Ajándékokkal teli ládikó

„Egy pozíciót megkapni egy dolog, megtartani sokkal nehezebb” – mondja Üsztöke Botond, aki 2006. január 1. óta az Accor-Pannonia Hotels Rt. vezérigazgató- helyettese.

Nagyon érdekes neve van. Tud valamit az eredetéről?

– Az Üsztöke török eredetű név, az üsztök egy olyan szerszám volt, amellyel a lovakat nógatták. A Botond tősgyökeres magyar név.

Egész életében a szállodaiparban dolgozott. Hogyan kezdődött?

– Gyerekként tetszett, hogy milyen lelkesedéssel beszél a munkájáról tíz évvel idősebb nővérem, aki már akkor szállodában dolgozott. Volt ládikója is, tele a hotelvendégektől kapott ajándékokkal...

Pályafutása során eddig is gyakran kapott nagyon nehéz feladatokat; több szállodát irányított egyszerre, később pedig többek között levezényelte az Ibis Volga Szálló, a Mercure Buda, a Novotel Congress és a Budapesti Kongresszusi Központ (BKK) felújítását. Mi a jelenlegi feladata?

– Az idei év elején átalakult az Accor- Pannonia szervezeti felépítése. Addig az üzemeltetésért felelős négy márkamenedzser, illetve az igazgatók álltak a vezérigazgató alatt, az új rendszerben pedig – némi leegyszerűsítéssel– három közvetlenül a vezérigazgató alá tartozó pozíció van, ezek közül az egyik az enyém. Lényegében én felelek minden olyan szakmai támogatási területért, amelyre a szállodáknak szüksége van.

Az Accor vezérigazgató-helyetteseként valószínűleg nagyon sokféle elvárásnak kell eleget tennie.

– Már voltam ilyen nehéz helyzetben akkor, amikor még a privatizáció előtt a Pannonia szállodalánctól elvont tizenhét szállodát igazgattam egyszerre, és meg kellett felelnem az Állami Vagyonügynökség, a Pannónia szállodalánc és befektetők elvárásainak. Később pedig, amikor visszakerültem a szálloda élére, meg kellett szokni a sztenderdeket. Nagyon nehéz ezt nagyobb megalkuvások nélkül megélni. Ha valaki évtizedeken át szállodaigazgató volt, nyilván nem könnyű azzal szembesülnie, hogy megmondják neki, hogyan adhatja a mézet.

Milyen volt a 2005-ös év a szállodáknak?

– Jó év volt, mert sok turista jött Magyarországra. A kihasználtságuk nem volt rossz, de tegyük ehhez hozzá rögtön azt is, hogy az átlagárak elég alacsonyak voltak. A 2001-es London-szindrómának („bármi áron, csak tartsuk meg a vendégeket”) ma is érezzük a hatását; abban az évben nálunk is annyira visszaestek az árak, hogy várhatóan csak az idén érjük el a 2001-es átlagos szintet.

Ha az előbbi logikánál maradunk, akkor mondjuk azt, hogy az alacsony átlagár jó a vendégnek, de nem a szállodának és a tulajdonosnak. Az áremelkedés viszont éppen fordítva...

– Igen, csakhogy közben például a törökországi árak az egyharmadukra estek vissza, és az nem az egyetlen hely, ahol a szállodák nagyon olcsón kínálják a szolgáltatásaikat. Ez a többiek számára azt jelentheti, hogy nem az árral, hanem a szolgáltatások minőségével kell versenyezni.

Vagy az országok egyedi vonzerejével... Magyarország mennyire vonzó célpont ön szerint?

– Sokan látták már Budapest nevezetességeit. Még egyszer csak akkor jönnek el, ha úgy látják, megkapták a pénzükért azt a szolgáltatást, amelyet szerettek volna, és jól érezték magukat. Mi mindent megteszünk, hogy javítsunk szállodáink színvonalát, de legalább ennyire fontos, milyen élmények érik őket Budapesten a szállodán kívül.

Ön részt vett a Budapest Congress Trade Center – az egykori BKK – felújításában. Milyen jövőt jósol a létesítménynek? Mekkora konkurenciát lát a megvalósulás előtt álló konferenciaközpontokban?

– Ha Budapest konferenciát akar szervezni, akkor nem az itt épülő konferenciaközpontok versenyeznek egymással, hanem a város mondjuk Barcelonával. Az államnak el kellene döntenie, profitorientált vagy nem profitorientált módon kívánja-e működtetni mondjuk a saját, egyszer felépülő konferenciaközpontját. Ha azt akarják, hogy gyorsan megtérüljön a beruházás, akkor nem lesznek olcsók a konferenciák. Ha viszont az a cél, hogy sok vendég jöjjön Magyarországra, akkor nem a konferencia-központból, hanem a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokból kell, hogy nyereség termelődjön.

Mondana valamit a terveiről? Mi az, amit a legfontosabbnak tart az életben?

– Számomra nagyon fontos megfelelni a követelményrendszereknek, jól megoldani a feladatokat. Amire folyamatosan törekszem, az a nyugodt, kiegyensúlyozott életvitel. Ebben nagyon sokat segít a családom. Meg vagyok győződve arról, hogy csak úgy lehet száz százalékos munkát végezni, ha biztos háttér van az ember mögött.

Született

1953. augusztus

Család

Felesége egy szállodai shopot üzemeltet
Két felnőtt gyereke és öt unokája van

Iskolák

• 1976-1980 Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskola

Munkahelyek

• 1971 londíner, Hotel Wien
• 1972 portás, Hotel Wien, mellette a következő hét évben nyaranta főportás a Balatonon
• 1980–1982 igazgató, Siófoki szállodasor
• 1982–1984 igazgató, Moteligazgatóság, mellette télen a szekszárdi Hotel Gemenc igazgatója
• 1984 igazgató, Hotel Wien, Hotel Flóra (Törökbálint), Touring Hotel (Agárd)
• 1989 igazgató a Pannónia szállodalánc privatizációja során elvont 17 szállodában (köztük a Park Szálló, a Hotel Wien, a visegrádi Silvanus Szálló, több hotel a Balaton déli partján
• 1995 igazgató, Ibis Volga Szálloda, most Ibis Váci út
• 1999 igazgató, Mercure Buda
• 2003 igazgató, Novotel, BKK
• 2004 brandmenedzser, Novotel
• 2006 vezérigazgató-helyettes, Accor-Pannonia

Hobbi

• Tenisz, síelés


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?