Januári vendégforgalmi elemzés az MSZÉSZ-től

Megjelent a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legfrissebb Trendriportja.

  •  A hazai szállodaipar – az infláció erősödése, az orosz-ukrán háború ellenére – várakozásokon felül kezdte a 2023. évet, mely a fővároson kívüli szállodák esetében nagymértékben köszönhető a téli szünet meghosszabbításának, január első hetének. A bel- és külföldi vendégéjszakák száma bár elmaradt a 2019 januáritól, de kétszámjegyű mértékben meghaladta a 2022 januárit, szállodáink bevételei pedig országos szinten több mint 80%-kal felülmúlták a 2022 januárit, valamint több mint 50%-kal a válság előtti 2019 januári bevételeket.
  • Januárban a múlt évhez képest a vendégéjszakák száma országos szinten 19,3%-kal nőtt. Ez főképp a Budapesten realizálódott 32,3%-os növekedésnek volt köszönhető. A fővároson kívüli szállodákban 12,2%-kal nőtt a vendégéjszakák száma, a Balaton régióban 5,7%-kal.
  • Ugyanakkor érdemes megnézni, hogyan alakult a 2022 januári vendégéjszakák száma a szállodákban a koronavírus járvány előtti év, 2019 januárjához, valamint 2022-höz hasonlítva. Ezt az alábbi diagram szemlélteti:

 

  • A hazai szállodákban regisztrált január havi vendégéjszakák megoszlását az alábbi diagram szemlélteti. Eszerint a tavalyi évhez képest a belföldi vendégéjszakák száma 10,3%-kal nőtt, viszont a 2019. évitől 6,9%-kal elmaradt. A külföldi vendégéjszakák száma 2022. januárhoz viszonyítva 29,7%-kal nagyobb, 2019-hez hasonlítva 18,2%-kal kevesebb lett.

 

  • Az év első hónapjában az NTAK adatai alapján országos szinten összesen 812 szálloda üzemelt a 2022 januári 865, illetve a 2019 januári 942 hotellel szemben. A csökkenés egyik oka a koronavírus okozta bezárások, másrészről pedig az eltérő módszertan (2019-ben KSH, 2022-ben NTAK) miatti eltérések.
  • 2022 januárjában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 40,5 milliárd Ft volt, ami 82,5%-kal nagyobb a tavalyinál, valamint 50,4%-kal meghaladta a 2019 januári bevételt is.
  • Budapesten a szállodák januári havi összes árbevétele 16,4 milliárd Ft volt. Ez99%-kal meghaladja a tavalyit és 36,9%-kal a 2019 évit is. A Balatoni régió szállodáinak első havi árbevétele 5,8 milliárd Ft volt, ami 64,4%-kal felülmúlta a múlt évit, illetve 77,4%-kal a 2019 januárit. A fővároson kívüli szállodák összes árbevétele januárban 24,1 milliárd Ft volt, ami 72,6%-kal több a múlt évinél, illetve 61,1%-kal a 2019 azonos hónapjában elértnél.
  • Az NTAK adatai szerint januárban országos szinten a szállodák szobafoglaltsága 40,9%, bruttó átlag szobaára 26.955 Ft, bruttó REVPAR mutatója 10.857 Ft, bruttó TREVPAR mutatója 18.556 Ft volt. A szobafoglaltság 8,5%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 3,2%ponttal elmaradt a 2019 januáritól. A bruttó átlag szobaár 21,1%-kal felülmúlta a 2022 januárit, valamint 39,4%-kal a 2019 első havit. A bruttó REVPAR 59,5%-kal meghaladta a tavaly januárit, illetve 27,5%-kal a 2019 első havit. A bruttó TREVPAR 52,2%-kal nagyobb volt a 2022 januárinál és 17,1%-kal a 2019 első havinál.
  • Januárban Budapesten a szállodák szobafoglaltsága 47,8% volt, ami 12,6%ponttal nagyobb volt a tavalyinál, de 5,9%ponttal kisebb a 2019 januárinál. A bruttó átlag szobaár 29.564 Ft lett, ami 15,1%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 34,3%-kal a 2019 januárit. A bruttó REVPAR 14.884 Ft volt. Ez 68,3%-kal meghaladta a tavalyit, valamint 25,9%-kal a 2019 első havit. A 21.320 Ft bruttó TREVPAR 63%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 9,2%-kal a 2019 januárit.
  • Januárban a Balatoni régióban a szállodák szobafoglaltsága 34,4% volt, ami 4,8%ponttal magasabb a múlt év januárinál, de 1,7%ponttal elmarad a 2019 évi eredménytől. A bruttó átlag szobaár 25.631 Ft volt. Ez 27,1%-kal felülmúlta a tavalyit, illetve 59,4%-kal a 2019 első havit. A bruttó REVPAR 7.808 Ft volt. Ez 67,9%-kal meghaladta a tavalyit és 34,5%-kal a 2019 januárit. A bruttó TREVPAR 15.528 Ft volt, ami 53,1%-kal nagyobb volt a múlt évinél, illetve 19%-kal a 2019 januárban elértnél.

