„Élményt kell adni a turistának!”

Első ízben oktatóként találkoztam vele, aztán idegenvezetőként is megismerhettem. Magával ragadott felkészültsége, széles látóköre és a szakma iránti elkötelezettsége. Harmadik legnagyobb városunk turisztikai marketing szervezetének vezetőjeként Mihály Illésnek Szeged népszerűsítése a feladata.

- Hogyan kezdődött kapcsolatod a turizmussal?

- Hódmezővásárhelyen születtem, ott is érettségiztem 1969-ben, majd Szegeden a tanárképző főiskola földrajz-pedagógia szakát végeztem el. A főiskolai évek alatt kezdődött elköteleződésem a turizmus mellett, az egyik tanárom biztatására 1972-ben országjárás vizsgát tettem, és országjáró csoportokkal a következő évek során bejártam hazánk minden táját. Az 1978-ban szervezett idegenvezetői tanfolyamra beiratkoztam, de már 1974-től a nyitott panoráma autóbuszon garantált szegedi városnézéseket vezettem.

- Most ha jól tudom, nincs ilyen szolgáltatás Szegeden…

- Az utóbbi időben kisvonattal lehetett felfedezni a belvárost, de jövőre, ha minden jól megy, újraindul a buszos városnézés Szegeden. Visszatérve a pályafutásomra: a tanulást nem hagytam abba: orosz nyelv és irodalom, majd könyvtár szakon végeztem, közben, pedig idegenforgalmi menedzser felsőfokú szakképesítést is szereztem.

- Hallottalak városnézést vezetni Pécsett, Szegeden és Mezőkopáncson is, meggyőződésem volt, hogy történelmet vagy művészettörténetet tanultál eredetileg…

- Életemből 30 évet tanulással töltöttem, és valóban kedvencem volt mindig is az irodalom, a történelem, a művelődés- és művészettörténet, a főszakomból, pedig elsősorban a társadalomföldrajz érdekelt. Több más irányú munkahely kipróbálása után 22 évet dolgoztam Szeged egyik középiskolájában egészen 2003 januárjáig. Közben, pedig természetes volt számomra, hogy folyamatosan vittem és fogadtam a csoportokat.

- Mikor kerültél a mostani pozícióba?

- 2003 február 1-én lettem a Szeged és Térsége Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezetője. A város turisztikai promóciója és a Tourinform iroda működtetése a feladatom. Szakmai munkámat segíti a tíztagú Turisztikai Tanácsadó Testület, melynek tagjai a városban működő idegenforgalmi vállalkozások, szakmai szervezetek, oktatási intézmények képviselői. Az ajánlásaik nem kötelező érvényűek, de az esetek túlnyomó többségében tanácsukat komolyan veszem, és hallgatok rájuk.

- Milyen tevékenységeket takar a turisztikai várospromóció Szeged esetében?

- Kiadványokat készítünk, vásárokon képviseljük a várost, frissítjük és karbantartjuk a szeged.hu, illetve szeged.eu weboldalak turizmussal kapcsolatos felületeit. Ahhoz hogy naprakész információkat tudjunk biztosítani az érdeklődők részére, folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a helyi vállalkozókkal, frissítjük, pontosítjuk az adatokat. Mindezt azért tesszük, hogy segítsünk piacra jutni a helyi szolgáltatóknak. Ennek keretében sajtómegjelenéseket, hirdetéseket, tanulmányutakat szervezünk, bel-, és külföldi vásárokon mutatjuk be a város turisztikai kínálatát. Ezen túl a másik fontos feladatunk, hogy naprakész információt nyújtsunk a turistáknak. Ennek legfontosabb színtere a Tourinform iroda, illetve szezonban a városnak a turisták által legforgalmasabb pontján, a Széchenyi téren információs pavilont tartunk fenn. Szeged állomáson és még másik négy helyen érintőképernyős terminálokat működtetünk, amelyeken a nap 24 órájában elérhető Szegedről minden turisztikai jellegű információ.

- Milyennek látod Szeged és a régió turizmusát?

- Biztató, hogy a jövőre induló új Széchenyi tervben kiemelt szerepet kap az egészségipar, hiszen a térségben jobbnál-jobb alkalikus vizek találhatók szinte minden városban. Ez alapot ad a jövőt illetően, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a gyógyfürdőknél a cél a háromgenerációs fürdők kialakítása. Élményelemekkel kell bővíteni őket, hogy a nagyszülőktől az unokáig mindenki megtalálja bennük a számítását. Véleményem szerint élményeket kell adni a turistának, mert elsősorban ezért utazik az ember valahová. Az a turista, aki jól érezte magát valahol, megosztja ismerőseivel élményeit, és ha maga évekig nem is tér ugyanoda vissza, barátai, családtagjai közül sokan lesznek majd, akik kedvet kapnak az utazáshoz.

