Milyen válság?

A repülőtérről egy síliftszerű, libbenő kabinos alkalmatosság öt perc alatt a városba induló vonathoz repít, ahonnan tíz perc alatt a főpályaudvarra, Düsseldorf szívébe érünk. A ProWeinra szóló belépő az összes városi közlekedési eszközön érvényes jegyként funkcionál, sőt, a tartomány 150 kilométeres sugarán belül azzal bármilyen közlekedési eszköz igénybe vehető. A kiállítás nyitásakor-zárásakor kétpercenként indítják a szerelvényeket, a megállókban segítőkész és több nyelven beszélő irányítókhoz fordulhat bárki, aki az amúgy tökéletes útbaigazító feliratokon nem tudna kiigazodni.

Eshet a hó, fújhat a szél – a repülőtérről a vásárvárosig akár makulátlan öltönyben vagy tökéletes állapotú kosztümben is kivitelezhető a megérkezés, ugyanis végig fedett helyen jár-kel a kiállító vagy a vásárlátogató.

Megy, mint a karikacsapás…

A beléptetés mindössze néhány perc, pontos térképet is osztanak a badge mellé a 8 pavilon elhelyezkedéséről, témáiról, aki pedig okostelefonnal indul útnak – minden pavilonnál az adott kiállított borról ezen a platformon is olvasható az összes alapvető információ. A kiállítás hatalmas, közel ötezren állítottak ki idén 48 országból, és a látogatók száma is csúcsot döntött: 44 ezren érkeztek (csak összehasonlításképp: tavaly 40 ezer volt a ProWein-on a vásárlátogató).

Ami még megszívlelendő: nem „töltelék” vásárlátogatókról van szó. Vagyis nem órákról boldogan ellógó diákok és a standokra kikészített ételekre, italokra „rárepülő” nyugdíjasok hada népesíti be a pavilonok közti sorokat, hanem a világ összes pontjáról érkező nagybevásárlók, igazi döntéshozók jönnek-mennek, kóstolnak. Akikkel amúgy még email-en keresztül sem léphet kapcsolatba egyszerű földi halandóként a borkészítő.

Libanoni toptételek – a Hezbollah ajánlásával

A kiállítás méreteit látva rögvest lemondunk arról, hogy végigkóstolnánk az összes jelenlévő földrészt, inkább úgy döntünk, megcélozzuk a különleges résztvevők standjait. Elsőként irány Libanon, annál is inkább, mivel az ezer bort felvonultató kóstolósziget mellett felépült pavilon borászai most először németországi kiállítók.

Apja és fia, George és Eddy Naim (egyébként a legtöbb ProWein-os standon, a családi pincészeteknél üdítő látvány az egymás mellett álló, kínáló, tárgyaló több generáció) Qanafarból Düsseldorfba először érkezett kiállítóként. Azonban a szőlőhöz, borhoz fűződő szerelmük már hosszú életű: 30 éve borászkodnak (miközben az édesapa 45 évet „lenyomott” egy nagy nemzetközi cégnél üzleti vezetőként), de ma már jelentős tételt értékesítenek többféle, hibátlan boraikból.

 Pedig a négymilliós országban nem könnyű a borral foglalkozók élete, hiszen a vallás szigora nagy kerékkötő. Igaz, a tárcáért felelős miniszter - Hezbollah vezetőként -, engedélyt ugyan nem adhat a borkereskedelemhez, azonban nem is bünteti a szeszes italárusítást. Így ma 40 borkészítő cég több mint 8 millió üveggel értékesítheti tételeit (ebből 3 millió palackkal odahaza, Libanonban hörpintenek fel).

