Százhuszonöt éves a Coca-Cola

Százhuszonötödik születésnapját ünnepelte a világ egyik legnépszerűbb üdítőitala, a Coca-Cola. Az italt a história szerint Dr. John Smith Pemberton atlantai gyógyszerész a Konföderáció katonájaként harcolt az amerikai polgárháborúban, 1865 áprilisában megsebesült a colombusi csatában, és mint a veteránok közül sokan, morfinista lett.

Függőségének kezelése kísérletezte ki a francia Vin Mariani mintájára saját, enyhe alkohol- és kokaintartalmú italát. A „Pemberton French Wine Cocá”-t idegnyugtatónak és fejfájás ellen ajánlotta, de a georgiai fővárosban bevezetett szesztilalom miatt kényszerült arra, hogy elkészítse egy alkoholmentes, cukros, kokalevelekből és kóladióból nyert szirupot. A bemutatót a helyi gyógyszertárban tartották, és szénsavas vízzel hígítva kínálták 5 centért poharát.

A Coca-Cola név és a híres logó – egy felmérés szerint a világ legismertebb logója – a Pemberton cég könyvelőjétől, bizonyos Frank Mason Robinsontól származik. Az első reklámokban morfium- és ópiumfüggőknek ajánlották a Coca Colát, és nem csupán frissítő, hanem egészségvédő hatását is kiemelték. Pemberton azonban nem látta meg a nagy lehetőséget az új italban: apránként eladogatta üzleti részesedéseit, míg végül az egész Coca-Cola bizniszt Asa Griggs Candler atlantai patikatulajdonos vette meg összesen 3200 dollárért, marketing igazgatója pedig Robinson lett.

Az italnak azért adták a Coca-Cola nevet, mert az eredeti recept élénkítő szerként tartalmazott dél-amerikai kokalevél kivonatot, amelyből a kokain is származik. Ízesítőnek a recept kóladiót használt, amelyből az ital koffeintartalma is származott. Pemberton receptje szerint egy gallon (3,8 liter) kólasziruphoz öt uncia (140 gramm) kokalevelet kellett keverni. Candler 1891-es receptje ezen lényegesen változtatott, és csak tizedannyi kokalevelet írt elő. Az 1903-es receptváltásig egy pohár Coca-Colában nagyjából kilenc milligramm kokain volt. 1904 után friss kokalevelek helyett a Coca-Cola már kokainkivonás utáni leveleket használt, és a kokainszint mikroszkopikus méretűvé csökkent. A Coca-Cola a mai napig is ilyen narkotikum-mentes kokaleveleket használ a kólaszirup gyártásához. A kokalevél-kivonatot a Stepan Company gyártja, az USA New Jersey államában található maywoodi gyárában. Ez a gyár az egyetlen az országban, amelynek engedélye van a kormánytól a kokalevelek importálására és feldolgozására.

A recept a mai napig titkos, az eredeti összetétel 8,46 mg kokaint tartalmazott, amelynek hatását azonban enyhítette a kóladió koffeintartalma. A világcég 2010-ben tisztelgésül az 1888-ban elhunyt Pemberton imázsával indította el nemzetközi reklámkampányát.

Az 1900-as évek elején már az Egyesült Államok teljes területén lehet kapni az új italt, ráadásul 1914-ben már közel 415.000 kereskedő árusítja. Elsöprő sikere miatt azonban hamisítani kezdték. Ezért 1915-ben megszületett az egyedi tartalomhoz illő forma, az azóta szintén védjeggyé vált kontúr palack, amelynek célja az volt, hogy bárhol felismerhető legyen az eredeti Coca-Cola.

1919-től Franciaországban, 1929-től pedig Németországban is árusították, Magyarországon 1968-ban kezdődött a hivatalos palackozás. „Büszkék vagyunk arra, hogy a híres üdítőt palackozó vállalatunk az egyik első nemzetközi nagyvállalatként 1968 óta van jelen a magyar piacon és az elmúlt időszakban végrehajtott, több mint 100 milliárd forint értékű beruházások révén az egyik legnagyobb hazai adófizetővé és munkáltatóvá vált.” mondta Pogány Éda, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs igazgatója.

„Hazai vállalatként két palackozó üzemet, valamint tíz regionális elosztó központot működtetünk és 1400 munkatárssal dolgozunk.” folytatta Pogány Éda. „Az üdítők előállításához használt nyersanyagok és alapanyagok mintegy kétharmadát belföldi szállítók biztosítják számunkra. Az elmúlt időszakban a természetes ásványvizektől, a jeges teán keresztül a gyümölcslevekig tucatnyi új és ma már piacvezető terméket vezettünk be, ennek eredményeként az elmúlt 5 évben megdupláztuk forgalmunkat, és négyszeresére növeltük export árbevételünket. Cégünk ma már az egyik legnagyobb árbevételű, hazai élelmiszeripari társaság.”

Míg Pemberton úr patikájában napi kilenc pohár ital volt a maximális fogyasztás, ma percenként 18520 palack kerül értékesítésre a világban – másodpercenként… A Coca-Cola-t gyártó cég nyeresége tavaly 12 milliárd dollár (2193 milliárd forint), a cég értéke 67 milliárd dollár volt.

A cég az évfordulót azzal teszi emlékezetessé, hogy négy legendás üveget dobnak megint piacra, köztük az 1899-es Hutchinson üveget is. Az üvegek egyesével is megrendelhetők a Segafridgesnél, darabonként két fontért (plusz a szállítási költség). Vagy megvásárolható mind a négy üveg egy fából készült díszdobozban 40 fontért.

Az születésnapot a világ minden pontján megünnepelte a cég és a rajongók. A Coca-Cola Atlantában található 26 emeletes központi székházát teljes felületén beborították, és mind a 4 irányból bevetítették, Budapesten az egyik bevásárlóközpont tetején tartott egész napos partyval ünnepelték a 125. évfordulót.

 

(forrás: mmonline, VPonline, Wikipedia, Lyfe-Style, BBC History, Vendég&Hotel)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?