Magyarország turizmusa 2005-ben

2005 első tizenegy hónapjában 6 millió 533 ezer vendég kereste fel hazánk szálláshelyeit, és a vendégéjszakák száma a rendszerváltozás óta először lépte át a 18 milliós határt. Az év végéig ez az adat várhatóan meghaladja a 19 milliót. A vendégéjszakaszám és a vendégforgalom egyaránt közel 5 százalékos növekedést mutat.

'

A tavalyi év első 11 hónapjának adatai szerint a vendégek 10-ből 7 éjszakát szállodákban töltöttek. A szálláshelyek forgalma egyenes arányban nőtt azok színvonalával. Az átlagos 6,5 százalékos vendégforgalom- növekedés azonban jelentős különbségeket takar: míg az öt- és négycsillagos szállodák 14 százalékkal, a háromcsillagosok csak 3,3 százalékkal több vendégéjszakát realizáltak. A wellnessszállodák 67, az apartmanszállodák 46, a gyógyszállók 9 százalékos bővülést könyvelhettek el.

Tavaly is folytatódott a forgalomcsökkenés az egy- és kétcsillagos házakban. A panziók 2 százalékos gyarapodást, a turista- és üdülőszállók, illetve a kempingek 8-12 százalékos csökkenést tapasztaltak.

A legtöbb külföldi vendéget a négy- és háromcsillagos szállodák fogadták. A külföldi vendégéjszakák számában az Egyesült Királyság (+44 százalék), Írország (+30 százalék), Izrael (+28 százalék) és Portugália (+23 százalék) produkálta a legdinamikusabb növekedést. Németországból és Ausztriából tavaly mintegy 5, illetve 3 százalékkal kevesebb éjszakát töltöttek el a vendégek, mint 2004 hasonló időszakában.

A belföldi vendégek száma 5, a vendégéjszakák száma 3 százalékkal gyarapodott. A belföldi vendégéjszakák száma az öt- és négycsillagos házakban harmadával nőtt, a wellness-szállodákban megkétszereződött. A belföldi vendégforgalom erősödéséhez az üdülési csekk használatának terjedése is hozzájárult.

A kereskedelmi szálláshelyek bevételei először érték el a 200 milliárd forintot, ami 13 százalékkal haladja meg az előző év hasonló időszakának adatát. A 2005. január–december időszakban a folyó áron számított bruttó szobaárbevétel 17 százalékkal nőtt a magyar szállodákban a 2004. évihez képest. Egy kiadott szállodai szoba bruttó átlagára (Gross ARR) 15 200 forint volt. Ez jelentős, folyó áron több mint 1300 forint emelkedést jelent 2004-hez képest. A Magyar Szállodaszövetség reméli, hogy jövőre a kapacitáskihasználtság további növekedése még magasabb átlagárak érvényesítését teszi lehetővé. A mostani növekedéssel sikerült elérni a 2001-es év forintban számolt átlagárát, azóta azonban az infláció és a költségek is jócskán megnövekedtek.

Bővülést a vendégéjszakák számában Közép-Dunántúlon (17,2 százalék), Budapest-Közép-Dunavidéken (6,4 százalék), a Dél- Alföldön (6,3 százalék) és Észak- Magyarországon (1,3 százalék) mértek. A Balatonnál a belföldi növekedés és a külföldi visszaesés kiegyenlítődésével stagnált a forgalom (–0,8 százalék). Csökkent a vendégéjszakák száma a Tisza-tónál (–9,8 százalék), a Dél-Dunántúlon (–4,5 százalék), az Észak- Alföldön (–4,2 százalék) és a Nyugat- Dunántúlon (–2,2 százalék).

A szállodai mutatószámok jelzik, hogy Budapest továbbra is, sőt egyre inkább megelőzi fejlődésben a vidéket. Míg 2005-ben a hazai szállodák átlagosan 60,2 százalékos szobafoglaltsággal működtek, a fővárosiak 67-72 százalékos kihasználtságot értek el. Az átlagár minden budapesti szállodacsoportban magasabb volt, mint az azonos kategóriájú, vidéki házakban. Jövőre mérséklődhet a beutazó turizmus főváros-központúsága, mivel februártól Sármellékre is közlekedik fapados légitársaság, méghozzá a dinamikusan fejlődő Nagy-Britanniából.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?