Így teljesítettek a szállodák az első négy hónapban

Megjelent a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének áprilisi Trendriportja.

2021 áprilisában a koronavírus járvány terjedésének megakadályozására tett hazai intézkedések – a határok lezárása, kizárólag üzleti, gazdasági, oktatási célból utazók fogadásának engedélyezése a hotelekben – és a nemzetközi utazási korlátozások továbbra is rendkívüli mértékben csökkentették a hazai szállodák iránti bel- és külföldi keresletet. Az év negyedik hónapjában a vendégéjszakák száma országos szinten 316,9%-kal, Budapesten 534,9%-kal, a Balatoni régióban 104,2%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 224%-kal meghaladta a válság kitörése által már sújtott 2020 áprilisiakat. Ugyanakkor a 2021 áprilisában országos szinten regisztrált 140 ezer vendégéjszaka 92,5%-kal, a budapesti hotelekben regisztrált 59 ezer vendégéjszaka 93% kisebb volt a 2019 áprilisinál.

Az év negyedik hónapjában a külföldi vendégéjszakák száma országos szinten 322,5%-kal, Budapesten 468,8%-kal nagyobb volt a bázisnál. Itt is meg kell jegyezni, hogy az idén áprilisban országos szinten regisztrált 56 ezer külföldi vendégéjszaka 94,9%-kal, a Budapesten regisztrált 23 ezer külföldi vendégéjszaka 96,9%-kal volt kevesebb a 2019 áprilisinál.

A KSH nem tett közzé adatokat - a bizonytalan szállodai adatszolgáltatásra hivatkozva - a hotelek áprilisi teljesítményét kifejező mutatószámokról. Ezek a szobafoglaltság, átlag szobaár és a REVPAR mutató.

2021 áprilisában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 3.549 millió Ft, ami 322,5%-kal nagyobb a tavalyinál. Arra is felhívjuk a figyelmet, hogy idén április végéig országos szinten szállodáink bruttó összes forgalma 12.595 millió Ft volt, ami 89,7%-kal kisebb a 2019 első négy hónapban elért 122.339 millió Ft-nál.

A KSH nem tett közzé adatokat a budapesti, illetve az egyes idegenforgalmi régiók szállodáinak bevételi adatairól sem.

Meg kell jegyezni azt is, hogy áprilisban a hazai szállodákból csupán 475 üzemelt a múlt évi 488-cal szemben. Eszerint 505 szálloda bezárásra került, mivel a járvány kitörése előtt - 2019 áprilisában – 980 szálloda működött Magyarországon.

Áprilisban a belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 313,4%-kal, a Balatoni régióban 450,7%-kal, a fővároson kívüli szállodákban 555,6%-kal, Budapesten 585,1%-kal meghaladta a 2021 évit. Ugyanakkor az idei áprilisi belföldi vendégéjszakák száma országos szinten 89%-kal, Budapesten 59%-kal, a Balatoni régióban 99,6% volt kisebb a 2019 áprilisinál.

Az év első négy hónapjában a hazai szállodákban összesen 3 milliárd Ft (b.index: 9,5%), áprilisban 111,4 millió Ft (b.index:733,7%) volumenű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek.

Április végéig a 10 legnagyobb beutazó piacunk mindegyikéről csökkent a szállodai vendégéjszakák száma. A visszaesés Németországból -80,1%, Romániából -82,3%,

Ausztriából -88%, Olaszországból -90%, Egyesült Királyságból -94,9%, Koreai Köztársaságból -79,3%, Franciaországból -87,4%, az Egyesült Államokból -86,2%, Lengyelországból -75,3%, Szlovákiából -88,4% volt.

A magyarországi szállodákban az első négy hónapban regisztrált külföldi vendégéjszakák 82,2%-a Európából, 11,2%-a Ázsiából, 5,5%-a Amerikából, 1,1%-a Ausztráliából és Afrikából érkezett.

Április végéig az európai országokból 88,7%-kal, az Európai Unióból 87,9%-kal, Amerikából 86,2%-kal, Ázsiából 89,3%-kal csökkent a szállodai vendégéjszakák száma. Utóbbival kapcsolatban megjegyezzük, hogy a visszaesés Kínából 93,7%, Koreai Köztársaságból 79,3%, Japánból 66,4%, Izraelből 97,9% volt a múlt évihez képest.

Az STR adatai szerint idén áprilisban a Közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a legmagasabb, 10€ (b.index: 309%). Ugyanez Ausztriában 8,3€ (b.index: 158,1%), Lengyelországban 5,3€ (b.index: 162,3%), Csehországban 4,1€ (b.index: 179,3%) és Szlovákiában 5,3€ volt.



Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált 5 Közép – kelet – európai ország fővárosai között a budapesti hotelek április havi nettó REVPAR mutatója volt a legmagasabb, 10,7€ (b.index: 334,5%). Ugyanez Bécsben 7,3€ (b.index: 124,6%), Varsóban 5,4€ (b.index: 145%), Prágában 3,9€ (b.index: 206,3%) és Pozsonyban 5,1€ volt.

Idén április végéig Magyarországon nem nyílt új szálloda.

A teljes elemzés csatolmányként olvasható.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?