hirdetés
hirdetés

Makláron testközelből láthatja Cook kapitány és Nelson admirális hajóját

Május végén lesz egy esztendeje annak, hogy megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt Makláron a Tengerész Múzeum. Azóta jelentős változások eredményeként tovább gazdagodott a gyűjtemény.

hirdetés

A ma már országos hírűvé vált bemutatóhely tulajdonosa, Dobozi Gábor négy évtizeden át rótta az óceánokat és a tengereket, és folyamatosan gyűjtötte a hajózással kapcsolatos relikviákat, melyek egy részét állította ki magánmúzeumában. Az elmúlt időszakban a siker nem is maradt el, hiszen csaknem egy év alatt az ország különböző részeiből közel ezren látogatták meg a maklári házának alagsorában kialakított múzeumot. Külföldi érdeklődők is érkeztek – Szlovákiából, az Egyesült Államokból, Németországból, Franciaországból és Izraelből is. A szlovákok ajándékokkal is gyarapították a múzeumot: hajózási navigációs eszközöket, lámpákat, lobogókat, mentőgyűrűket hoztak.

Tábla és embléma jelzi a múzeumot (Fotó: Mentusz Károly)
Tábla és embléma jelzi a múzeumot (Fotó: Mentusz Károly)


A tulajdonos, Dobozi Gábor egy régi holland vitorlás modelljével (Fotó: Mentusz Károly)
A tulajdonos, Dobozi Gábor egy régi holland vitorlás modelljével (Fotó: Mentusz Károly)

Az idős jogász ajándékai

Dobozi Gábor a Turizmus Online-nak elmondta, hogy a közelmúlt kiemelkedő eseménye volt az életében, amikor egy látogató közvetítésével dr. Rózsahegyi László egykori Heves vármegyei tiszti főügyész 17, 18 és 19. században működött híres vitorláshajók modelljeit ajándékozta neki. A ma 95 éves jogász ugyanis az eddigi élete során hobbiként hajómodellezéssel foglalkozott. Kilenc korhű vitorlásmodelljét személyesen adta át a maklári múzeum tulajdonosának.

Dr. Rózsahegyi László régi tervrajzok alapján készítette el ezeket, melyeket annak idején külföldi országokból szerezett be. A vitorlások mellett szakkönyveket is hozott ajándékba. A hajók kicsinyített másainak elkészítéséhez felhasznált dokumentációs anyagokat pedig mappákba rendezve adta át.

A felsorakoztatott vitorlások mindegyikének érdekes története van. A legrégibb modell például a San Felipe, amely 1690-ből származik, és a híres spanyol Arma elegáns vezetőhajója volt. Ám néhány tonna rakománnyal 1705-ben elsüllyedt. Egy későbbi időszakból, 1740-ből való a Brit Királyi Haditengerészet hajója, a Lyme. Ez 1760-ban a Balti-tengeren szenvedett balesetet. Azután az Endeavour 1760-ból: ezzel a hajóval utazott James Cook kapitány egy tudósokból álló csoporttal 1768-ban Tahiti szigetére, ahol megfigyelték, hogyan vonul el a Vénusz a Nap előtt.

A Lyme 1740-ből (Fotó: Mentusz Károly)
A Lyme 1740-ből (Fotó: Mentusz Károly)

A kapitányt bottal ütötték agyon

James Cook (1728-1779) brit felfedezőként, térképészként és hajóskapitányként írta be nevét a történelembe. Egy yorkshire-i földműves fiaként látta meg a napvilágot. A később világhírűvé lett kapitány kereskedőhajókon szolgált, de hamar kitűnt tudományos érdeklődésével. Önszorgalomból részletesen térképezte fel Kanada és Új-Fundland partvidékét. Aztán 1766-ban részletes dokumentációt készített a napfogyatkozásról.

Cook volt az első európai, aki partra szállt Hawaii-on. Három expedíciót vezetett és elsőként hajózta körül az Antarktiszt. A kapitányt 1779. február 14-én Hawaii szigetén az őslakosok gyilkolták meg négy matrózával együtt, dulakodás közben bottal ütötték agyon. Ennek ellenére az előkelőnek kijáró végső tiszteletadásban részesítették, a csontjait pedig valóságos ereklyeként kezelték.