 

  • A bruttó átlag szobaárak, REVPAR és TREVPAR mutatók fentiek szerinti növekedésével kapcsolatban arra hívjuk fel a figyelmet, hogy ebben jelentős szerepe volt annak is, hogy 2023 januárjában, az MNB adatai alapján a 395,8 HUF/EUR átlag árfolyam 10,3%-kal gyengébb volt a 2022 januári 358,7 HUF/EUR árfolyamnál, illetve 23,7%-kal gyengébb volt a 2019 januári 320 Ft-nál.

A következő ábrán látható az elmúlt években a január havi bruttó átlag szobaár alakulása a hazai szállodákban:

 

  • Országos szinten 2023 januárjában a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Románia 50 ezer (b.index: 129%), Olaszország 45 ezer (b.index: 274%), Ausztria 43 ezer (b.index: 132%), Németország 43 ezer (b.index: 122%), Izrael 41 ezer (b.index: 632%), Egyesült Királyság 41 ezer (b.index: 229%), Ukrajna 27 ezer (b.index: 92%), Szlovákia 25 ezer (b.index: 123%), Csehország 22 ezer (b.index: 111%), Koreai Köztársaság 22 ezer (b.index: 273%).
  • Budapesten 2023 januárjában a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Olaszország 41 ezer (b.index: 318%), Izrael 39 ezer (b.index: 629%), Egyesült Királyság 39 ezer (b.index: 242%), Németország 20 ezer (b.index: 121%),  Románia 17 ezer (b.index: 121%), Ukrajna 15 ezer (b.index: 85%), Franciaország 14 ezer (b.index: 85%), Amerikai Egyesült Államok 14 ezer (b.index: 203%), Koreai Köztársaság 13 ezer (b.index: 348%), Görögország 13 ezer (b.index: 365%),
  • 2023 januárjában a fővároson kívüli szállodákban a 10 legnagyobb beutazó piacról a következők szerint alakult a szállodai vendégéjszakák száma: Románia 33 ezer (b.index: 134%), Ausztria 32 ezer (b.index: 139%), Németország 23 ezer (b.index: 124%), Szlovákia 19 ezer (b.index: 134%), Csehország 16 ezer (b.index: 108%), Ukrajna 12 ezer (b.index: 100%), Koreai Köztársaság 8 ezer (b.index: 203%), Szerbia 8 ezer (b.index: 113%), Olaszország 5 ezer (b.index: 124%), Lengyelország 4 ezer (b.index: 128%).
  • Januárban a hazai szállodákban 2,1 milliárd Ft értékű SZÉP kártyát váltottak be a vendégek. Ez 45,1%-kal nagyobb volt a 2022 januárinál, illetve 94,1%-kal a 2019 első havinál. A szállodákban januárban felhasznált SZÉP kártyák értéke a belföldi bruttó szállásdíjbevétel 19,3%-át tette ki.
  • A nemzetközi STR riport szerint 2023 januárjában a közép-kelet-európai régióban vizsgált 5 ország között a magyarországi szállodák nettó REVPAR mutatója volt a 2.  legmagasabb, 47,5€ (b.index: 165,6%). Magyarországot megelőzte Ausztria 58€ (b.index: 233,4%), követte Szlovákia 42,9€ (b.index: 187,5%), Lengyelország 37,3€ (b.index: 190,7%) és Csehország 37,1€ (b.index: 268,2%).
  • Az STR riport adatai alapján 2023 januárjában a vizsgált 27 európai ország között a magyarországi szállodák szobafoglaltságban (49%) a 14., nettó átlag szobaárban (97€) a 18. és nettó REVPAR-ban (47,5€) a 13. helyen végeztek.

Nettó REVPAR (EUR)

 

2022. január

2023. január

2023/2022

Budapest

29,5

48,3

163,6%

Pozsony

18,3

37,9

207,0%

Prága

14,1

39,1

278,3%

Bécs

17,8

53,0

297,6%

Varsó

21,2

48,2

227,6%

  • Ugyancsak az STR adatai szerint a vizsgált öt közép-kelet-európai ország fővárosai között a budapesti hotelek január havi 48,3€ nettó REVPAR mutatója volt a második legmagasabb.
  • Az STR riport szerint 2023 januárjában a vizsgált 35 európai desztináció, főváros között Budapest szállodái szobafoglaltságban 48,1%-kal a 23., nettó átlag szobaárban 100,4€-val a 22., nettó REVPAR-ban 48,3€-val a 21. helyen végeztek.

 

RÉGIÓS ELŐREJELZÉS

Az MSZÉSZ havonta végez országos felmérést a tagszállodák körében. 2023. február elején 142 adatszolgáltató tagszálloda töltötte ki a kérdőívet, mely alapján a szobafoglaltság előrejelzés a következő két hónapra az alábbiak szerint alakul.

MSZÉSZ régiók

előrejelzés

2023. februárra

előrejelzés

2023. márciusra

Balatoni régió

42 – 52%

40 – 49%

Budapesti régió

60 – 69%

65 – 74%

Dél-Alföldi régió

40 – 49%

41 – 50%

Dél-Dunántúli régió

34 – 43%

43 – 52%

Északi régió

48 – 57%

45 – 54%

Keleti régió

42 – 51%

45 – 54%

Nyugati régió

43 – 52%

45 – 54%

 

SZÁLLODANYITÁSOK

s2023 januárjában Magyarországon 1 új szálloda nyílt meg: Palatinus Boutique Hotel, Pécs, 29 szobával.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?