További indikátorok

Európai Turisztikai Indikátor Rendszert bemutató cikksorozatunk záró részében az ETIR rendszer további indikátoraival foglalkozunk. 

’C’ típusú indikátorok: Társadalmi és kulturális hatások

  • Társadalmi, közösségi hatások
    • Turisták és látogatók fajlagos aránya (turista, látogató/100 fő helyi lakos)
    • A desztináció turizmusával elégedett helyiek aránya
    • A szálláskapacitás aránya (szállásférőhelyek száma/100 fő helyi lakos)
    • Nyaralóházak aránya (üdülőházak száma/100 fő helyi lakos)
  • Esélyegyenlőség
    • A turizmusban foglalkoztatott nők és férfiak megoszlása
    • Női vezetésű turisztikai vállalkozások aránya
    • Átlagos női fizetések a férfi fizetések arányában (munkakörönként)
  • Akadálymentesítés
    • Akadálymentesített szobával rendelkező szálláshelyek aránya
    • A desztinációban akadálymentesített tömegközlekedéssel elérhető területek aránya
    • Akadálymentesített attrakciók aránya
    • Az akadálymentesítéssel elégedett turisták aránya
  • Kulturális örökségek védelme
    • Örökségvédelmi tervvel rendelkező területek aránya a desztinációban
    • A turizmus desztinációs hatását pozitívan, negatívan megítélő helyi lakosság megoszlása
    • A helyi örökségen alapuló rendezvények aránya az rendezvényeken belül

’D’ típusú indikátorok: Környezeti hatások

  • A közlekedés káros hatásainak csökkentése
    • A turisták és napi látogatók közlekedési eszközeinek megoszlása (közösségi, magán és típus)
    • A közösségi vagy fenntartható közlekedést választó turisták aránya a desztinációban
    • A turisták átlagos utazási távolsága a lakhelyükről a desztinációba, illetve az előző meglátogatott desztinációból a jelenlegi desztinációba
    • A napi látogatók átlagos utazási távolága a lakhelyükről
  • Klímaváltozás
    • A klímaváltozással kapcsolatos tevékenységekben résztvevő turisztikai szolgáltatók aránya (megújuló energiahasználat, széndioxid kompenzáció stb.)
    • A desztinációban klímaváltozással kapcsolatos tervvel rendelkező területek aránya
    • A védett területen fekvő szálláshelyek és attrakciók aránya
  • Hulladékgazdálkodás
    • A desztinációban keletkező hulladék mennyisége (tonna/lakos/év vagy hónap)
    • A szelektív hulladékgyűjtést alkalmazó turisztikai vállalkozások aránya
    • Az újrafeldolgozásra kerülő hulladék aránya (%-ban vagy lakosonként, évente)
  • Szennyvízkezelés
    • A legalább másodfokú szennyvízkezelés aránya a desztinációban
    • A csatornázási rendszerbe bekötött szálláshelyek vagy harmadfokú szennyvíztisztítást alkalmazó szálláshelyek aránya
  • Vízgazdálkodás
    • Az egy vendégéjszakára jutó turista vízfogyasztás összehasonlítása a helyi lakosság fajlagos vízfogyasztásával
    • Víztakarékos megoldás(oka)t használó turisztikai szolgáltatók aránya
    • Újrahasznosított vizet használó turisztikai szolgáltatók aránya
    • Az újrahasznosított víz aránya a desztináció vízfogyasztásán belül
  • Energiagazdálkodás
    • A turisztikai szolgáltatók vendégéjszakánkénti energiafogyasztásának összehasonlítása a helyi lakosság fajlagos fogyasztásával
    • Energiatakarékos világítást használó turisztikai szolgáltatók aránya
    • Megújuló energiaforrásból származó energia aránya a teljes desztinációs energiafogyasztáson belül
  • Tájkép ás biodiverzitás védelem
    • A védett területek (km2) aránya a desztináción belül
    • A környezetvédelemben aktívan résztvevő turisztikai szolgáltatók aránya
    • A biodiverzitás és monitoring akciótervvel lefedett területek aránya a desztináción belül
  • Fény és zajszennyezés
    • A desztinációban a léteznek a turisztikai szolgáltatók fény és zajszennyezésének csökkentésére kidolgozott irányelvek
    • A fény és zajszennyezés csökkentésére irányuló akciótervvel rendelkező területek aránya a desztinációban
  • Természetes fürdővizek
    • A fürdővizek tisztasága (szennyezettség 100 ml-ként)
    • Szennyezettség miatt bezárt strandok (napok száma)

Az indikátorok alkalmazásához, az adatok nyilvántartásához, a közreműködő partnerek tevékenységének nyilvántartásához rendelkezésre áll egy, az Európai Bizottság honlapjáról letölthető táblázat is.

A kivonatot a European Commission DG Enterprise and Industry ’European Tourism Indicator System TOOLKIT For Sustainable Destinations’ alapján készítette:  Víg Tamás, TDM-tanácsadó, a Magyar TDM Szövetség Stratégiai Munkacsoport vezetője

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?