Az önvezető légi járművek jogi keretei

A világban jelenleg megközelítőleg 1700-féle különböző típusú drónt (UAV – Unmanned Aerial Vehicle), azaz pilóta nélküli légi járművet tartanak nyilván. A jogszabályi feltételek nehezen tudják követni a viharos sebességgel fejlődő technológiát. A mindenki számára elfogadható szabályozás kidolgozása folyamatban van, addig is azonban sok a kérdés.

A pilóta nélküli légi járművek használatát szabályozó jogszabályi háttér kialakítása már több éve aktuálissá vált a világ szinte minden országában. Eddig nagy nehézséget jelentett az érintett országoknak, hogy nem jelentek meg olyan nemzetközi iránymutatások, amelyeket egységesen lehetne használni, ezért az országok saját maguk próbálták kialakítani az erre vonatkozó jogszabályi kereteket.

Az UAV-k már most sok olyan civil szektorban jelen vannak, ahol könnyebbséget jelent az alkalmazásuk. Ilyen a térképészet, a mezőgazdaság vagy a bányászat is, de a csomagok eljuttatásában vagy a kutatásban, mentésben játszott szerepük is egyre jelentősebb.

Ám még ennél is sokkal több felhasználási területen lehetne alkalmazni a technológiát, ha azt a jogi szabályozás lehetővé tenné.

Átmeneti időszak

A Nemzeti Közlekedési Hatóság álláspontja szerint komoly biztonsági kockázatot jelentene a drónok elterjedése a megfelelő jogszabályi környezet, infrastruktúra, a légtérszerkezet módosítása, illetve megfelelő képzés és hatósági felügyelet nélkül.

A végleges jogszabály kidolgozása – a párhuzamosan zajló uniós jogalkotási folyamat előrehaladásának figyelembevételével – jelenleg is zajlik.

Uniós szinten az idei év során várható a drónok polgári légtérbe való fokozatos integrációjának megkezdése, aminek eredményeképpen 2018-ra születhet meg az uniós szintű egységes szabályozás is.

Az átmeneti időszakban a már két éve alkalmazott engedélyezési eljárás a mérvadó, amely szerint a légi közlekedési, valamint a légi közlekedéssel összefüggő tevékenység a légi közlekedési hatóságnak a bajba jutott vagy eltűnt légi jármű megsegítésére; a katasztrófák elleni védekezéssel és a mentéssel összefüggő tevékenység ellátására irányuló kutató-mentő repülés pedig a katonai légügyi hatóságnak az adott tevékenységre vonatkozó engedélyével folytatható.

Tervek

A drónok hobbi-, illetve üzleti, kereskedelmi célú felhasználásának szabályozása során az utóbbira vélhetően szigorúbb előírások vonatkoznak majd.

A tervek szerint a gépek típusengedélyhez lesznek kötve, megbízható ipari környezetből kell kikerülniük, és a kezelőszemélyzetre vonatkozó szabályok és a szervizelés is szerepel majd az előírásokban. A Nemzeti Közlekedési Hatóság kezdeményezésére jelenleg munkacsoportok dolgoznak a szabályozásra vonatkozó szakmai anyag összeállításán, ami a jogi szabályozás alapját adja majd. A téma jellege miatt pedig társadalmi egyeztetésre is szükség van, amit arra az időszakra terveznek, amikor a szabályozás bekerül a jogalkotás folyamatába.

A hatóság fontosnak tartja azonban hangsúlyozni, hogy egységes, csak a pilóta nélküli légi járművekre vonatkozó szabályzás jelenleg ugyan nincs életben, de számos olyan jogszabály van érvényben, amely – igaz, csupán részkérdésekben – szigorú előírásokat tartalmaz a felhasználók részére.

Kötelező képzés a kezelőknek?

A felhasználók gyakori aggálya, hogy a szabályozás esetleg korlátozni fogja a drónok használatát, lesznek olyan alkalmazási területek, amelyek számára kedvezőtlen lesz a megszülető jogszabály.

A hivatalos álláspont szerint a tervezett jogszabály célja, hogy minél kevésbé korlátozza a pilóta nélküli légi járművek használatát, mégis igyekszik olyan követelményeket támasztani, amelyek teljesítése esetén egy elfogadható szintre lehet csökkenteni a repülésbiztonsági kockázatot. A jogszabály tartalmazni fogja a pilóta nélküli légi járművekre, azok kezelőire és a végzendő tevékenység végrehajtására vonatkozó előírásokat is.

Mivel a pilóta nélküli légi járművek kialakítását és felhasználhatóságát meghatározó technológiák folyamatosan fejlődnek, ezért várhatóan a kiadandó jogszabályt is folyamatosan frissíteni kell majd.

Az egyik legnagyobb kihívás valószínűleg a házi körülmények között épített drónok technikai színvonalának elfogadására vonatkozó követelmények kialakítása lesz.

Ugyancsak sok kérdést vet fel a pilóta nélküli légi járművek kezelői számára (pilóták) szükséges elméleti és gyakorlati képzettség megállapítása, és hasonló jelentőségű kérdésekkel lehet találkozni a pilóta nélküli légi járművek légtérfelhasználásának szabályozásakor is.

Külföldi példák

Az Egyesült Államokban a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) nagyjából egy éve hozta nyilvánosságra pilóta nélküli járművekre vonatkozó tervezetét. Eszerint a drónok nem szállhatnának 120 méternél magasabbra, és nem közelíthetnék meg 8 kilométernél jobban a repülőtereket. Huszonöt kilónál könnyebb gépet csak a 17. életévét betöltött személy működtethetne, de neki is légügyi vizsgán kellene bizonyítania tudását. A tervezet szerint csak a látótávolságon belüli repülés lenne engedélyezett, és az is kizárólag nappal. De szabályoznák a repülési sebességet is. A szabályozás még nem lépett életbe, arra a jelek szerint még egy évet biztosan várni kell.

Ausztriában a legfeljebb harmincméteres hatótávú drónok játéknak minősülnek. Azokat a drónokat, amelyek maximum 150 méter magasra repülnek, és látótávolságban maradnak, úgy lehet szabadon használni, ha azok nem rögzítenek videót, legfeljebb élőképet küldenek. Az ezeknél a kategóriáknál komolyabb, több funkcióval bíró eszközöket kizárólag engedéllyel lehet használni, és a bevizsgáláson kívül a használónak gyakorlati vizsgát kell tennie.

Romániában már két éve életbe lépett a szabályozás, amely előírja, hogy a tervezett repülési útvonalat előzetesen jóvá kell hagyatni, a drónok maximális repülési magassága pedig 150 méterrel a kontrollált légtér alsó határa alatt kell, hogy maradjon.

A drónnak műszaki szempontból a repülőgépekre vonatkozó európai szabályozásoknak kell megfelelnie, érvényes balesetbiztosítással és a használónak érvényes engedéllyel kell rendelkeznie. Ezek a szabályok nem vonatkoznak az 1 kilónál kisebb felszállótömegű drónokra, amíg azok nyílt terepen, látótávolságban repülnek.

Japánban nem csak a jogi szabályozást oldották meg, már arra is kialakítottak rutint, hogy a jogszabályokat megszegő drónokat hogyan bírják jobb belátásra. A rendőrség drónelfogó vadászdrónokkal fogja el a tiltott légtérben repülő eszközöket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?