A dobozba zárt fagylalt titka

A nyár legkedveltebb édességét évezredek óta fogyasztják, és noha kezdetben még csak a kiváltságosok adózhattak a hűs élvezetnek, ma már az élelmiszeripar egyik legjövedelmezőbb szezonális termékének számít.

Nemrégiben az a hír járta be a világsajtót, hogy Róma egyik legfelkapottabb helyszínén, a Spanyol lépcsőkhöz közeli fagylaltozóban 20 ezer forintnak megfelelő eurót számoltak fel brit turistáknak néhány gombócért. Még az olasz főváros polgármesterét is megdöbbentette a helyi üzletpolitika, ezért személyesen kért bocsánatot a szigetországi városlátogatóktól.

Az ókori Rómában nem keltett ekkora felháborodást a drága élvezet, elfogadott volt ugyanis, hogy a fűszerekkel és gyümölcsökkel megbolondított jég vagy hó csak a kiváltságosok osztályrésze. Néró császár valódi ínyencnek számított: több száz kilométerről is képes volt jeget hozatni, hogy elkészíttesse a mézzel, ibolyával, fahéjjal és gyümölcsökkel kevert fagylaltféleséget. Luxusnak számított a hideg csemege az ötezer évvel ezelőtti Kínában is, ahol hóból, tejből és gyümölcslevekből keverték össze a ma inkább sörbetnek, mint fagylaltnak nevezett különlegességet.

Marco Polo éppen kínai utazása során ismerkedett meg és hozott magával fagylaltrecepteket, hogy aztán egész Itáliában elterjedjen a hűs nyalánkság készítése és fogyasztása. Az előállítási technológia kezdetben meglehetősen körülményes volt: mély vermekben tárolták a havat és a gleccserjeget, hogy azt ízesítsék. Az 1500-as években egy szicíliai cukrásznak támadt az a korszakalkotó ötlete, hogy elkülönítse a masszát a hűtő közegtől, vagyis hogy a fagylaltkészítő edényt hűtse le, ne pedig a belevalót.

A hideg nyalánkság rajongóinak leginkább a szintén szicíliai származású Francesco Procopio előtt kell fejet hajtaniuk. A Párizsban élő cukrász 1686-ban nyitotta meg Procope nevű még ma is működő kávéházát, ahol – mivel kiváló limonádét készített – kezdetben csak citromfagyit szolgált fel vendégeinek, akik közül gyakorta kóstolgatta a különlegességet Voltaire, Rousseau és Diderot is. A hűsítő ízletesség akkor válhatott tömegcikké, amikor az ipari forradalom a konyhába is betört.

A gépesítéssel a fagylaltkészítés központja átkerült Amerikába. Nancy Johnson, egy philadelphiai háziasszony találta fel 1846-ban a kézzel hajtható fagylaltgépet, amelynek jéggel bélelt tartályában forgott egy kisebb – ez utóbbiban hűlt és a gép karjának tekerésével keveredett a massza. Innen már csak egy lépés volt az üzemszerű gyártás, amelyben Harry Burt járt az élen. Az újító cukrász youngstowni gyárában az 1920-as években kísérletezte ki a pálcikás megoldást. Csokoládémázzal öntötte le a jégkrémet, és a tesztalanyként használt lánya szerint bár az ízével nem volt gond, a nehézkes elfogyasztásával annál inkább.

A végső megoldáshoz az ötletet a kisfia szolgáltatta, aki maszatolás ellen a jégkrémbe helyezett pálcikát javasolta, így az édesség könnyedén ehetővé és hordozhatóvá vált. Nem csak az előállításban, a marketingben is jeleskedett Harry Burt, aki mozgó járművekről (triciklikről, kisebb kocsikról) árulta az egyre népszerűbbé vált jégnyalókát. Európában sem kellett sokat várni a tömeggyártásra. A harmincas években olyannyira felkeltette az édesség a nürnbergi Theo Schöller vállalkozókedvét, hogy fivérével gyárat alapított.

A kis üzemben kezdetben kézzel öntötték formába a jégkrémet és helyezték bele a pálcikákat. Naponta 10-12 ezret gyártottak és manuálisan csomagolták viaszos papírba, illetve arany- vagy ezüstszínű fóliába. Ma a zárt technológiai rendszerben készülő hűs nyalánksághoz nyers tejet, tejport, cukrot és savóport is használnak. A masszát főzés után homogenizálják, pasztörizálják, majd lehűtik mínusz 35 fokra.

A cégek számára nem annyira a gyártás, mint inkább a szállítás költségei okoznak fejfájást, a gyártósorról lekerült terméket ugyanis olyan autókban kell eljuttatni az üzletekbe, amelyekben tartható a jégkrém állagának megőrzéséhez szükséges hőmérséklet. Az, hogy mekkora üzlet manapság a dobozba zárt fagylaltgyártás, jól mutatja, hogy a Nestlé termékeket is gyártó észak-yorkshire-i R&R Ice Cream céget nemrég 715 millió fontért vásárolta meg egy francia kockázatitőke-befektető cég.

Forrás: GyártásTrend


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?