150 milliárd forint felett a budapesti szállásdíj bevételek

A 2018. évi előzetes adatok megerősítik, hogy újabb történelmi rekordévet zárt a főváros turizmusa. A frissen publikált KSH számok minden jelentősebb dimenzióban növekedést mutatnak: a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma 3, a vendégérkezések száma több mint 5 százalékkal haladta meg az előző évit, miközben a kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó szállásdij árbevétele mintegy 10%-kal, jóval 150 milliárd Ft fölé emelkedett.

A válságot közvetlenül megelőző, 2008-as esztendő óta eltelt évtizedben Budapest turizmusa soha nem látott fejlődésen ment keresztül, és ezt a statisztikai adatok is visszatükrözik: a főváros kereskedelmi szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák 70%-kal, a vendégérkezések száma megközelítőleg 75%-kal növekedett egyetlen évtized leforgása alatt! A budapesti turizmus teljesítménye – az országos trendbe illeszkedve – 2010 óta töretlenül nő, de a friss számokon már észlelhető, hogy a belföldi vendégéjszakák bővülésének éves üteme (2018-ban +8,3%) arányait tekintve többszörösen meghaladta a külföldi vendégéjszakák (+2,2%) növekményét. Tény, hogy régiónként és országcsoportonként hatalmas eltérések mutatkoznak a vendégforgalmi dinamikában, leginkább Ázsia és Észak-Amerika javára.

 

Budapest kereskedelmi szálláshelyein 2018. december hónapban 357.546 vendégérkezést és 824.170 vendégéjszakát regisztráltak. A tavalyi év utolsó hónapját is a belföldi turizmus „húzta”, +7,0%-os bővüléssel 2017. decemberéhez képest, amiben a Budapesti Adventi és Karácsonyi Vásár vonzereje és az ünnepi időszak minden igényt kielégítően bőséges fővárosi kínálata alighanem kulcsszerepet játszott. A teljes tavalyi évben (2018. január-december) 4.499.829 vendég kereste fel a fővárost, akik mindösszesen 10.370.479 vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken: ezzel 2018 már a második olyan év, amikor 10 millió fölé emelkedik a budapesti turizmus – vendégéjszakákban mért – teljesítménye. A vendégszám 5,3%-kal, a vendégéjszakák száma 3,0%-kal emelkedett egy év alatt. A belföldi forgalom előretörése ugyanakkor úgy tűnik, megállíthatatlan: a 2018. évben 676.853 hazai vendég (+9,3%) kereste fel a fővárost, 1.326.904 vendégéjszakával (+8,3%) gyarapítva a kereskedelmi szálláshelyeket. A szállodákban ennél is szembetűnőbb a hazai vendégkör térfoglalása (1.109.222 VÉ, +14,4%): a gyógyszállodákban közel egynegyedével, a kategória nélküli szállodákban mintegy 30%-kal több belföldi vendég fordult meg, mint 2017-ben. Budapest legfontosabb, legstabilabb küldőpiaca tehát továbbra is Magyarország, ráadásul a belföldi vendégszám és a vendégéjszakák bővülése „kéz a kézben jár” egymással: a hazai vendégek átlagos tartózkodási ideje ezáltal inkább növekszik, semmint csökken — szemben a városi turizmus általános, nemzetközi trendjeivel.

 

Küldőpiaci elemzés

Az élénkülő belföldi turizmus azt is jelzi, hogy a magyarok egyre szívesebben utaznak Budapestre, ugyanakkor néhány küldőpiacon még a belföldinél is nagyobb bővülést tudott realizálni a főváros: a 2018-as évet végigkísérte az amerikai, a délnyugat-európai (spanyol, portugál), továbbá az izraeli, az ukrán és több ázsiai beutaztató piac forgalmának kétszámjegyű növekedése. Ma úgy fest, hogy a távol-keleti szuperhatalom, Kína rejti a legnagyobb turisztikai potenciált Budapest számára: a 2018-as évben 199.913 kínai vendég (+14,4%) mintegy 329.081 vendégéjszakát (+14,9%) töltött a magyar fővárosban, és szinte egyöntetűen a szállodákat vették igénybe. A kínai beutazó forgalom további bővülésének rövid- és középtávon is komoly lendületet adhat a BFTK és az Artificial Intelligence Worldwide Travel Chain (AIWTC) nevű világméretű utaztatási lánc küszöbön álló együttműködése. Mindent egybevetve, évről évre nagyobb szeletet hasít ki a budapesti vendégforgalom tortájából az ázsiai beutazó piac: a majd’ 1,5 millió ázsiai vendégéjszaka (+7,8%) annak eredményeként is értelmezhető, hogy Japán és Kína után India-szerte is mindinkább úgy jegyzik Budapestet, mint kihagyhatatlan európai úti célt — egy sorban Londonnal, Béccsel, Amszterdammal, Párizzsal, Moszkvával. Stratégiai fontosságú küldőországaink közül éppen India, valamint Ukrajna piacán realizálódott a legnagyobb, 20%-ot is meghaladó bővülés: éves szinten +21,2, illetőleg +27,1%-kal több vendégéjszakát töltöttek el Budapesten ennek a két országnak az állampolgárai 2018-ban.