A vadkacsától a kínai Dzsengáig

A dokumentumok szerint 1765-ben építették a Brit Haditengerészet impozáns sorhajóját, a HMS Victoryt. Ennek a kicsinyített mása is látható a múzeumban. Ez lett később Nelson admirális zászlóshajója, amely részt vett 1805 októberében a trafalgari ütközetben, ahol az admirális is életét vesztette. A bemutató sorában az amerikai US Lexington következik 1773-ból. A hajó eredetileg a Wild Duck, azaz a vadkacsa nevet viselte. Közel száz évvel később, 1848-ban készült a L. Orenoque, amely az első francia hajók közé tartozott. Ennek érdekessége, hogy már nemcsak vitorlásként szolgált, hanem gőzgéppel is felszerelték. Eredetileg orosz vízijárműként szerepelt az 1933-ban épített Gorch Fock, amelyet a németek 1958-ban átépítettek. Mindezek mellett látható a gyűjteményben egy klasszikus kínai vitorlás, a Dzsenga is.

A Lexington kicsiben (Fotó: Mentusz Károly)
A Lexington kicsiben (Fotó: Mentusz Károly)


A francia L. Orenoque, amelyre gőzgépet is szereltek (Fotó: Mentusz Károly)
A francia L. Orenoque, amelyre gőzgépet is szereltek (Fotó: Mentusz Károly)


A Gorch Fock 1954-ből (Fotó: Mentusz Károly)
A Gorch Fock 1954-ből (Fotó: Mentusz Károly)


Klasszikus kínai Dzsenga (Fotó: Mentusz Károly)
Klasszikus kínai Dzsenga (Fotó: Mentusz Károly)

A világon legtöbb ideig szolgált hadihajó

Ízig-vérig katona volt Lord Horatio Nelson (1758-1805) angol ellentengernagy, a földközi-tengeri brit flotta egykori parancsnoka. A napóleoni háborúk során több fontos ütközet, közöttük a döntő jelentőségű trafalgari csata győztes hadvezére volt. Ebben az ütközetben vesztette életét 47 éves korában. Az admirális néhány óra alatt belehalt sérüléseibe, de még élt, amikor a hajói győzedelmesen fejezték be a csatát. Nelson állami dísztemetésben részesült és a londoni Szent Pál Székesegyház kriptájában helyezték örök nyugalomra. A fakoporsóját egy elfogott francia hadihajó főárbocából faragták.

A feljegyzések szerint éppen Nelson születésének évében kezdték el építeni későbbi hajóját, a HMS Victoryt, amelyen halálos sebet kapott. Ezt a hadihajót ma is őrzik, és a dél-angliai Portsmouth Haditengerészeti Múzeumának szárazdokkjában állították ki. A járművet a világon a legtöbb ideig szolgált hadihajóként jegyezték fel.

A HMS Victory, Nelson admirális hajója (Fotó: Mentusz Károly)
A HMS Victory, Nelson admirális hajója (Fotó: Mentusz Károly)

Galéria lesz a múzeum udvarán

Munkatársunk érdeklődésére Dobozi Gábor azt is elmondta, hogy a kiállított anyag mellett még dobozokban álló, a hajózás világából összegyűjtött eszközöket és tárgyakat is szeretné bemutatni a közönségnek a következő időszakban. Ezért a múzeum udvarán a jelenlegi kerti lakkal harmonizáló, hatszögletű galériát építenek, ezzel bővítve a kiállítóteret. Mindez több célt szolgál majd. Amellett, hogy közösségi rendezvényeket tartanak ott, az érdeklődő gyerekeknek és családtagjaiknak tematikus előadásokat is szerveznek a hajózás, valamint a kalózkodás történetéről. Ezekkel is szeretnének még több érdeklődő vendéget megnyerni a jövőben.

Mentusz Károly
a szerző cikkei

hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés
hirdetés

Találkozzunk a Facebookon!

Ön szerint a hazai nyilvános vécék állapota pozitívan hat a turizmusra?

Kiadónk társoldalai