Válság idején hibás stratégia a kizárólagos költségcsökkentés

A nehéz időkben vékonyak a pénztárcák, az embereké, a cégeké egyaránt. Mindenki takarékoskodni kezd, lemond erről-arról. Van, aki az édességről, cigarettáról, mások az utazásról. A cégek szintén visszafogják költéseiket, többen vannak, akik a szükséges fogyókúra során a marketingbüdzsét faragják le legelőször. Többek között erről kérdeztük dr. Kopcsay Lászlót, a Budapesti Gazdasági Főiskola Marketing Intézeti Tanszékének docensét.

Mennyiben speciális terület a marketingkommunikáció szempontjából a vendéglátó- és szállodaipar?

Nem titok, hogy elég súlyos problémák vannak e téren. A bónuszturizmus mindenre rányomja a bélyegét, ezalól szinte lehetetlen bárkinek kivonnia magát. Meghökkentően olcsó ajánlatok forognak a piacon, amelyek az önköltség megtérülését is épphogy biztosítják. Akik belemennek ebbe a gyilkos árversenybe, nyilván azért küzdenek, hogy a kapacitásukat minél jobban kihasználják. Ma azt láthatjuk, hogy majdnem mindenki az alacsony árakkal próbálja magát eladni, pedig a vonzerőt más módon – például kiegészítő szolgáltatásokkal, egyedi, a piacon valóban különlegesnek számító programokkal – is lehet növelni.

Milyen kitörési pontok lehetnek a bónuszvilágból?

Kitörni nehéz, hiszen ha valaki nagyon olcsó, azzal nehéz versenyezni. Ez egy kényszerpálya, de mindenképpen a szolgáltatások fejlesztésében, a különleges, kreatív programajánlatokban látom a túlélés lehetőségét ebben a nehéz időszakban. Ez jelentheti azt a pluszt, amely versenyelőnyt hozhat. Lehet szervezni például házon belül vagy egy közeli pincészetben különleges borkóstolót, olyan szakácsot meghívni a konyhára, aki egy-egy tájegység vagy nemzet ízeit kínálja, vagy fél- esetleg egész napos háztól házig programokat szervezni, amelyeken a vendégek megismerhetik a környék látnivalóit. Nagyon fontosak a mindenkire, mindenre odafigyelés gesztusai, a kényeztetés, és hogy az egyedi elvárások ne terhet jelentsenek, hanem természetes velejárójuk legyen a szolgáltatásnak.

Az idegenforgalom, vendéglátás, szállodaipar speciális marketinget kíván?

A célcsoport pontos meghatározása alapvető. Nem elég kiváló ajánlatokat fejleszteni, kommunikálni is kell azokat, mert aki nem teszi, az soha nem jut el ahhoz, akit megcéloz vele. Közhelynek számít, hogy ma már– különösen a vendéglátásban – az internet viszi a prímet, de tényleg egyszerűen megkerülhetetlen. Az emberek többsége ma a világhálón informálódik. Itt számos költséghatékony lehetőség nyílik a kommunikációra. Egy informatív, figyelemfelkeltő, könnyen kezelhető honlap az alap, és persze ma már szinte kihagyhatatlannak számítanak a közösségi portálok, a Facebook és társai használata. Lehet küldeni hírlevelet, a neten keresztül kezelhető a törzsvendégkör, és még hosszan lehet sorolni a lehetőségeket. Az internet biztosítja ma a célcsoport legegyszerűbb, leghatékonyabb elérését. Míg egy tévéreklám esetében – bár elvileg sokan látják – nagyon nagy a „vakszórás”, és gyakorlatilag mérhetetlen a hatása, addig a világhálón pontosabban lehet „célozni”. Igen költséghatékony megoldásokat kínálnak a helyi médiumok – rádiók, televíziók, nyomtatott sajtó. Szintén kiválóan növelhető a hatékonyság az utazási irodák, programszervezők, idegenvezetők érdekeltté tételével, a velük kiépített jó kapcsolatokkal, a nekik szóló szolgáltatásokat bemutató rendszeres és alapos kommunikációval – történjen ez study tour keretében vagy bármely más formában. A siker jórészt ezeken a – gyakran személyes – jó kapcsolatokon múlik.

Gazdasági krízis, pangás idején mennyire kell másképp kommunikálni, másfajta marketingtevékenységet folytatni?

Nyilván ilyen időszakban az árérzékenység nagyobb szerepet játszik, nehezen megkerülhető. Persze van egy tehetősebb réteg, jól megválasztott szolgáltatásokkal ez megcélozható, hiszen döntő, hogy ennél kevésbé dominálnak az anyagi szempontok. Azonban egyébként kijelenthető, hogy az elképesztőbbnél elképesztőbb ajánlatok egymást „ölik meg”, ez az ördögi kör nem pöröghet a végtelenségig, szinte öngyilkosságszámba megy.
Érdemes koncentráló stratégiát folytatni: vagyis egy-egy adott területre, országra koncentrálni. Érdekes például, hogy Skandináviából sokan jönnek most hozzánk, Magyarországra, divatba jöttünk, sajnos általában csak rövid időre érkeznek az északi turisták. A lengyel és a német piacban is nagy lehetőséget látok, rájuk lehetne koncentrálni, talán ebben a két országban számít a legvonzóbb desztinációnak Magyarország. Speciális piac még (régebben is az volt) a német nyugdíjasoké, ők gyakorlatilag az egész német turizmusipart eltartják. Ha egy kicsit jobban odafigyelnénk mi, magyarok rájuk, nyerni lehetne rajta, akárcsak azon, hogy a magyar nyugdíjasoknak is kiaknázatlanok a nekik szóló speciális szolgáltatás-, ajánlatcsomagok. Feltétlenül meg kell említeni a vendéglátás minőségét és tisztességét is, ezek nélkül ma nem megy: ha valakit becsapnak, oda nem megy vissza többé, és az ismerőseinek is szól, melyik az a hely, amelyet nem ajánl. Az olyan trükkök például, hogy egy deci pálinkával indítják a borkóstolót, hogy eléggé elbóduljon a vendég, gondolván, akkor már mindent beadhatnak neki, mindig visszafelé sül el.

A nehezebb időkben mi a követendő stratégia a marketing területén: visszafogni, megtartani vagy növelni kell az erre fordított költségeket, energiát?

Semmiképp sem a visszafogás, a költségek megnyirbálása jelenti a megoldást. Inkább racionalizálni kell, a szegmentáció, a célcsoport-meghatározás szerepét növelni, célzottabban, hatékonyabban elkölteni a marketingbüdzsét. Testreszabott ajánlatokat tanácsos kínálni, koncentráló stratégiával egy-egy területre fókuszálni, nem összevissza kapkodni, hiszen egy bejáratott út mindig jobban működik. Öngyilkos megoldás ma visszafogni a marketingköltségeket, a marketing ugyanis nem luxus, hanem „muszáj”. Hozzáteszem – mint arról már szó esett –, hogy az internet sokféle lehetőséget kínál, amelyek között vannak költséghatékony megoldások. Nem kell feltétlenül milliós tételekben gondolkodni, a tévéreklámok egyeduralma manapság lejárt.

Császár László
Vendég & Hotel


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?