Adatvezérelt marketing a turizmusban

Ahogy Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke fogalmazott a szövetség csütörtöki ülésén, ma az adatoknak, a tényeknek van a legnagyobb szerepe a turisztikai döntésekben. Ezt a gondolatot támasztotta alá és fejtette ki az Adatvezérelt marketing a turizmusban című előadás, Jakab Zsófiának, a Magyar Turisztikai Ügynökség marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettesének tolmácsolásában.

A nagy érdeklődéssel kísért, több mint 40 perces átfogó prezentáció lényege az volt, mekkora a jelentősége a mai stratégiai döntésekben a 2019-ben bevezetett Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak, az NTAK-nak, amelynek eredményei már ma, a hétköznapi, szakmai döntésekben is megmutatkoznak.

Az NTAK mellett számos adatforrással dolgoznak, vizsgálják többek közt a mobilcella adatokat, a bankkártya használati szokásokat, a közösségi média felületek megjelenéseit, internetes kereséseket, illetve a turisztikai célú költéseket is - természetesen aggregált, anonimizált módon. „A rendelkezésünkre álló adatokból nem csupán a historikus eredmények olvashatók ki, hanem trendek, szokások, különböző küldőterületekre vonatkozó speciális részletek, akár az előfoglalásokra vonatkozóan is. Vagyis az előrejelzések mellett profilok vagy preferált időzítések vonatkozásában is tisztább képet kaphatuk, amelyekkel optimalizálható a marketing mix minden elemének felépítése”- magyarázta Jakab Zsófia az adatok fontosságát. Hozzátette, hogy ezek az adatok a kampánytevékenységek hatásvizsgálatához is hozzá járulnak. Ennek köszönhetően a hazánkba látogató turisták viselkedésének elemzését használva valódi egyénre szabott ajánlatokat tudnak kialakítani. Így olyan célzott üzenetet, olyan csatornán tudnak eljuttatni a fogyasztóhoz, ami tökéletesen illeszkedik nemcsak a fogyasztó szokásaihoz, hanem az érdeklődési köréhez is.

Az átfogó értékesítési- és marketingtevékenység részeként Jakab Zsófia előadásában is felhívta a figyelmet, hogy a szakmai kapcsolatokra épülő értékesítői tevékenység (B2B) tevékenység mellett fontos megkülönböztetni az utazni vágyókat megcélzó (B2C) kampányokat. Ezeket úgynevezett B2B2C kampányok egészítenek ki, melyek különböző szakmai együttműködésekre – légitársaságokkal, médiumokkal, utazási irodákkal…stb – alapulnak, így egyszerre érik el a szakmai és a lakossági turisztikai célcsoportokat. Ezekből a részterületekből épül fel a komplex belföldi és nemzetközi marketing és kommunikációs stratégia. Ebben a struktúrában a térségi márkák is markáns szerepet kapnak. Ezt illusztrálva, évszakokra, utazási motivációkra, és turisztikai termékkínálatra lebontott, marketingtervet mutatott be a vezérigazgató-helyettes.

Már ma élénken érződik ennek a munkának a hatása: 2022-ben a Q4-es kampány hatására összességében 11 százalékkal több nemzetközi vendég érkezett hazánkba. Többségében Németországból, Spanyolországból, Olaszországból és az USA-ból.

Az aktív turizmus erősítése után, május 15. és június 30. közötti időszakban fut az újabb kampány, melynek fókuszában a víz, kiemelten annak szórakoztató funkciója áll, vagyis a szabadvízi strandok, élményfürdők, aquaparkok kapják a főszerepet. Jakab Zsófia többször hangsúlyozta az MTÜ és a szakmai szervezetek együttműködésének fontosságát. A szakma jelen lévő vezetőinek figyelmét pedig felhívta az az időszakos adatszolgáltatási felhívások kapcsán az adatok megküldésének fontosságára.

A közgyűlés több előadója is kiemelte, hogy fontos küldőpiac lett a régió több országa is, köztük Csehország és Románia, melyet Jakab Zsófia is megerősített. Az intenzív sales aktivitásokat illetően érzékeltette, hogy 2016-ban 6 kiemelt piacról beszélhettünk, míg idén már 30 országot nevezhetünk így. Ezeken a piacokon összesen 26,4 millió elérést tudott produkálni az MTÜ az értékesítési aktivitásaival. A vezérigazgató-helyettes kiemelte, hogy Kína fontosságát nem szabad elfelejteni – a német, cseh, román, brit és lengyel beutazás mellett - mert Kínában óriási lehetőség rejlik. Ráadásul újabban a kínai turisták monodesztinációnak tekintik Magyarországot, azaz hosszabb időt, akár 8-9 napot is töltenek nálunk, kifejezetten hazánkat megcélozva.

Az előadást az MTÜ reklámfilmjeinek vetítése színesítette. Ütős, fiatalos stílusú filmeket láthattunk, amelyek különböző vágatokban láthatók majd a különböző országokban.

Az adatvezérelt marketing, illetve ágazatirányítás tehát lényegében egy új korszakot hoz a szakmában, melynek lényege, hogy minden döntés alapját a széles körben gyűjtött adatok jelentik, ezzel is segítve az ágazat szereplőinek munkáját.

Elek Lenke 



Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját

Speciális módszerrel restaurálják Magyarország legidősebb nagyharangját 

A veszprémi Szent Mihály Főszékesegyház Szentháromság harangját 300 év után először mozdítják el a helyéről.
15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői

15 milliárd forintra pályázhatnak a hazai turisztikai ágazat szereplői 

Új programot indít a kormány a turisztikai szolgáltatók megsegítése érdekében.
Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben

Hamarosan Nevelőszülők Napja a budapesti Állatkertben 

Május 12-én, vasárnap rendezi az "Alapítvány a Budapesti Állatkertért" a tavaszi Nevelőszülők Találkozóját, ahová mindenkit sok szeretettel várnak.
Famászó bajnokságot rendeznek Tatán

Famászó bajnokságot rendeznek Tatán 

Igen, ilyen is van: a Magyar Faápolók Egyesülete nemzetközi előírásoknak megfelelő famászó bajnokságot rendez Tatán, az Öreg-tó partján.
Erre kell számítania annak, aki munkát keres

Erre kell számítania annak, aki munkát keres 

Szinte minden vármegyében lelassult a munkaerő-felvétel.
A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot

A 25 éven aluliak szja-mentessége felrázta a munkaerőpiacot 

Egyre nehezebb helyzetben a munkáltatók.
Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek:  idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik

Dívák és királyok, régi slágerek és holdfényes koncertek: idén még sokszínűbb a Paloznaki Jazzpiknik 

Igazi világsztárok, hazai előadók legjava, kedvezményes belépők.
Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen!

Vissza a múltba jövő hétvégén, Hévízen! 

A következő hétvégén visszatérhetnek a múltba a látogatók egy eseménysorozat keretében Hévízen.
Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet!

Jöhetnek az ötletek, hogy mivel dobjuk fel Budapestet! 

Jó hír a vállalkozó kedvű, városukat szerető budapestieknek: 2024-ben ismét lesz Budapest Tuning ötletpályázat!
Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick

Túrázni hívja a fiatalokat a Valmart és a Pick 

A PICK tavaszi kampánya arra buzdítja az embereket, hogy mozduljanak ki a négy fal közül

Interjú

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?
Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk

Magyar konyha, magas minőségben – a VIRTU étterem séfjével beszélgettünk 

Lendvai Levente az Arany Kaviárból érkezett a MOL torony tetején található VIRTU étterem konyhafőnöki pozíciójába.