Kevesebbet utazunk, de többet költünk

Többet költöttek a magyarok belföldi utazásaik során 2013-ban, mint egy évvel korábban, annak ellenére, hogy jelentősen csökkent az utazások száma és az eltöltött idő is - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal Jelentés a turizmus 2013. évi teljesítményéről című kiadványából.

Az egy utazóra jutó napi kiadás tavaly a 2012. évihez képest 16 százalékkal, 4315 forintra nőtt; a többnapos belföldi turisztikai utakra 2013-ban a magyar lakosság 258 milliárd forintot fordított, ez folyó áron hasonló, mint az egy évvel korábbi érték - írja a KSH.

Tavaly tovább csökkent a többnapos belföldi utazások száma és időtartama - a 14 millió utazás során mintegy 60 millió napot töltöttek el a turisták, ami 16, illetve 14 százalékos visszaesés az egy évvel korábbihoz képest. A csökkenés főleg a rövidebb hétvégi jellegű utaknál jelentkezett.

Az utazók a teljes fogyasztás legnagyobb részét, mintegy 38 százalékát szálláshely-szolgáltatásokra, 23 százalékát vendéglátásra és élelmiszerek vásárlására, 21 százalékát pedig közlekedésre, üzemanyag-vásárlásra fordították.

A jelentés szerint a legtöbbet, napi 8778 forintot, egy főre számítva az egészségmegőrzési (wellness) célú utazások esetében költötték, a pihenési célú utazásoknál a napi átlagkiadás 5929 forint volt.

A teljes magyar lakosság mintegy harmada utazott belföldön 2013-ban; minden negyedik ember rövidebb időre, 1-3 napra jutott el kikapcsolódni, csaknem ötödük pedig ennél hosszabb időtartamra. A fővárosban élőknek majdnem a fele, 43 százaléka utazott legalább egy alkalommal belföldre a tavalyi év során, az Alföldön lakók részvétele ennél jelentősen alacsonyabb, 27-28 százalékos volt.

A legtöbben, az utazók 74 százaléka személygépkocsit használt belföldi utazásához tavaly, míg autóbuszt 13, vonatot 12 százalékuk vett igénybe - ismerteti a KSH jelentése. A magyar lakosság külföldi utazásainak száma tavaly enyhén, 0,9 százalékkal csökkent 2012-höz képest. Jelentősen, 18 százalékkal esett a tanulási célú külföldi utak száma, de csökkent az üzleti turizmus és a vásárlási motivációval külföldre utazó magyarok száma is. Ugyanakkor a 2012-ben mértnél 6,9 százalékkal többen utaztak külföldre tavaly szabadidő eltöltése céljából, és 3,5 százalékkal többen munkavégzés miatt - írja a KSH.

A turisztikai - szabadidős vagy üzleti - motivációval több napra külföldre indulók túlnyomó többsége, 80 százaléka az Európai Unió valamelyik országát választotta céljául: a szomszédos országok mellett nagy számban keresték fel Németországot, Csehországot, Olaszországot és Franciaországot. Minden harmadik utazás német nyelvterületre (Németországba, Ausztriába vagy Svájcba) irányult. Az Egyesült Államok volt az egyetlen Európán kívüli ország az első 15 legkedveltebb célország között. Az előző évhez képest jelentősen csökkent a Horvátországba és Romániába tett utak száma, míg Németországot, Ausztriát, Szlovákiát és Csehországot többen választották úti célul - olvasható a KSH jelentésében.

A külföldön eltöltött idő 2013-ban 44,6 millió napot tett ki, ami 1,6 százalékos növekedés 2012-höz képest. Míg 2012-ben egy többnapos utazás átlagos hossza 6,7 nap volt, addig 2013-ban már 6,9 napra emelkedett. A KSH összefoglalója szerint tavaly a magyar lakosság összesen 506 milliárd forintot (1704 millió eurót) költött el külföldön, 2 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben. Az összeg háromnegyedét (387 milliárd forintot) turisztikai célú utazásokon költötték. Fejenként és naponta átlagosan 11 341 forintot költöttek a külföldi utazás során, ami 3,6 százalékkal kevesebb, mint 2012-ben - írja a KSH.

A statisztikai hivatal adatai szerint a magyar lakosság kétharmada kimaradt a turizmus nyújtotta kikapcsolódási lehetőségekből. Ennek legfőbb indoka az anyagi lehetőségek hiánya volt.

Forrás: KSH


Tokaj – a turisták kedvelt úti célja

Tokaj – a turisták kedvelt úti célja 

És ez a helyi szálláshelyek foglaltságára is kedvezően hat.
Járt már Farkaskútvölgyben? Ha nem, ideje felkeresni!

Járt már Farkaskútvölgyben? Ha nem, ideje felkeresni! 

Ugyanis a település olyan különleges szálláshellyel gazdagodott, amely páratlan egyelőre még idehaza.
Jótékonyság és ünnepi élmények a balatoni gyerekhotelben

Jótékonyság és ünnepi élmények a balatoni gyerekhotelben 

Újra a szállodába érkezett Joulupukki, az igazi Mikulás.
Így profitálhat a szállodaipar a korszerű rendszerek használatából

Így profitálhat a szállodaipar a korszerű rendszerek használatából 

A téli szünet beköszöntével a nagy wellness szállodáktól kezdve a kisebb vendégházakig szinte teljes teltház lesz az ünnepek alatt, ami komoly biztonsági felkészültséget feltételez a szálláshelyek részéről.
Szilveszter éjjelén – csillogó élményvilág

Szilveszter éjjelén – csillogó élményvilág 

Szilveszteri ragyogás a budapesti hotelben.
Szallas.hu: a hatnapos ünnepi év vége foglalási adatai

Szallas.hu: a hatnapos ünnepi év vége foglalási adatai 

Budapest és Eger a legnépszerűbb úti cél a haazi utazók körében.
Édes falatokkal segít a budapesti hotel

Édes falatokkal segít a budapesti hotel 

A Kék Madár Alapítvánnyal hosszú távon működik együtt a budapesti szálloda.
A sárvári ötcsillagos ház egy ideig nem fogad vendégeket

A sárvári ötcsillagos ház egy ideig nem fogad vendégeket 

A nemzetközi egészségturisztikai piacon bevett szokás szerint a Melea – The Health Concept téli szünetet tart a teljes ünnepi időszakban.
Ünnepi gasztronómia az ötcsillagos budapesti házban

Ünnepi gasztronómia az ötcsillagos budapesti házban  

A Matild Palota az idei ünnepi időszakra igazi téli csodavilágot teremt, ahol hatalmas üveg jégcsapok és óriás gyöngydíszek egyedi és modern összehatása ejti majd ámulatba a látogatókat az eleganciát sugárzó arany kiegészítőkkel karöltve.
Igazgatói kinevezések az Accent házainál

Igazgatói kinevezések az Accent házainál 

Koós Melinda vezeti a májusban újranyitott Kenese Bay Garden Resort & Conference szállodát, őt Maul Kitti váltja a Gotthard Therme Hotel & Conference élén.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.