Alulvezérlés

Az általános forgalmi adó Magyarországon alkalmazott standard kulcsával hazánk (20%) az európai középmezőnyhöz tartozik. Van, ahol 18 százalékkal is beéri az állam, de akad olyan hely is, például Dánia, ahol a 25 százalékot sem szégyelli beszedni az eladott termékek és szolgáltatások után. Más a helyzet a turizmusban alkalmazott kedvezményes kulcsok terén, itt a tavalyi áfaemelés óta a legmagasabb kulcsot alkalmazó öt ország között vagyunk.

„Az Unió nem tervezi az egységes áfa bevezetését, mivel a tagországok nem egyeznének bele, ha adópolitikájuk kikerülne a kormányok kezéből” – mondta Kovács László adóügyi biztos a közelmúltban Budapesten megrendezett áfakonferencián. Hozzátette, hogy az unió adózási kérdésben mindig a versenyképességet tartja szem előtt, a 15%-os minimum és a négy jogcímen alkalmazható kedvezményes, minimum 5%-os ráta kellő szabadságot hagy a kormányoknak, hogy saját érdekeiknek megfelelően cselekedjenek. Elvileg minden ország egy standard kulcsot és két kedvezményeset alkalmazhat. Magyarországon ez 20% és 5%. Kovács László hangsúlyozta, hogy közösségi érdek lenne a versenyképesség növelése, és a tapasztalatok alapján elmondható, hogy a kisebb kulcs alkalmazása nagyobb versenyképességet jelent.

A táblázatból egyértelműen megállapítható, hogy számos ország a jogszabálytól eltérő kulcsokat alkalmaz. Ennek egyik oka, hogy 1992- ben az akkori 12 tag kiharcolt néhány kedvezményt, mely addig alkalmazható, míg a végleges áfatörvény kialakul. Így például azok a tagállamok, amelyekben 1991. január 1-jén az éttermi szolgáltatásokra csökkentett áfakulcs volt érvényben, továbbra is ezt alkalmazhatják.

Ezt az adóügyi biztos is igazságtalannak és diszkriminatívnak tartja. A másik ok, hogy a később csatlakozó országok derogációt, azaz átmeneti mentességet kaptak, és ez még érvényben van.

Áfa a turizmusban

Az Európai Szállodai és Éttermi Szövetség (HOTREC) kezdettől fogva szeretné elérni, hogy a szállodai és vendéglátó-ipari szolgáltatásokra kedvezményes kulcs legyen alkalmazható az EU-ban, és lehetőleg minden tagállam a legalacsonyabb kulcsot alkalmazza. Dr. Niklai Ákos, a szövetség igazgatósági tagja szerint tudomásul kell venni, hogy az Európai Uniónak a turizmus területén a részesedése 50% alá csökkent, és a magas áfakulcs tovább rontja az Unió és ezen belül Magyarország pozícióit is. Nyilvánvaló, hogy az Európán kívülről érkező turisták útjuk során csak néhány országba fognak ellátogatni, és nem mindegy, hogy hazánk az ár-érték arány tekintetében milyen helyet foglal el.

A szállodai szolgáltatásokra vonatkozóan az uniós szabályok megengednék a kedvezményes kulcs alkalmazását minden tagország számára, azonban ez csak egy lehetőség, és alkalmazása az adott kormányok adópolitikájának függvénye. Magyarország nem él a lehetőséggel, így az érvényben lévő 20%-os mérték Dánia mögött Bulgáriával együtt a második legmagasabb az Unióban. Miközben Romániában kilenc-, Ausztriában tíz a cseheknél pedig csupán ötszázalékos ennek az adónak a mértéke. Az éttermi szolgáltatások esetében a jelenlegi uniós szabályozás kizárja a kedvezményes kulcs alkalmazását. Azonban az uniós tárgyalásokon Magyarország derogációt, azaz átmeneti mentességet kapott e szabály alkalmazása alól, így az éttermi szolgáltatásoknál erre hivatkozva használhatná a kedvezményes kulcsot egészen 2007. december 31-ig. Az éttermi szolgáltatások áfáját összehasonlítva a tagországok között Magyarország hátulról az ötödik.

Alacsony áfa: érvek pro és kontra

Azok a kormányok, melyek nem alkalmaznak kedvezményes kulcsokat, holott az érvényben lévő törvények megengednék, rendszerint adóbevételeik csökkenésétől tartanak. Sokan azzal érvelnek, hogy az áfacsökkenés az árakban kevésbé tükröződik. Ugyanakkor viszont az áfaemelést szinte mindig áthárítják a fogyasztóra. A nemzetközi tendencia azt mutatja, hogy a versenyképesség növelése céljából az országok inkább a vállalati nyereségadót csökkentik, és az áfát növelik, ahogy Németország is tette. Ezzel szemben a szakmai szervezetek, így a Magyar Szállodaszövetség álláspontja szerint is az alacsonyabb áfakulcs javítaná a versenyképességet, fehérítené a szürkegazdaságot, és munkahelyeket teremtene. Ha csökkenne az áfa, az éttermi árak is csökkenhetnének, ami viszont pluszforgalmat generálna. A nagyobb forgási sebesség pedig új munkaerő felvételét jelentene. A cseheknek erre vonatkozóan konkrét statisztikáik is vannak. Amikor az éttermi szolgáltatások áfáját 5-ről 19%-ra emelték, a forgalom 6-7%- kal csökkent. A szállodai szolgáltatások áfája 5% maradt, és 10%-os bővülést realizáltak. A forgalomcsökkenés vagy -növekedés általában több okra is visszavezethető, a tapasztalatok szerint azonban egy adott országban a szállodaipar és a vendéglátás azonos feltételek mellett hasonló tendenciákat mutat. A csehek egyértelműen az adónövelést látják a rossz éttermi adatok hátterében.

Mi várható 2007-ben?

Az adóügyi biztos kezdeményezésére tanulmány készül a csökkentett áfakulcsok alkalmazásának hatásairól a magas élőmunkaigényű szolgáltatások esetében, beleértve a vendéglátást is. A tanulmányt 2007. június 30-ig kell benyújtani az Európai Bizottsághoz. Franciaország mellett mások is kormányszinten lobbiznak, hogy a vendéglátás áfájára a jövőben a kedvezményes kulcs legyen alkalmazható. „A megszorítások időszakában a honi taktika jelenleg a kedvezményes áfa ügyének napirenden tartása. A szállodai és éttermi szakmai szervezetek azt remélik, hogy néhány éven belül sikerülhet az éttermi és a szállodai szolgáltatásoknál a kedvezményes áfakulcsot bevezetni” – vélekedett dr. Niklai Ákos.

Kapcsolódó statisztika:

Áfakulcsok a tagországokban


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?