Hazánk, a vásáron betöltött jelentőségét bizonyítja, hogy az idén 18. alkalommal megrendezett turisztikai seregszemlét lett szaktekintélyek mellett, Somogyi Zoltán, az ENSZ turisztikai világszervezetének főtitkára nyitotta meg. Magyarországot közös standon képviselte a Magyar Turizmus Zrt. Baltikumban is illetékes észak-európai képviselete valamint a Robinson Tour.
A magyar jelenlét első számú apropója, az airBaltic lett légitársaság május 16-án induló budapesti járata. A hetente négyszer közlekedő járatot nem csupán a lett-magyar point-to-point forgalomra alapozza a légitársaság - ismertette a Turizmus Online-nal Gregory Pomerantsev, a cég értékesítési igazgató-helyettese - hanem az egész Baltikuméra, illetve a 80 úti célt repülő airBaltic további járathálózatára a rigai gyűjtő-elosztó repülőtéren keresztül. Nem az első próbálkozás, hogy Magyarországot és a Baltikumot légi úton összekössék. Kérész életű volt, a várt számokat nem hozta a korábban a szintén az airBaltic által üzemeltetett Budapest-Vilnius járat. De hasonlóan járt a megszűnt FlyLal litván légitársaság szintén Vilniusból közlekedő budapesti járata.
Ez most más lesz
Ezúttal azonban más körülmények között és egy merőben más repülőtér lehet az alapja a baltikumi turizmus megindulásának mondja Székely György, az MT Zrt stockholmi képviseletének vezetője. „A térség kifelé lábal már a válságból, melyhez párosul egy jó áron értékesített, központi helyre közlekedő járattal” - tette hozzá Székely. A rigai gyűjtő-elosztó repülőtéren keresztül nem csupán a Baltikum 3 fővárosa érhető el, hanem számos olyan finn, svéd és norvég vidéki, illetve főváros érhető, mely komoly látogatói potenciált jelent Magyarország számára. Skandinávia és a Baltikum a maga bő 560 ezres évi vendégéjszakájával hazánk harmadik számú küldőpiaca. Ebből a jelentős számból körülbelül 15 ezret tesznek ki egyelőre a balti államok.
Székely György a Turizmus Online érdklődésére elmondta: most, hogy a balti piac Magyarországra történő eljutási esélyei megnőnek, a piac komolyabb meggyúrása várható. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a hazai turisztikai kínálat beharangozó jeleggel szerepel majd a légitársaság fedélzeti magazinjában; a járat indulásának havában egy több oldalas cikk és behúzásként egy „Budapest Guide” szerepel majd a lapban. A nyomtatott sajtóban nem csupán a három balti országban, de finnországban is szerepel majd Magyarország, míg Rigában óriásplakátokon hívják fel a figyelmet hazánkra.
Régi ismerősök
„Az elmúlt közel két évtized során a Baltikum utazóközönsége megismerte a korábban kihagyott, kötelező úti célokat, most kezdenek közelebbre is látni, figyelmük egyre inkább a korábban megismert országokra, azok újra felfedezésére irányul. A Baltikumban, köszönhetően a szülők korábbi élményeinek, a fiataloknak sem kell úgy elmagyarázni, mi is az a Magyarország, mint Skandináviában” - tájékoztatott a képviselet vezetője a biztató tendenciáról. Az ismertség mellett komoly vonzerőt jelent az is, hogy ár-érték arányban a baltikumi utazók ugyanott vannak, mint saját országaikban.