677 hotel, 86 százalékos kihasználtság - valamit jól csinál ez a város

Dubaj turizmusának alappilléreiről, a célkitűzésekről és víziókról hallhattunk azon az eseményen, amelyen első ízben mutatkozott be a Dubaji Turisztikai Hivatal augusztusban Csehországban megnyitott régiós irodájának magyarországi képviselete.

A dubaji turisztikai hivatal – DTCM (Department of Tourism and Commerce Marketing) – augusztusban nyitotta meg régiós képviseletét Csehországban, négy ország tartozik az irányítása alá: Csehország mellett Magyarországon, Romániában és Lengyelországban végzik Dubaj turisztikai népszerűsítését.

A DTCM magyarországi képviselete 2016. november 30-án mutatkozott be a turisztikai szakma előtt a Budapest Marriott Hotelben. A hazai képviseletvezető, Zajos Klára egy informatív előadásban mutatta be a magyarok által is egyre kedveltebb desztinációt.

A prezentáció során hallhattunk Dubaj múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Többek között arról, hogy a város első felhőkarcolója, a Dubai World Trade Centre 1978-ban épült fel, 1985-ben pedig létrejött az Emirates légitársaság. Sokszor felmerül a kérdés, hogy Dubaj miért fordult a turizmus felé. Zajos Klára ezzel kapcsolatban egy rövid történetet osztott meg a jelenlévőkkel: az anekdota szerint a sejk épp a tengerparton sétálgatott, amikor külföldi fürdőzőket vett észre. Szóba elegyedett velük, a fürdőzők pedig azt mondták neki, hogy itt minden tökéletes a kikapcsolódáshoz: a tengervíz tiszta és meleg, az idő jó, és mindig süt a nap. A sejk ekkor döntött úgy, hogy Dubajnak a turisztikai növekedés útjára kell lépnie. Egy másik megközelítés szerint Dubaj nem szeretne – és nem is tud – az idők végezetéig az olajtól függni, így egy másik ágazatból is biztosítani kell a város bevételeinek növekedését. Az elképzelés bejött: Dubaj bevételeinek 30%-át ma már a turizmus adja. 1993-ban a látogatók száma elérte az egymillió főt, 1999-ben – amikor felépült a város egyik jelképe, a Burdzs al-Arab – már hárommillió vendéget fogadtak, 2012-ben tízmillióan érkeztek a városba egy év alatt, 2020-ra pedig ennek megduplázása, azaz húszmillió turistaérkezés a cél. 2016 első félévét 7,2 millió turistaérkezéssel zárták.

Három vízió

A dubaji turisztikai hivatal három fő cél mentén szervezi turizmusát. Az egyik az incentive turizmus fellendítése, pontosabban, hogy Dubaj a világ leglátogatottabb városa legyen az üzleti utazók körében. A másik, hogy a családok első számú desztinációjává váljon – nem véletlenül építik sorra a különböző témaparkokat –, a harmadik pedig, hogy itt fogadhassák a legtöbb visszatérő vendéget, ennek érdekében pedig a fejlesztések és új attrakciók megvalósítása sosem áll meg.

A DTCM a siker pillérei között tartja számon például a piaci részesedés fenntartását a meglévő küldőországokban, illetve annak növelését a nagy potenciállal rendelkező piacokon és szegmensekben. Fontos továbbá a tranzitutasok bevonzása – amihez hozzájárul Dubaj jó elhelyezkedése –, valamint a visszatérő utasok számának növelése.

A leglátogatottabb attrakciók és a legnagyobb küldőpiacok

Dubaj számos attrakcióval szolgál a turistáknak, a népszerűségi lista valószínűleg senkinek sem fog meglepetést okozni. A városba látogatók legtöbbje, 86 százaléka biztosan megnézi a Dubai Mall bevásárlóközpontot, ami részben annak is köszönhető, hogy ezen keresztül lehet feljutni a világ legmagasabb épületébe, a Burdzs Khalifába, valamint a világ legnagyobb akváriuma is itt található. A turisták 67 százaléka csodálja meg a hang- és fényeffektekkel izgalmassá tett Dubai Fountaint, vagyis a zenélő szökőkutat, 49 százalékuk látogatja meg a tengerpartot és a kikötőt, ugyanennyien a dubaji örökséget bemutató történelmi negyedet, 33 százalék pedig a Pálma-szigetre is ellátogat.

A rohamos fejlődés egyébként abban is megmutatkozik, hogy 2014-ben 657 szálloda volt Dubajban, míg egy évvel később, 2015-ben már hússzal több, összesen 677 hotel várta a vendégeket. A szállodafoglaltság rendkívül magas, 86 százalékos a városban, ami több, mint Szingapúrban, Bangkokban vagy Párizsban. Dubaj jelenleg a világ negyedik leglátogatottabb városa London, Bangkok és Párizs után.

Dubaj húsz legfőbb küldőországa közé tartozik sorrendben India, Szaúd-Arábia, az Egyesült Királyság, Omán, az Egyesült Államok, Pakisztán, Irán, Németország, Kína, Kuvait, a Fülöp-szigetek, Ausztrália, Egyiptom, Franciaország, Oroszország, Nigéria, Olaszország, Katar, Jordánia és Kanada.