- Melyek meglátásod szerint Szeged legfőbb vonzerői?

- Szlogenünk a 3F, vagyis Szeged a fény, a fürdők és a fesztiválok városa. A legnagyobb új vonzerőnk az idén átadott Aquapolis Napfényfürdő és a hozzá kapcsolódó megújult Hotel Forrás. De ott van a belvárosban, a 2006-ban felújított Anna Gyógy-, Termál-, és Élményfürdő. Három minősített gyógyvíz, a hozzájuk kapcsolódó infrastruturális adottságok alapján Szeged kiérdemli a gyógyfürdőváros címet, és azt hogy felkerüljön a világ gyógy-, és wellness fürdőtérképére. Szegeden bőséges a szálláshelykínálat is: összesen 4500 ágy várja a vendégeket a szállodákban és a panziókban, míg az olcsóbb kategóriájú kollégiumok és kempingek kapacitását is figyelembe véve egyszerre 8000 turistát tud fogadni a város.

- Hogy alakul Szegeden a vendégforgalom?

- A vendégéjszaka-statisztikákban 65%-a belföldi, a 35% külföldi. A legjelentősebb külföldi küldőpiac a román, utánuk a németek, lengyelek, osztrákok, olaszok, franciák, hollandok, szlovákok, csehek következnek. A szerbek csak a 10. helyen állnak, de bízom benne, hogy a vízumkényszer eltörlése megteszi a hatását és számuk növekedni fog.

- Látszik-e már az Aquapolis átadásának pozitív hatása?

- 2010 a tanulóév, hiszen a tavasszal nyílt meg az élményfürdő. Ugyanakkor, ha lassan is, de már látszanak a jelei a vendégforgalom növekedésének. Tény, hogy alaposan meg kell dolgozni a piacot. Jelenleg átlagosan 2,1 éjszakát töltenek a városban a turisták, azt szeretném, ha jövőre – elsősorban a fürdőturizmus fellendülése miatt - ez az adat 2,5-re nőne, 2012-ben pedig elérné a három éjszakát.

- Várhatók új fejlesztések is?

- Tervezik a Tiszagyöngye egykori nagyhírű disco szállodává történő átalakítását és egy belvárosi szálloda építését is. Ezeken kívül több panzió kezdi meg hamarosan a működését a belvárosban és az új fürdő közelében.

- Mennyire fontos a rendezvényturizmus?

- Országos és nemzetközi hírű események zajlanak Szegeden egész évben. Az évi 250-300 eseményből álló sort a Tavaszi Fesztivál nyitja és az Adventi vásár zárja. Szeged város napjához kapcsolódik a Szegedi Borfesztivál és a Hídi vásár, de sok vendéget vonz a Szőregi Rózsaünnep is. A nyár legfontosabb eseménye a Szegedi Szabadtéri Játékok, amely 2011-ben lesz 80 éves. Ez Magyarország legjelentősebb szabadtéri színháza, mely egyszerre 4000 nézőt képes befogadni. Jövőre jubileumi programmal készülnek, melyek között meg kell említeni Madách Az ember tragédiája című művét, amely azért lesz különleges, mivel 9 éve nem mutattak be a Szabadtári játékokon drámai művet. Fiatalabb közönséget, 65000 látogatót vonz a Szegedi Ifjúsági Napok (SZIN) rendezvénysorozat. A nyarat a Nemzetközi Tiszai Halfesztivál zárja, amelynek négy napja alatt 200.000 adag halászlé fogy el a Tisza-parton rotyogó bográcsokból. Ősszel Zsidó Kulturális Fesztivál és Egyetemi Kulturális Napok színesíti a programot, majd november végén elkezdődik az Advent Szegeden. A Széchenyi téren vásár, a Dóm téren kulturális és egyházi programok, míg a Dugonics téren téli gasztronómiai csemegék kerülnek terítékre.

- Ki tudja-e Szeged használni régióközponti szerepét?

- Minden adottságunk megvan az üzleti és konferenciaturizmus számára. Egyrészt Szeged, mint egyetemi város a „tudásipar” fellegvára, másrészt, pedig a közelmúltban felújított IH Rendezvényközpont, a vadonatújnak számító JATIK (József Attila Tanulmányi Informatikai Központ), valamint a nagyobb szállodák különtermei nagyszerű helyszínt kínálnak a rendezvényszervezőknek.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?