Spa & Wellness a Műcsarnokban  

Ma hazánkban az egészségturizmus az idegenforgalom legdinamikusabban fejlődő szakága. Jelzi ezt az is, hogy az első és legrangosabb egészségturisztikai rendezvény, az idén már 3. alkalommal megrendezett Spa & Wellness szakkiállítás mára kinőtte korábbi helyszínét, és a budapesti Royal szállodából a Műcsarnokba költözött.  

November 12. és 14. között 6600-an voltak kíváncsiak a 180 kiállító ajánlataira. Az induló évhez képest csaknem megduplázódott a bruttó kiállítási terület és a látogatók száma, a kiállítók száma pedig 20 százalékkal mintegy bővült. A konferencia három napján több mint kétszázan vettek részt. A turisztikai témájú előadások és a kerekasztal-beszélgetés középpontjában a budapesti műemlék fürdők álltak, amelyek felújítását egyik legfontosabb feladatának tekinti a turizmus jelenlegi irányítása. Evidens, hogy az Európa Terv II. egyik legfontosabb, de nem egyetlen bázisa az egészségturizmus lesz” – hangsúlyozta előadásában Székely György, a Turisztikai Hivatal vezetője, aki elmondta, jelenleg két az egészségturizmus további irányait meghatározó kutatás készül. Májusra megszületik a hazai termál- és gyógyvízbázist felmérő elemzés. Annyi előzetesen már kiderült, hogy korábbi félelmekkel ellentétben a gyógyfürdői kapacitásbővülés nem járt a vízfelhasználás drasztikus emelkedésével. A másik, jelenleg visszaigazolás alatt álló kutatás a fürdőberuházások szakmai és pénzügyi elemzésére, a nemzetközi és belföldi egészségturisztikai piac feltárására, a kereslet feltérképezésére irányul. Az elemzés az uniós pályázatok alapjául szolgálhat.

 

Külön pályázat műemlék fürdőknek

 

 

 

 

 

A turizmus irányítása az előttünk álló évek egyik legfontosabb céljának azt tartja, hogy a közelmúlt zöldmezős beruházásai és vidéki fürdőfejlesztései mellett kissé háttérbe szorult zászlóshajókat, a budapesti műemlék fürdőket (elsősorban Gellért, Széchenyi, Rudas, Király és Rácz fürdőket) hosszú távra, nagyon magas színvonalon helyreállítsák. Székely György előadásában ígéretet tett arra, hogy még év vége előtt elkészül az a kormányelőterjesztés, amelyben a Turisztikai Hivatal felhatalmazást kér a budapesti műemlék fürdők felújítását szolgáló pályázatok kiírására. Így a kifizetésekre 2006–2007 során kerülhet sor. Dr. Horváth Gábor, az említett fürdők üzemeltetéséért felelős társaság vezérigazgatója úgy véli, a budapesti műemlék fürdők nagyrészt a megcsontosodott pályázati rendszer miatt estek el az egészségturisztikai fejlesztéseket támogató állami támogatásoktól. „A tulajdonosok és üzemeltetők terén változatos variációkat felvonultató budapesti műemlék fürdőkre nem lehetett ráhúzni az egységes pályázati sablont” – véli a szakember. A hivatal illetékesei ezt felismerve igyekeznek javítani a feltételeken, például az unióval arról egyeztetnek, hogy a gyakran nagy összegű tervezési díj a pályázatok elszámolható eleme legyen. Tartanak attól, hogy az EU-s irányelvek értelmében a fejlett régióknak járó 35 százalékos klasszikus beruházásra kiírt támogatás a nagy forrásigényű budapesti műemlék fürdők esetében nem éri el a célját. Ezért a brüsszeli illetékesekkel most tárgyalnak arról, hogy a szóban forgó létesítmények ne beruházási, hanem kulturális rekonstrukció címén folyamodhassanak támogatásért.

 

 

 

 

 

 

 

 

Miért a háromcsillagosok?

 

 

 

 

 

A 2004-es pályázatok értékelése kapcsán elhangzott, hogy a beruházásokhoz nyújtott kamattámogatás nem érte el a célját, ezért ezt jövőre nem írják ki. A jelenlévőket új információként érte, hogy a ROP keretében a már meglévő vonzerőkhöz kapcsolódó szálláshelyfejlesztésre kiírt pályázatokra miért háromcsillagos hotelek pályázhattak. A hivatalvezető elmondta, az uniós szabályrendszer kizárja, hogy állami és uniós forrásból párhuzamosan lehessen pályázni ugyanarra a célra, a Széchenyi Turizmusfejlesztési Programban pedig már adott volt a támogatás a 4-5 csillagos házak számára.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kullogó kereslet

 

 

 

 

 

A gyógy- és wellnes-szállodák forgalmának növekedése nem tartott lépést a kapacitás bővülésével: 2003 és 2004 szeptembere között 21 százalékkal nőtt a kapacitás, a kihasználtság azonban csak 15 százalékkal emelkedett. Egyes szakemberek szerint még három évre van szükség ahhoz, hogy helyrebillenjen az egyensúly.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?