Ki repteti el a turistát?

Az idei berlini ITB egyik kerekasztal-beszélgetésén felmerült kérdés időszerűsége és jogossága felől nincs kétség, hisz a fapadosok egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a nyaralásra indulók táborából. Példáért nem is kell messze mennünk; már a tavaly nyári hazai charter szezonban látszott, hogy még az utazásszervezőknél csomagot vásárlók is mind többen ülnek át a fapadosok block seat-jeire.

Bár a témafelvetés érdekes, inkább hallhattunk egy egyetértően bólogató beszélgetést. Komolyabb vitát generálhatott volna, ha meghívnak egy magányos harcos, ultra low cost vezérigazgatót is. Ez esetben azonban három olyan szereplő ült a pódiumon, melyek mögött igen tekintélyes anyacégek állnak, és amelyek kettőjüknél nagy mértékben gondoskodnak a kapacitások lekötéséről.

„De ettől még nem ülünk a babérjainkon” - ismerte el Dieter Nirschl, a TUI Travel csoporthoz tartozó TUIfly vezérigazgatója. A kiterjedt nemzetközi utazásszervezői háttérrel megtámogatott légitársaság kapacitásainak 60-70 százalékát töltik meg az utazási irodák. „A többi utast azonban nekünk is saját erőből kell behozni” - tette hozzá Nischl. A verseny a két szegmens közt ezen a kb 30%-on megy.

A másik két megszólaltatott versenyző közül a Lufthansa-leány Germanwings-nek soha olyan jó éve nem volt, mint a tavalyi - büszkélkedett Christian Hain, a Germanwings disztribúciós vezetője., Ekkor kezdte el az anyacégtől átvenni a nem a németországi fő gyűjtő-elosztó repterekre közlekedő point-to-point járatokat.

Az Iberia és a British Airways légitársaságokat is tulajdonló International Airlines Group (IAG) által megvásárolt Vueling sem az a klasszikus fapados. Utasainak 39%-a üzleti utazó, akikről a fedélzeten és a reptéren - például lounge használattal - egyaránt gondoskodik a légitársaság. (Nem csoda így, ha a három év kihagyást követően idén nyáron újrainduló Budapest-Barcelona útvonalra 500 euróért is lehet menettérti jegyet váltani.)

De nevezzük akárhogy is fuvarost, dolgozzon akármilyen üzleti modell szerint is, a vevőt két dolog fogja érdekelni, az ár illetve az azért kapott termék - árulta el Christian Hain. Mint Alex Cruz, a Vueling vezérigazgatója elmondta, a IATA statisztáki szerint az elmúlt 50 évben átlagosan 4%-kal nőtt a világ légiforgalma. Meglehet, a következő 50 évben ugyanennyivel nő. „De nem a növekedés mértéke a kérdés, hanem az, hogy a következő 4%-ra ki marad ott?” - így Cruz, és nem sokáig váratott a válasszal: a legalacsonyabb költséggel dolgozók. De ez nem feltétlen jelenti a legalacsonyabb árakat. Vagyis inkább nem minden ország utasai akarnak csak egy ülést. „A németek kifejezetten nem” - toldotta meg előbbi gondolatmenetét Hain.

„Mennyire hajlandó egy nyaraló légitársaság a partnerei kedvéért változni?” - hangzott el a moderátor kérdése. „Csak addig, amíg a költségek alacsonyan tarthatók” - így Dieter Nirschl. Hozzátette: ők az elejétől kezdve nem akartak csak egy ülést adni. Mi nyaralókat utaztatunk, nem légi utasokat- foglalta össze Nieschl cégfilozófiájukat.

A versenyképesség megtartásának kulcsa mindhárom szereplő szerint az informatikai háttér folyamatos fejlesztése. Igaz más és más módon. A TUIfly számára az utaztatói szakma számára kell teljes mértékben átjárhatóvá egy egyértelművé tenni a foglalási oldalt. „Az IT költségvetése korlátlan” - jelentette ki Alex Cruz, de figyelmeztetőleg hozzátette, csak addig, amíg tudja, hogy a befektetett pénzből mi jön vissza. A Vueling utasainak 50%-a a netről esik be. A másik fele irodákon, viszonteladókon keresztül.

A szabadidős turizmusban a diszkontok előnye a nyaralókat fuvarozókkal szemben igazán a beutas piacon jelenik meg. Ahogy például a Vueling a turizmus marketingben szorosan együttműködik első számú bázis repterének - Barcelona - otthont adó Katalónia turisztikai hivatalával.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?