 

Továbbra is kulcsfontosságúnak tekinti Budapest a német piacot, ahol a bővülés éves mértéke eléri a +4,6%-ot, és megkapaszkodóban Románia is (+3,6%), közel kétszázezer budapesti vendégéjszakával. Az évtized közepére jellemző felfutáshoz képest, némileg lassult a brit és az orosz beutazó turizmus dinamikája: ezeken a piacokon +2,2%, illetve +2,5% a vendégéjszakák bővülésének mértéke, ami egy moderáltabb növekedést jelent. Ide kívánkozik, hogy – a helyi politikai konstellációtól függetlenül – Magyarország imázsa Kelet-Európa valamennyi szovjet utódállamában (ideértve Oroszország mellett Fehéroroszországot és Ukrajnát is) rendkívül pozitív: Budapestet a legszebb európai városnak tartják, amiből hosszabb távon is profitálhatnak a fővárosi turisztikai szolgáltatók. Másrészről viszont tény, hogy – több más nyugat-európai küldőpiacunkhoz hasonlóan – hullámvasúton az olasz és a francia vendégforgalom: a két latinajkú országból 3,2%, illetve 2,7%-kal csökkent 2018-ban a beutazó turizmus volumene. Kevesebben utaznak Budapestre Belgiumból, Hollandiából, a három skandináv államból és Lengyelországból. Ugyanakkor éves szinten is figyelemre méltó a cseh vendégforgalom volumenének növekedése (+6,0%, mintegy 150 ezer cseh vendégéjszaka), és emellett a környező kisebb államok – Szlovákia, Szerbia, Horvátország és Szlovénia – is hozzájárultak a 2018-as budapesti rekordév teljesítményéhez: nagyságrendileg 100 ezer szlovák, illetve 160 ezer délszláv (szerb, horvát, illetve szlovén) vendégéjszakával.

Budapest legjelentősebb küldőpiacai a 2018. évben az alábbiak voltak, mellette a változás mértéke (100 % = előző év azonos időszaka):

1. Egyesült Királyság 953.935 vendégéjszaka, 102,2%

2. USA 767.795 vendégéjszaka 113,7%

3. Németország 682.216 vendégéjszaka 104,6%

4. Olaszország 571.885 vendégéjszaka 96,8%

5. Spanyolország 434.103 vendégéjszaka 111,7%

6. Izrael 395.262 vendégéjszaka 111,9%

7. Oroszország 368.854 vendégéjszaka 102,5%

8. Franciaország 366.742 vendégéjszaka 97,3%

9. Kína 329.081 vendégéjszaka 114,9%

10. Hollandia 224.216 vendégéjszaka 88,6%.

Szálláshelyi árbevételek alakulása

A budapesti kereskedelmi szálláshelyek 2018. évi bruttó szobaár-bevételei (153,4 Mrd Ft) jelentős mértékben, 10,2%-kal múlták felül a 2017-es év bevételeit. A szállásadók bevételeinek egytizede (15,770 Mrd Ft) a hazai vendégkörtől származik. Egészen új jelenség, hogy a kereskedelmi szálláshelyek összesített szállásdíj-bevételeinek nagyobbik felét (80,9 Mrd Ft) a kategória nélküli szállodák biztosítják — 2015-ben ez az arány még nem érte el a 40%-ot, és még a 2017-es évben is csak 46% közelében járt az arányuk. Ugyanebben a szállástípusban a legnagyobb a bruttó szállásdíj-bevételek növekedésének mértéke is (+51,0%), gyakorlatilag a kategória nélküli hoteleknek köszönhető a szállodai szektor szárnyaló teljesítménye Budapesten. Kiemelkedő eredménnyel zárták az évet a négycsillagos szállodák is: 2018. évi bruttó szobaár-bevételük megközelíti a 47,5 milliárd forintot. A 2018. évre összesített REVPAR Budapest kereskedelmi szálláshelyein 19.390 Ft volt (+9,6%), de a szállodák esetében felülmúlta a 20 ezer forintot (TREVPAR dimenziójában pedig a 30 ezer forintot!).

 

A 2018-as rekordévet követően, Budapest Főváros és kulturális és turisztikai cége, a BFTK is nagy várakozással tekint a 2019-es sportfővárosi szezon elé is. Kitűnő „cégér” és jó alap mindehhez, hogy Budapest első helyen végzett a „European Best Destination - Legjobb európai úti cél 2019” szavazáson, amely immár tíz éve mutat utat a világutazóknak. Budapest győzelme lehengerlő volt: a több mint félmillió leadott szavazatból 62.128-an voksoltak a magyar fővárosra, mint kedvenc európai úti céljukra — így Budapest egymaga több szavazatot szerzett, mint Párizs, Athén, London, Firenze és Genf együttvéve. Mindamellett egyetlen korábbi győztes sem kapott még ekkora nemzetközi támogatást: a Budapestre adott szavazatok 77%-a Magyarország határain kívülről érkezett, főként az Egyesült Királyságból, az Amerikai Egyesült Államokból, Németországból, Franciaországból, Ausztriából és Olaszországból. A szavazatokban kifejezett elismerés az elmúlt évek szakmai munkájának a gyümölcse is: ez idő alatt Budapest Európa egyik legvonzóbb és legjobb életminőségű városa lett, amely szabadidős és üzleti utazókat, külföldi munkavállalókat egyaránt vonz a világ minden részéről.

A Budapest hírnevét öregbítő eredményt a Forbes, a Condé Nast Travelers, a Lonely Planet, a New York Times és számos kiemelt nemzetközi sajtóorgánum több száz millió olvasóhoz juttatja el. A díjjal általában az is együtt jár, hogy a győztes városokba a korábbinál kimutathatóan több látogató érkezik.

Forrás: BFTK


Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.
Indul a Marriott saját képzési programja

Indul a Marriott saját képzési programja 

LevelUp! elnevezéssel innovatív képzés indul a vendéglátóipari szakemberhiány pótlására a Marriott cégcsoport kezdeményezésére.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?