A DTCM régiós irodája által képviselt négy ország közül Lengyelországból érkeznek legtöbben Dubajba. A hazai képviseletvezető első negyedéves adatokkal szemléltette a vendégszámot. eszerint Lengyelországból 2015 első negyedévében 13.967, míg 2016 első három hónapjában 17.437 turista érkezett Dubajba. Ugyanebben az időszakban a cseh turisták száma 9.387-ről 15.236-ra, a román látogatóké 11.706-ról 15.045-re, míg a magyar utazók száma 7.294-ről 9.842-re emelkedett. Budapestről mind az Emirates, mind a Wizz Air közvetlen járatot üzemeltet Dubajba.

Hat alappillér a turizmusban

Zajos Klára elmondta: a dubaji turizmus hat alappillére a vásárlás, a gasztronómia és éjszakai élet, a család, a szabadtéri programok, a kultúra és örökség, valamint a szállodák és spák.

A városban több mint 95 bevásárlóközpont található – köztük a világ legnagyobbja, a már említett Dubai Mall –, ahol az ismert luxusmárkák többsége jelen van, de a három történelmi arab bazárban, az arany-, a fűszer- és a textilpiacon is sok turista megfordul. A látogatók több mint hatezer étterem és kávézó közül választhatnak, a kínálat pedig rendkívül széles – szinte minden nemzet konyhája megtalálható.

Mivel Dubaj célja, hogy a luxust keresők mellett a családok első számú úti célja is legyen, ezért számtalan attrakcióval várják a gyerekekkel érkezőket. Egyre több, gigantikus méretű és változatos témapark épül a területen, a legjobbak közé sorolják az Aquaventure és a Wild Wadi víziparkot, a filmes és mesevilág a nemrég nyílt IMG Worlds of Adventure témaparkban elevenedik meg, a számítógépes és interaktív játékokat kedvelők számára pedig a Hub Zero Dubai nyújt izgalmas szórakozást. Hatalmas attrakciónak számít a Dubai Parks & Resorts komplexum, amelynek még csak az egyik része, a Legoland nyílt meg, azonban hamarosan látogatható lesz a többi szekció is, többek között az indiai filmeket megelevenítő Bollywood Parks, a hollywoodi tematikájú Motiongate Dubai, a Riverland vagy a Lapita Hotel.

A szabadtéri programokhoz szintén jó választás Dubaj, legyen szó tengerparti vagy sivatagi élményekről. Az extrém sportok, a búvárkodás, a sivatagi szafari vagy az ejtőernyőzés a Pálma-sziget felett minden utazó számára felejthetetlen élményeket nyújtanak.

A skanzenre hasonlító Al Fahidi történelmi negyed a kulturális programok kedvelőit várja számos látnivalóval, de a Dubai Museum is hűen és látványosan mutatja be a város múltját és kultúráját. Az arab kultúra jobb megismerését szolgálja a Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding nevű intézmény, ahová bárki betérhet, és interaktív reggeli beszélgetések keretében lehet feltenni a kérdéseket. Szlogenjük is hangzatos: „Open Doors. Open Minds.”

A szállodák számát tekintve sem panaszkodhat Dubaj, bár így is folyamatosan húzzák fel az újabbnál újabb hoteleket, és a nagy brandek képviselői közül a legtöbben képviseltetik magukat, van, amelyik több egységgel is – megtalálható például a Marriott, a Hyatt és a Le Meridien is.

A hazai piac fontosságát is jelzi, hogy a DTCM Dubaj promóciós videóit magyar felirattal is elkészítette.


Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást

Ez az olasz város betiltaná az éjfél utáni fagylaltárusítást  

Azonban sokan látják úgy, hogy a szigorítás túl messzire megy.
Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai

Leszakadtak a párizsi Moulin Rouge szélmalmának lapátjai 

Egyelőre nem tudni, mitől szakadhattak le a lapátkerekek.
Csendes Olivér az ÖW-től továbblép

Csendes Olivér az ÖW-től továbblép  

Csendes Olivér, az Österreich Werbung (ÖW) digitális és innovációs igazgatója nyártól a Visit Hungary vezérigazgatójaként folytatja munkáját.
Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak

Ausztrália a legvonzóbb célország a munka miatt költözni vágyóknak 

Magyarország a korábbi, 2018-as felmérés óta 18 helyet csúszott vissza a népszerű városok rangsorában, így 2023-ban a 74. helyre került.
Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat

Új vasútvonal épülhet a spanyol tengerparton, ami összeköti a tengerparti városokat 

Az új vonatvonal a turisták számára is lehetővé tenné, hogy minél többet fedezzenek fel Costa del Sol izgalmas turisztikai látványosságaiból.
Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással

Így nyerhet Bécsben a Sigmund Freud-kihívással  

A részvételhez csupán az ivie városnéző alkalmazást kell letölteni.
Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója

Ha Londont már látta, íme a vidéki Anglia 5 ikonikus és ritkábban látott látnivalója 

London kiváló vasúti összeköttetésekkel rendelkezik a környező városokba, ahol számtalan csábító egynapos kirándulási helyszín található.
Osztrák paradigmaváltás a turizmusban

Osztrák paradigmaváltás a turizmusban 

A turizmussal kapcsolatos fontos kérdésekre adhat választ Ausztria több kezdeményezése és kiállítása.
Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban

Magyar tervezők alkotásai az olasz múzeumban 

Olaszország legkiválóbb múzeuma adott otthont a magyar alkotásoknak a Milan Design Week alatt.
Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében

Amszterdam betiltja az új szállodák építését a tömegturizmus visszaszorítása érdekében 

A holland város a turisták által eltöltött éjszakák számát is korlátozza.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?