela Saliba a Budapest Marriott Hotel és a Millennium Court, Marriott Executive Apartments új vezérigazgatója.
Májustól üzemeltetőváltás egy dobogókői és egy tihanyi szálláshely esetén

Májustól üzemeltetőváltás egy dobogókői és egy tihanyi szálláshely esetén 

Májustól az Accent Hotels üzemelteti a Cardoner Hotelt és a Tihany Yacht Clubot.
Pizzakészítés, olívaültetvények, sajtüzem, sonkagyár, fenntarthatóság és regionalitás

Pizzakészítés, olívaültetvények, sajtüzem, sonkagyár, fenntarthatóság és regionalitás 

Olaszországi tanulmányúton inspirálódtak a hazai kastélyszállodások.
Igazgatóváltás a Hotel Clark Budapest élén

Igazgatóváltás a Hotel Clark Budapest élén 

A Hotel Clark Budapestben a munkát idén májustól Lakézi András vezeti, aki Lukács Istvánt követi az igazgatói székben.
Különleges megoldással készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.