Vörösbor kólával, jégkockával

Szintén először állít ki a ProWeinon a kínai Changyu cég, amely az egyik legnagyobb és legszélesebb választékkal rendelkező kínai, egyben ázsiai borkészítő óriás. A céget még 1892-ben alapította európai szőlők telepítésével bizonyos Chang Bishi úr, és ezzel gyakorlatilag az ő irányítása alatt indult el a kínai borkereskedés. A méreteiről csak annyit: ma 5300 disztribútorral dolgoznak, tételeikkel Kína 649 városában vannak jelenleg jelen, és jövőbeni terveik között egy éven belül 350, majd 2015-ig 1000 új borüzlet megnyitása szerepel. Sőt, addigra 20 brandjüket terítik majd a világban. A jelenlegi kínálatból kóstolunk néhányat – jót is, rosszat is. Illetve úgy helyesebb mondani, hogy nemzetközi fajtákból, kimondottan az európai piacra készülő Chardonnay Rizlingjük valamint egy cuveéjük első rangú. Ám hiába óvnak tőle, addig-addig erősködünk, míg töltenek Vini panda nevű mackós cabernet-jükből, amely egy otthoni piacra készülő vörösbor. Ezt Kínában állítólag kólával, jégkockával isszák – érdekes lehet…

A cég vezetője különben ma Laurenz Moser, és abban a kiadványban – egy kínai bormagazin teljes számát megvette magának, magáról a Changyu -, amelyet kapunk a kóstolás során, a teljes menedzsment felvonul, akik híres bortermő európai és más kontinensek szülöttei, és mind neves borszakértők. Olyan minőségi munkát végeznek a francia kastélyok módjára felépített kínai pincészetekben, hogy nem véletlenül írta róluk a Financial Times: a Changyu hamarosan a világ vezető topcégei közt lesz megtalálható.

Emberbaráti gesztusból felkeressük az éppen nagy bajban lévő görögök standját is. Ahol folyik a bor, szól a buzuki, olajbogyó és sajthegyeket kínálnak, és bárkinek, aki arra jár, vígan töltögetik a bort. A válságról kérdezzük együtt érző arccal az egyik bio-borászt. „Milyen válság?”, kérdi vissza széles mosollyal. „Amíg a borom jó, a feleségem és a gyerekeim egészségesek, és a szüleimet is nap mint láthatom – főjön a fejük a válság miatt a politikusainknak. Inkább hallgassák a zenét, és adják a poharat, ezt kóstolják, mert ilyen üdítő biobort biztos nem töltöttek máshol.”


Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon

Tiszta ízek, japán precizitás – a sashimi kultúrája Magyarországon  

Magyarországon is egyre többen keresik a könnyed, mégis gazdag ízélményeket nyáron – és ebben a sashimi kultúrája kulcsszerepet játszik.
Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban

Jó hír a hazai szőlőtermesztéssel kapcsolatban 

Megállhat a magyar szőlőtermesztés visszaesése, de a klímaváltozás jelentős károkat okozhat az ültetvényekben.
Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány

Pezseg a nyár: indul a „Buborékok Nyara” kampány 

Az idei nyár hivatalos fröccse pedig nem más, mint a Macifröccs.
Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program

Helyi termelőkre épít az Auchan – Debrecenből indul az új program 

Mert fontosnak tartják, hogy áruházaik térségében lévő termelők, a kis- és középvállalkozások termékei felkerülhessenek az áruházaik polcaira.
A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól

A hely, amely nem csupán a finom falatokról és a süteményekről szól 

Az új helyszín a Gesztenyéskertben, a legendás Nagyvendéglő épületében kapott otthont – új arculattal, friss kínálattal, de a már jól ismert „czinieles” vendégszeretet szellemében.
Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában

Négy étterem, ami biztosan ott lesz a Time Out Market Budapest kínálatában 

A gasztronómiai és kulturális piac felfedte első négy éttermét.
Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait

Pecsét került a palackokra – kihirdették az év legjobb borait 

Kihirdették 2025. évi Országos Borverseny győzteseit.
Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál

Az élet túl rövid ahhoz, hogy az utazó ne kóstolja Erzsike fahéjas csigáját az M7-es fehérvári lehajtójánál 

Fél évszázad az autópálya mentén – 50 éves az M7 Bisztró.
Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz

Ha kitör a nyár, akkor érkezik a Balaton Gasztrokalauz 

323 balatoni étterem, strandbüfé, termelői piac, kávézó, kultúrbisztró, kézműves hamburgerező és pékség – egyetlen kisméretű kiadványban.
Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak

Itt a vége: mostantól nem vásárolhatnak energiaitalt a 18 év alattiak 

Megjelent a rendelet, és már hatályba is lépett.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.